روایت مشاور اقتصادی رئیس جمهور از فاصله طبقاتی و رقم واقعی یارانه نقدی

فاصله ثروتمندترین و فقیرترین صدک جامعه 86 برابر است

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور گفت: صدک اول (ثروتمندترین قشر) جامعه در مقایسه با صدک آخر درآمدی نسبت یک به 86 دارد که عدد غیرقابل قبول و ناعادلانه ای است. نیلی افزود: در قشرهای میانی جامعه نابرابری کمتری در مقایسه با دو دهک اول و آخر جامعه وجود دارد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مسعود نیلی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،افزود: در جامعه، فقر بازتولید نمی شود اما ساز و کار هایی که وضع فقرا را بهتر کند، فعال نیست. بزرگ ترین گروه فقیر در کشور افرادی هستند که شغل دارند اما از نظر عمق فقر افراد بیکار فقیرترند. وی گفت: شغل درآمد کافی ایجاد نمی کند بنابراین برای خروج از فقر باید کاری کنیم که سطح درآمدی شاغلان افزایش یابد.
گرفتن مالیات از 800 هزار نفر، 8 میلیون نفر را از فقر می رهاند
دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور افزود: اگر نظام مالیاتی هدف خود را شناسایی کند و از 800 هزار نفر با درآمد بالای جامعه مالیات گرفته و در میان هشت میلیون نفر دهک پایین توزیع شود، این دهک از فقر مطلق خارج خواهد شد. نیلی گفت: مالیات در کشور ما هیچ گاه بازتوزیعی نبوده بلکه تأمین کننده بودجه است. وی افزود: نظام مقابله با فقر، نظام کارایی نبوده است.
در سال 89 باید 18 هزار تومان یارانه توزیع می شد نه 45 هزار تومان
دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور گفت: همان طور که در لایحه بودجه سال 97 پیش بینی شده است، برای شناسایی افراد نیازمند، آن ها باید بر اساس جدول درآمدی که دولت اعلام کرده است در سازمان های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی نام نویسی کنند. وی گفت: در سال 89 که هدفمندی یارانه ها اجرا شد، یارانه نقدی باید بین 18 تا 20 هزار تومان بر اساس درآمد دولت از اجرای این طرح بین خانوارها تقسیم می شد اما دولت 45 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کرد که موجب کسری بودجه و مسائل دیگر شد.
برنامه هایمان برای تحقق عدالت بر بی عدالتی افزوده
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی یادآور شد: بسیاری از برنامه‌های ما براساس تحقق عدالت تنظیم شده، اما بیشتر به بی عدالتی دامن زده است. نیلی اذعان کرد: در چند مقطع بازسازی توزیع درآمد و ثروت داشته ایم که یک مورد آن مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان این که نظام مقابله با فقر و حمایت از قشر کم درآمد، کارآمد نبوده، افزود: دلیل این که حمایت ما از قشر ضعیف به نتیجه نمی‌رسد این است که نمی‌توانیم این قشر  را به درستی شناسایی کنیم. وی ادامه داد: بهترین کار این است که عده‌ای را با کد شناسایی مشخص به عنوان جمعیت فقیر بشناسیم و این مسئله در بودجه ٩٧ دیده شده است.
مسئله بیکاری جدی و مهم است
نیلی با بیان این که در کشور ما متوسط نرخ بیکاری در بلند مدت ۱۲ درصد است، افزود: این در حالی است که متوسط نرخ بیکاری در دنیا شش درصد است و این موضوع نشان می‌دهد بیکاری در اقتصاد ما مسئله جدی و مهمی است. متأسفانه طولانی شدن بیکاری منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود،بنابراین با تعداد زیادی از جوانان بیکار مواجه هستیم که نمی‌توانند به بازار کار ورود کنند. دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی تصریح کرد: از یک طرف آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط تعداد شاغلان ۷۵۰ هزار نفر است و از سوی دیگر آمار‌ها سه میلیون و پانصد هزار نفر بیکار در کشور را اعلام می کند، به گونه‌ای که جوانان ما عمدتاً تحصیل کرده و آماده برای ورود به بازار کار هستند، اما شغلی برای خود پیدا نمی‌کنند.
ایران یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی
نیلی با بیان این که ایران یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در دنیاست، افزود: منشأ ٧٠ درصد آلودگی هوا، مصرف انرژی است، بنابراین انتظار می‌رود علاوه بر اصلاح مصرف انرژی در خانوارها، جایگزینی سیستم حمل و نقل عمومی به جای سیستم حمل و نقل شخصی را شاهد باشیم. به گفته وی اصلاح قیمت حامل های انرژی موجب اصلاح مصرف انرژی خواهد شد.