معاون اول رئیس جمهور در مراسم روزملی صادرات خبر داد:

پیگیری حذف دلار از تجارت با روسیه، چین و همسایگان

حسین بردبار: مراسم روز ملی صادرات دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و با تجلیل از 9 صادرکننده ممتاز و 51 صادرکننده ملی درحالی درسالن اجلاس سران برگزار شد که اسحاق جهانگیری با اشاره به توافق با ترکیه برای مبادلات تجاری با پول های ملی دو کشور گفت: اصرار داریم در مراودات بین المللی به جای دلار از ارزهای رسمی دیگر مثل یورو استفاده کنیم. وی در همین باره از احتمال توافق با چین و روسیه برای پیمان پولی دوجانبه خبر داد.به گزارش خراسان، معاون اول رئیس جمهور دراین مراسم با بیان این که امسال صادرات غیرنفتی باید به ۵۰ میلیارد دلار برسد، گفت: برای رسیدن به ۱۰۰ میلیارد دلار هم حرکت خواهیم کرد.
پذیرفته نیست صادرکننده ای، ارز صادرات را برنگرداند
وی با اشاره به لغو مصوبه پیمان سپاری ارزی در دولت یازدهم افزود: از صادرکنندگان خواهش شد که ارز به کشور برگردد؛ این به هیچ وجه پذیرفته نیست که کالا و خدمتی صادر کنیم و ارز آن به نوعی به اقتصاد کشور برنگردد؛ این خروج ارز به صورت غیرقابل قبول است.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ما می خواهیم با تمام دنیا به استثنای یکی دو کشور روابط خود را گسترش دهیم، گفت: ما هیچ وقت به آمریکایی ها نگفته ایم که به اقتصاد ایران نیایید و کار نکنید. این سیاستمداران آمریکایی هستند که شرکت های آمریکایی را از مزایای ارتباط با ایران محروم کرده اند.
اصرار داریم به جای دلار از ارزهای دیگر مثل یورو استفاده کنیم
اسحاق جهانگیری در ادامه گفت: اصرار داریم در مراودات بین المللی به جای دلار از ارزهای رسمی دیگر مثل یورو استفاده کنیم.
وی افزود: در سفر اخیرم به ترکیه، روسای بانک های مرکزی دو کشور به توافق رسیدند که در مراودات از پول ملی دو کشور استفاده کنند. اگر بتوانیم با کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و کشورهای همسایه نیز این کار را انجام دهیم منافع صادر کننده و واردکننده ایرانی فراهم می شود و ما حتما این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
انتقاد وزیرصنعت از صادرات غیرنفتی با جنس نفتی!
محمد شریعتمداری وزیر صنعت نیز دراین مراسم با بیان این که اعداد شاخص‌های تجاری کشور نشان می‌دهد که ارزش ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی در سال ۹۵ معادل 23.8 میلیارد دلار است، گفت: این رقم یعنی ۵۵ درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران که در آن پروپان و اتیلن و حتی گاز طبیعی هم هست.
شریعتمداری اظهار کرد: ظرفیت صادرات ایران 180 میلیارد دلار است اما فقدان باور و عزم ملی راجع به این که صادرات غیر نفتی تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است، مشکل اصلی کشور است.
شافعی:سهم ایران ازصادرات جهانی 34صدم درصد!
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیزدر مراسم روز ملی صادرات با اشاره به سهم ناچیز کشورمان درصادرات جهانی گفت: سهم ایران از صادرات جهانی با احتساب نفت ۳۴ صدم درصد و بدون نفت ۲۴ صدم درصد است.غلامحسین شافعی با بیان این که ارزش افزوده کالاهای صادراتی ما کمتر از کالاهای وارداتی است، تصریح کرد: هم اکنون ارزش صادراتی کالای ما 341 دلار و کالاهای وارداتی 1308 دلار است.
 

   راه دور زدن تحریم دلاری باز شده است
جواد غیاثی- دولت و بانک مرکزی بالاخره آستین ها را برای عقد پیمان های پولی دوجانبه با طرف های تجاری بالا زده اند. این در حالی است که پیش از این مقامات کشورهایی چون روسیه و ترکیه بارها به ایران برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه درخواست داده بودند اما این موضوع در کمال تعجب و با وجود تصریح در سیاست های کلی برنامه ششم در دستور کار مسئولان کشور نبود. رئیس جمهور روسیه دقیقا دو سال قبل یعنی پاییز 94 رسما درخواست انعقاد سوآپ ارزی با ایران را مطرح کرد اما هنوز این پیشنهاد به اجرا نزدیک نشده است. جالب است بدانید تاکنون حدود 60 پیمان پولی دوجانبه بین کشورهای جهان منعقد شده است که یک پای ثابت اکثر آن ها کشور چین است. این کشور تاکنون با بیش از 34 کشور این پیمان را امضا کرده است که مهم ترین آن در سال 2014 با روسیه امضا شد. بعد از آن کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و هند نیز در انعقاد این گونه قراردادها با شرکای تجاری پیشتاز بوده اند. تمام این کشورها جزو شرکای تجاری عمده ایران هستند. موضوعی که نشان دهنده علاقه این کشورها به استفاده از سوآپ ارزی است. در این شرایط به نظر می رسد ایران می تواند با همه شرکای عمده پیمان پولی امضا کند و راه را بر تحریم هایی که تراکنش های دلاری را هدف قرار می دهند، ببندد.