پیک خبر

حراج آثاری از دوران اسلامی، هنر ایرانی، هندی و آسیای جنوبی در لندن
«الحاوی» زکریای رازی فردا در حراجی لندن

فردا اول آبان ماه، در حراج بونامز ، آثاری از دوره اسلامی و همین طور هنر ایرانی، هندی و معاصر متعلق به کشورهای جنوبی آسیا عرضه می شود.
به گزارش هنرآنلاین، حراج بونامز در 23 اکتبر- دوشنبه اول آبان ماه- حراجی برگزار می کند که در آن آثاری از دوره اسلامی و همین طور هنر ایرانی، هندی و هنر مدرن و معاصر متعلق به کشورهای جنوبی آسیا عرضه می شود. در این حراجی آثاری از نقاشی، عتیقه جات و همین طور نسخه های دست نویسی از ادب فارسی کهن ایران به حراج گذاشته می شود. پاره ای نسخه دست نویس از ذخیره خرمشاهی به قلم زین الدین جورجانی (3-1472 میلادی) و همین طور اثری از ابوبکر محمدبن یحیی بن زکریای رازی به نام کتاب "الحاوی" در این حراجی عرضه خواهد شد.
کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» اثری است به زبان فارسی در قلمرو پزشکی که اسماعیل جرجانی در سال ۵۰۴ قمری آن را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب به قطب الدین خوارزمشاه نیز تقدیم شده است.
اما کتاب «الحاوی» ، دانشنامه ای پزشکی اثر دانشمند ایرانی محمد زکریای رازی است که مهم ترین و پرحجم ترین تألیف رازی به شمار می آید. بیست مجلد این کتاب با چاپ حیدرآباد هندوستان، در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.


سرگذشت نامه شهید حسین همدانی  به ایتالیایی ترجمه می شود
گلعلی بابایی از مذاکره با ناشران ایتالیایی برای ترجمه بخش هایی از کتاب «پیغام ماهی ها»، سرگذشت نامه شهید حسین همدانی خبر داد.
گلعلی بابایی، نویسنده، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به سفر اخیر خود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: در این دوره نمایشگاه با ناشری از کشور ایتالیا مذاکراتی برای ترجمه کتاب «پیغام ماهی ها»، شامل سرگذشت نامه شهید حسین همدانی، صورت گرفت.
وی همچنین از مذاکره با ناشر اسپانیایی برای ترجمه یکی دیگر از آثارش خبر داد و افزود: «شراره های خورشید» دیگر کتابی بود که به آن توجه شد و صحبت هایی برای ترجمه این اثر انجام شد.
این نویسنده با بیان این که حضور در نمایشگاه های بین المللی مانند فرانکفورت نیازمند در نظر گرفتن مقدماتی است، ادامه داد: نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت جای برداشت است و باید قبل از آن، مقدمات کار فراهم شود تا بتوان به مرحله برداشت رسید. متاسفانه ما گاه این مقدمات را در نظر نمی گیریم و کتاب را به زبان فارسی عرضه می کنیم. عرضه کتاب به زبان فارسی مانع از معرفی خوب آن می شود.
«پیغام ماهی ها» که پنجمین جلد از مجموعه کتاب های «بیست و هفت در 27» محسوب می شود، کتابی 512 صفحه ای است که در 42 فصل به بررسی سرگذشت نامه استاد جنگ های نامتقارن محور مقاومت و فرمانده پیشین سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) پرداخته است.
همچنین کتاب «شراره های خورشید» نیز با همکاری گلعلی بابایی و حسین بهزاد، با محوریت شخصیت شهید همت و کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول ا... نوشته شده است. این اثر، مجموعه رویدادهای متنوعی از کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول ا...(ص) ، طی چهارماه پایانی سال 1362 را در بر می گیرد. در این اثر، حوادث و ماجراهای شگفت انگیزی از تاریخچه لشکر 27 محمدرسول ا... (ص) و واپسین ماه های حیات دنیوی فرمانده پرآوازه آن، شهید محمد ابراهیم همت درج شده که عمده آن ها از جمله مهم ترین ناگفته های دوران دفاع مقدس است.


نمایشگاه آثار سه خواهر افغانستانی برپا شد
سومین نمایشگاه نقاشی «سه خواهر نوجوان افغانستانی» با آثاری از بلقیس، نرگس و سکینه محمدی، به سرپرستی مریم یگانه، جمعه ۲۸ مهر درنگارخانه نات افتتاح شد.
به گزارش مهر، در دو سال گذشته دو نمایشگاه نقاشی از آثار سوررئال سه خواهر هنرمند افغانستانی که هم اکنون سال های آخر دبیرستان را می گذرانند، در تهران برگزار و با استقبال مهاجران و هنر دوستان همراه شد.
نرگس محمدی درباره این نمایشگاه گفت: حدود پنج سال است که نقاشی می کنیم. زمانی که اولین نمایشگاه ما برگزار شد، تصور نمی کردیم خیلی از آثار ما استقبال شود ولی استقبال خوبی صورت گرفت و تصمیم گرفتیم دومین نمایشگاه را نیز برگزار کنیم. در دومین نمایشگاه نیز آثارمان مورد توجه قرار گرفت و امروز (روز جمعه) که افتتاحیه سومین نمایشگاه است، استقبال بیشتر شده است.
این نقاش جوان درباره برنامه های آینده اش، بیان کرد: دوست داریم چنین نمایشگاهی را در افغانستان و دیگر کشورها نیز برگزار کنیم. نمایشگاه «سه خواهر نوجوان افغانستانی»، با نمایش ۲۱ تابلو از این نقاشان جوان، از ۲۸ مهر تا ۳ آبان، میزبان علاقه مندان هنر است.