سینمای ایران

برگزاری آیین دیدار «بیدار شو آرزو» با موضوع زلزله بم
عیاری: عذر می خواهم که فیلم تلخ است!
فارس - صد و شصت و هفتمین آیین دیدار گروه هنر و تجربه و آخرین اکران پاییزی این گروه سینمایی شب بیست و پنجم آذرماه در موزه سینما، به فیلم یکی از کارگردانان بزرگ سینمای ایران، کیانوش عیاری اختصاص پیدا کرد. «بیدار شو آرزو» عنوان فیلمی است که عیاری 14 سال پیش همزمان با زلزله بم در آن شهر ساخته است. در این مراسم کیانوش عیاری به همراه تعدادی از عوامل فیلم همچون بهناز جعفری، مهران رجبی، حسن آقاکریمی و... حضور داشت و درباره فیلمش صحبت کرد.او در ابتدای این برنامه و پیش از آغاز فیلم در واکنش به مجری که او را جسور و جریان ساز خطاب کرده بود، گفت: «من نه جسور هستم نه جریان ساز! فقط شاید خصلت لجبازی داشته باشم! فیلم «بیدار شو آرزو» در سال 82 ساخته شد. زمانی که ما سر پروژه سریال «روزگار قریب» بودیم. بعد از وقوع زلزله بم، کار سریال را متوقف کردیم و با آقای مهران رجبی و خانم بهناز جعفری و تعدادی دیگر از اعضای گروه راهی بم شدیم. آن زمان که به سمت بم حرکت کردیم هیچ سوژه خاصی برای فیلم هم در نظر نداشتیم.»
کیانوش عیاری درباره نحوه ساخت فیلم هم توضیح داد: «حضور ما در بم، سه بار و هربار یک ماه طول کشید. دلیل چندپاره شدن دوره فیلم برداری، فشار روحی ناشی از مصیبت بود. بچه ها همگی کار خود را می کردند ولی به نوعی دلمرده بودند که حتی با وجود حضور آقای رجبی [که فردی شوخ است] باز هم فضا بسیار غم انگیز بود. در این فیلم به جز آقای رجبی و خانم جعفری، باقی بازیگران همگی از اهالی بم هستند و عمده آن ها کسانی بودند که ده ها نفر را در زلزله از دست داده بودند. بازیگر نقش امدادگر فیلم، جوانی بود که 160 نفر را در زلزله از دست داده بود.»
این کارگردان همچنین از مخاطبان فیلمش به دلیل تلخی آن عذرخواهی کرد و گفت: «می خواهم از کسانی که فیلم را می بینند، عذرخواهی کنم چرا که این فیلم همانند زلزله تلخ است، این را به حساب اغراق نگذارید، بگذارید به حساب برخورد حسی سازندگان با این واقعه. فیلم آن قدر تلخ است که اگر از غم دیدن آن مجبور به ترک سالن شوید، هیچ ناراحت نمی شوم و به شما حق می دهم.»
 
تکذیب بازبینی «عصبانی نیستم» در مجلس
این روزها خبرهای ضد و نقیضی درباره اکران یا اکران نشدن «عصبانی نیستم!» منتشر می شود. حتی یک نماینده مجلس از بازبینی فیلم توسط کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داده و شرط اکران فیلم را نظر مثبت مجلسی ها اعلام کرده است. به تازگی طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم درباره این فیلم اظهارنظر کرده و در گفت وگویی که با سینما دیلی داشته، تصمیم گیری درباره اکران یا اکران نکردن این فیلم را خارج از وظیفه مجلس شورای اسلامی دانسته است. صحبت های این نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی را بخوانید:
برای چندمین بار باید عرض کنم که لطفا از کلمه «بازبینی» استفاده نکنید. وظیفه کمیسیون فرهنگی بازبینی یا اجازه دادن یا ندادن به اکران فیلمی نیست. متاسفانه رسانه ها به شکل درستی صحبت ها را منتقل نمی کنند. حتی در صحبتی که با حجت الاسلام پژمانفر داشتیم ایشان گلایه کردند محتوای صحبت شان درباره «عصبانی نیستم!» چیزی نبوده که منتشر شده است.
درباره «عصبانی نیستم!» از ما برای اکران خصوصی فیلم دعوت شده است. همان طور که اکران منظم بسیاری از فیلم ها را داریم و فیلم ها را می بینیم و تحلیل می کنیم، و این ارتباطی هم با اکران فیلم پیدا نمی کند. همین چهار روز قبل هم یک فیلم را دیدیم و با کارگردانش صحبت داشتیم اما کار ما نیست که وارد حوزه اکران یا اکران نکردن فیلم ها بشویم.
وظیفه ای اگر داشته باشیم نظارت جامع بر عملکرد دستگاه های دولتی و سازمان سینمایی به ویژه در بخش هزینه بودجه است. من معتقدم در زمینه سینما و تئاتر همه جناح های فکری در چارچوب نظام حق فعالیت و حق اکران فیلم را دارند. همان طور که چند روز قبل شخصاً درباره مشکل فیلمی که می گفتند اصولگراست، هم ورود کردم که اکران بشود. نباید بگذاریم اتفاقی که در حوزه کتاب افتاد در سینما هم بیفتد و این قدر روی موارد کوچک حساس بشویم. در دوره جدید مجلس آیا موردی دیده اید که کمیسیون فرهنگی مجلس در اکران فیلمی ورود کند؟ وظیفه مجلس فراتر از این موارد است.
د یروز همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامه ای به وزیر ارشاد خواهان اکران نشدن فیلم «عصبانی نیستم!» شد.