بورس همچنان رکوردهای جدید ثبت می کند

شاخص کل بورس دیروز هم نزدیک به هزار واحد رشد کرد و با فتح کانال 95 هزار واحدی برای اولین بار در تاریخ خود در سطح 95 هزار و 600 واحد ایستاد.
 دیروز چهارمین روز کاری متوالی بود که شاخص کل نزدیک به هزار واحد رشد کرد. در حالی که طی سه روز کاری پیشین توجه معامله گران و ورود نقدینگی جدید به هلدینگ های بزرگ بازار باعث رشد شاخص شده بود، دیروز برخی هلدینگ ها متعادل تر معامله شدند اما رشد تک شاخص های بزرگ در گروه های مختلف مثل هلدینگ خلیج فارس، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری غدیر و فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی جم و صنعتی معدنی گل گهر شاخص را به تنهایی 820 واحد بالا کشیدند.
دیگر نمادهای بازار هم در مجموع حدود 170 واحد به رشد شاخص کمک کردند تا شاخص کل 994 واحد رشد کند. شاخص کل فرابورس نیز به کمک هلدینگ معدنی میدکو، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و ذوب آهن اصفهان 8 واحد رشد کرد و به هزار و 64 واحد رسید. فرابورس ایران اواخر مهرماه امسال روند صعودی گرفت و برای اولین بار روز 27 آبان از هزار واحد عبور کرده است و با ادامه روند صعودی همچنان رکوردهای جدید ثبت می کند.
 

   فراخبر
منطق رشد این روزهای بازار چیست؟

رشدهای پیاپی بازار سرمایه این سوال را ایجاد می کند که آیا این رشد مثل سال 92 هیجانی و حبابی است؟ پاسخ مثبت نیست؛ طی ماه های اخیر چند اتفاق با اهمیت مثل کاهش نرخ سود بانکی، افزایش قابل توجه سودآوری گروه های تاثیرگذار مثل فلزات اساسی، پالایشی ها و برخی پتروشیمی ها در کنار ورود نقدینگی جدید به بازار باعث بهبود شاخص شده است. طی روزهای اخیر نیز هلدینگ های بزرگ که با تاخیر از رشد سودآوری شرکت های کالایی بهره مند می شوند، موردتوجه قرار گرفته اند و در حال رشد هستند. بنابراین به نظر نمی رسد این روند هیجانی باشد.