وزیر کشور خبر داد:

تصمیم جدید دولت برای تعطیلی کولبری

وزیر کشور از تصمیم دولت برای تعطیلی کولبری در مرزها و در عوض اعطای کارت پیله وری به آن ها خبر داد و گفت: به همین منظور15 بازارچه مرزی رسمی در نظر گرفته شده است.
به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی، در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران از تصمیم دولت برای تعطیلی کولبری خبر داد و گفت: البته این تصمیم ممکن است آثار امنیتی و اجتماعی داشته باشد، اما تدبیر کرده ایم که به جای این که افراد کولبر شوند و کرامت انسانی آن ها دچار مشکل شود، ۱۵ بازارچه مرزی تشکیل و کالاهایی که در آن مناطق وارد کشور می‌شود، عرضه شود.
رحمانی فضلی افزود: ساکنان این نواحی تا شعاع 50 کیلومتر و روستاییان به شرط سه سال سکونت در محل می توانند کارت ویژه ای به نام پیله وری دریافت کنند. البته با راه اندازی بازارچه های مرزی، دیگر مرزها بسته خواهد شد.
به گزارش فارس، رحمانی فضلی افزود: ما کالاهایی را که آن ها (کولبران) وارد می کنند در آن جا قرار می دهیم. عوارض هم خواهیم گرفت. اما تخفیف های ویژه ای قائل خواهیم شد.
وی توضیح داد: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد از کالاهایی که کولبران می آورند، از ایران به کشورهای دیگر می رود و از آن جا دوباره از سوی کولبران وارد کشور می شود.
 

   فراخبر
 15 بازارچه مرزی جواب گوی 70 هزار کولبر هست؟

هم اکنون از مجموع 31 استان کشور، 16 استان مرزی 57 بازارچه مشترک مرزی دارند که از این تعداد 27 بازارچه فعال هستند. همچنین طبق آماری که خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کرده است، 70 هزار کولبر در مجموع مرزهای کشور فعالیت می کنند. در این زمینه، مرز تمرچین مهم ترین مرز تردد کولبران محسوب می شود که در آن چهار هزار کولبر رسمی فعال هستند. اکنون مشخص نیست که در صورت اختصاص 15 بازارچه مرزی به فعالیت جایگزین کولبران آیا این تعداد بازارچه پاسخ گوی آن ها هست؟