بررسی انواع مدل ها و قیمت آبگرمکن های موجود در بازار

راهنمای خرید آبگرمکن

نویسنده : سینا واحدی فر h.habibi@khorasannews.com

با آمدن زمستان و نزدیک شدن به روزهای سرد سال، بازار کالاهای مخصوص این روزها هم گرم می شود. یکی از وسایل گرمایشی، آبگرمکن است. نامش که می آید یاد وسیله ای عظیم الجثه در گوشه ای از خانه می افتم که موقع مهمانی ها به یکی از پر اهمیت ترین وسایل خانه تبدیل می شد. اگر شما هم مانند من عضو یک خانواده نسبتا پر جمعیت باشید، حتما خاطره دوش گرفتن با آب سرد را تجربه کرده اید و مقصر آن هم کسی نبود جز مخزن محدود آبگرمکن. اگر انواع قدیمی آن را به یاد داشته باشید، می دانید که به نام «مخزنی» معروف بودند. آبگرمکن های مخزنی علاوه بر محدود بودن حجم مخزن آب، به سبب بزرگی و تو چشم بودن، کم کم از رده خارج شدند و جای خود را به آبگرمکن های دیواری دادند که نه تنها جای کمی می گیرند بلکه زیبایی خاصی به محیط می دهند. در دخل و خرج امروز به استقبال آغوش گرم این وسیله حیاتی رفته ایم. پس اگر شما هم قصد خرید یا تعویض آبگرمکن خودتان را دارید با ما همراه باشید.

آبگرمکنی برای ویلای شخصی
آبگرمکن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که نوع گازی، نفتی، برقی و خورشیدی از جمله آن هاست. همچنین می توان آبگرمکن ها را از لحاظ شکل، به دو نوع دیواری و مخزنی دسته بندی کرد. این که کدام نوع آبگرمکن بهتر است به نوع استفاده شما بستگی دارد. اگر برای ویلای بیرون شهرتان که هر از گاهی به آن جا می روید، نیاز به آبگرمکن دارید و آن منطقه اشتراک گاز یا برق ندارد، آبگرمکن نفتی می تواند گزینه مناسبی باشد. ما به شما آبگرمکن نفت سوز «ایران کارتوس» مدل NA19 را پیشنهاد می کنیم. این آبگرمکن 190 لیتر ظرفیت دارد و با نفت سفید کار می کند و در برابر دما تا 120 درجه سانتی گراد مقاوم است. همچنین، میزان دوده این دستگاه تقریبا صفر است. آبگرمکن NA19 حدود 700 تا 750 هزار تومان قیمت دارد. اما اگر در جایی ساکن هستید که از تابش مناسب خورشید بهره می برید چه چیزی بهتر از انرژی پاک و رایگان خورشید! به طور کلی اگر در منطقه گرمسیری زندگی می کنید، آبگرمکن خورشیدی بهترین انتخاب برای شماست. هزینه اولیه آبگرمکن های خورشیدی نسبت به دیگر انواع آبگرمکن ها بیشتر است. اما به دلیل استفاده از انرژی رایگان خورشید، هزینه شما پس از چند سال جبران می شود. آبگرمکن های خورشیدی در روزهای سرد سال تا 70 درصد مصرف گاز را کاهش می دهد و به همین دلیل به دوستداران محیط زیست پیشنهاد می شود تا کمی بیشتر روی آبگرمکن های خورشیدی فکر کنند، شاید آن را جایگزین آبگرمکن های مختلف دیگر کنند. نگران روزهای ابری هم نباشید. چون این آبگرمکن ها از گرمکن های گازی یا برقی کمکی استفاده می کنند و در روز هایی که انرژی خورشید جواب گوی گرم کردن آب نیست، آن ها این کار را برای شما انجام می دهند. در انتخاب آبگرمکن های خورشیدی باید به نوع عایق مخزن، گنجایش مخزن و بازدهی «کلکتور» ها که نور خورشید را جذب می کنند توجه کرد. آبگرمکن «اوزکان» مدل Thermos Twing G با داشتن مخزنی 160 لیتری انتخاب مناسبی برای خانواده ای 5-4 نفره است. این آبگرمکن با داشتن کلکتورهای شیشه ای دو جداره تحت خلا، 97 درصد انرژی خورشید را برای گرم کردن آب می گیرد و به دلیل شیشه ای بودن جداره آن، اشعه ماوراءبنفش و UV را هم جذب می کند. به همین دلیل در روز های ابری هم این سیستم به راحتی و بدون نیاز به گرمکن های کمکی، آب را برای شما گرم می کند. قیمت آبگرمکن اوزکان یک میلیون و 900 هزار تومان است.
آبگرمکن دیواری در هر خانه
نوبتی هم که باشد نوبت آبگرمکن های دیواری است. مدل دیواری متداول ترین نوع آبگرمکن به شمار می آید و بیشتر مردم در خانه یا محل کارشان از آن استفاده می کنند. دلیل محبوبیت آن هم مصرف پایین انرژی، داشتن همیشگی آب گرم و اشغال کمتر فضاست. همان طور که گفته شد، این آبگرمکن ها سوخت های متفاوتی دارند. نوع گازی آن به دلیل تمیز و ارزان بودن گاز و در دسترس بودن در بیشتر نقاط کشور بیشتر از انواع دیگر آن محبوب است. در کنار مزایای آبگرمکن های گازی معایبی هم وجود دارد که هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد. مهم ترین نکته، ایمنی دستگاه است. آبگرمکن های گازی ایمنی کمتری نسبت به انواع دیگر آن دارند و امکان نشت گاز شهری، آتش سوزی، خفگی به دلیل کمبود اکسیژن یا انتشار مونو اکسید کربن در فضای داخل خانه از جمله موارد خطر ساز هستند. پس اگر ایمنی خانواده تان برای شما اهمیت دارد به داشتن شیر اطمینان و کلید حرارتی آبگرمکن توجه کنید. کلید حرارتی باعث می شود اگر به هر دلیلی دودکش، دود را به بیرون انتقال نداد، آبگرمکن به طور خودکار قطع شود. اگر خانه ای نقلی (کوچکتر از 50 متر) دارید و می خواهید از آبگرمکن در فضای داخل خانه استفاده کنید حتما توجه داشته باشید که آبگرمکن ها شعله بزرگی دارند و تمام اکسیژن خانه را مصرف می کنند. راه حل آن خرید آبگرمکن با دودکش دو جداره است. این نوع دودکش، اکسیژن مورد نیاز شعله را از هوای خارج از خانه می گیرد و مشکل کمبود اکسیژن داخل خانه حل می شود.
حواستان به فشار آب باشد!
فشار آب در نقاط مختلف کشور متفاوت است. اگر فشار آب در محل زندگی شما کم است باید آبگرمکنی را انتخاب کنید که با فشار کم آب هم کار کند و به شما آب گرم بدهد. اما آبگرمکن های کم فشار هم برای روشن شدن شعله نیاز به فشار آب حداقلی دارند و اگر فشار آب منطقه شما بیش از اندازه کم است باید سراغ آبگرمکن های مخزنی بروید. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کرد برچسب انرژی و مصرف کم دستگاه، داشتن استاندارد معتبر و خدمات پس از فروش است. آبگرمکن گاز سوز «ایران کارتوس» مدل «باران» می تواند انتخاب مناسبی برای استفاده در خانه یا محل کار باشد. این آبگرمکن دارای کلاهک تعدیل و شیر اطمینان است که ایمنی این دستگاه را بالا می برد. همچنین استفاده از فولاد گالوانیزه و قطعات با کیفیت، عمر مفید آبگرمکن را افزایش می دهد. این دستگاه با داشتن قدرت 5000 کیلوکالری بر ساعت آب را به سرعت گرم می کند. شما می توانید آبگرمکن «باران» را با قیمت حدود 440 هزار تومان تهیه کنید. آبگرمکن «بوتان» مدل B5418RS هم در صف آبگرمکن های با کیفیت قرار دارد. این دستگاه از لحاظ ایمنی دارای شیر اطمینان و کلید حرارتی است و جزو دستگاه های کم فشار محسوب می شود و با فشار کم آب مشکلی ندارد. رده انرژی این آبگرمکن C است که برای یک آبگرمکن، مناسب و کم مصرف است. قیمت آن حدود 640 هزار تومان است و با گارانتی سه ساله ارائه می شود.
در خرید آینده نگر باشید
برای خرید آبگرمکن قبل از خرید نهایی باید همه جوانب را بررسی کرد. شاید بتوان آبگرمکنی با قیمت پایین پیدا کرد. ولی همگی خوب می دانیم که لوازم خانگی بعد از مدتی نیاز به تعمیر پیدا می کنند. پس هزینه تعمیر و نگهداری و همچنین ضمانت نامه معتبر در انتخاب آبگرمکن نیز بسیار مهم است.