آملی لاریجانی:دستگاه هایی که با بیت المال اداره می شوند باید راه های امن در فضای مجازی ایجاد می کردند

تحریم آمریکا علیه خود را افتخار می دانم
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از انجام ندادن وظایف برخی دستگاه ها در ایجاد یک پیام رسان داخلی و امن، گفت: چرا باید ۴۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام باشد و بعد یک مسئول جمهوری اسلامی بخواهد بابت بستن چند کانال تلگرامی با مدیر این پیام رسان وارد مذاکره شود؟آیت ا... آملی لاریجانی که دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی صحبت می کرد،  با تأکید بر موضوع امنیت فضای مجازی، تصریح کرد: هیچ کس هم قائل به بستن اینترنت و فیلترینگ همه امکانات آن اعم از پیام رسان‌ها و غیر پیام رسان‌ها نیست. وی در عین حال افزود: در همین حوادث اخیر، همه دستگاه‌های امنیتی اذعان داشتند که از مسیر یک پیام رسان، افراد تحریک به آشوب می‌شدند و در همین فضا ساخت بمب آموزش داده می‌شد. واقعاً کدام پدر و مادری می‌پذیرد که فرزندش از این طریق تحریک شود و پرچم کشور یا ساختمانی را آتش بزند؟ براین اساس ما معتقدیم نباید راه را برای دشمن باز کنیم.
وی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها تصریح کرد: چه کسی گفته که مسیر امن در فضای مجازی فیلتر شود؟ متأسفانه برخی تحلیل هایشان در این زمینه کاملاً خطاست. این که گاه گفته می‌شود فیلتر فایده‌ای ندارد و ما باید با اعتماد به مردم به آن‌ها حق انتخاب دهیم، اتفاقاً حرف خود ماست. ما می‌گوییم برخی دستگاه‌های عریض و طویل متولی در این زمینه که با مالیات مردم و از محل بیت المال اداره می‌شوند موظف بوده اند راه‌های امن متعددی در فضای مجازی ایجاد کنند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند از فضایی استفاده کنند که در اختیار دشمن است. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ما اجازه نداریم به سوءمدیریت و کم کاری خود لباس «انتخاب مردم» و «اعتماد به مردم» بپوشانیم. حرف ما این است که دشمن باید فیلتر شود، اما راه مردم در فضای مجازی باید متعدد، هموار و امن باشد.
چرا باید ۴۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام باشد ؟
آملی لاریجانی افزود: آیا ما مرکز تحقیقاتی داریم که امکانات و مشوق‌های لازم را به استادان و دانشجویان خوش استعداد که بی منت کار می‌کنند فراهم کند؟ آیا با فراهم آوردن چنین شرایطی، استعداد‌های داخلی نمی‌توانند نرم افزار‌های لازم را برای فضای مجازی تهیه کنند؟ آملی لاریجانی با طرح این پرسش که چرا باید ۴۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام باشد و بعد یک مسئول جمهوری اسلامی بخواهد بابت بستن چند کانال تلگرامی با مدیر این پیام رسان وارد مذاکره شود؟ تصریح کرد: ما باید با همان اقتداری که در فضای حقیقی راه دشمنان را سد می‌کنیم و از مرز‌های خود حفاظت می‌کنیم، در فضای مجازی نیز راه دشمن را سد کنیم و از مرز‌های مجازی حفاظت کنیم. همه دستگاه‌ها با همدلی، فضایی را ایجاد کنند که مردم در آن احساس امنیت کنند و آن وقت است که به راحتی می توان دید مردم از راه امن و عقلانی فراهم آمده، اظهار رضایت خواهند کرد.
 تحریم آمریکا علیه خود را افتخار می دانم
وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه ها از جمله ریاست قوه قضاییه ایران، گفت: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین المللی است و آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. باید مسئولان، عکس العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه قابل قدردانی است. آملی لاریجانی با بیان این که دولت آمریکا و به خصوص شخص ترامپ، شأنی ندارند که تحریم هایشان برای امثال ما به لحاظ شخصی اهمیتی داشته باشد، افزود: این امر را افتخاری برای خود می‌دانم و معتقدم که این اقدام دلیل بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته ایم.