یادداشت

اما و اگرهای طرح دولت برای کولبران

نویسنده : محمد حقگو economic@khorasannews.com

 هرچند که جزئیات زیادی از طرح دولت برای سامان دهی کولبران منتشر نشده است،  باید این طرح را گام مثبتی در جهت کنترل مرزها دانست  چرا که تاکید شده است مرزها همگی بسته خواهد شد. لذا در این محور، دو کار عمده باقی می ماند: اول کنترل دقیق مرزها و دوم کنترل دقیق واردات از گمرک و مناطق آزاد برای جلوگیری از ورود هر گونه کالای قاچاق.
اما  باید در نظر داشت با توجه به این که کولبران، عمدتاً از اقشار آسیب پذیر و از دهک های پایین درآمدی هستند، امکان خرید و فروش مستقل کالا در دو سوی مرز و واردات را ندارند که هم اینک ظاهراً دولت قصد دارد با اختصاص کارتی شبیه کارت بازرگانی و البته به نام پیله وری، به آن ها در واردات کالاها تخفیفات و یارانه هایی ارائه دهد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که سازو کار دقیق تر این طرح چیست.
 امیدواریم هر چه باشد، همان طور که در اهداف این طرح بیان شده است، گامی در جهت ارتقای واقعی زندگی این اقشار بعضاً مستضعف برداشته شود. به اعتبار آمارها، هم اینک 70 هزار کولبر که به احتمال زیاد مرزنشین هستند، در کشور وجود دارد که درصد بسیار کمی از آن ها امکان بیمه شدن را یافته اند. شاید کمک گرفتن از فضای دیجیتال برای فعالیت این اقشار که قرار است کارت پیله وری دریافت کنند، بتواند ضمن کاستن از آلام و مشکلات آنان، به گونه ای نظام مند به سامان دهی و شفافیت این بخش از بازار کشور کمک و آنان را به طور واقعی از مزایای این فعالیت بهره مند کند.