گران ترین اثر هنری درحراجی هنرهای مدرن و امپرسیونیست «ساتبی»

گروه ادب و هنر- پرتره‌ای که «پابلو پیکاسو» از «ماری ترز» کشیده است، به زودی در حراجی «ساتبی» به فروش گذاشته می‌شود .ایسنا در این باره نوشت: شعبه حراجی «ساتبی» روز ۲۸ فوریه پرتره «زنی با کلاه بره و لباس شطرنجی» از «پابلو پیکاسو» هنرمند بزرگ اسپانیایی را به معرض فروش می‌گذارد. این نقاشی که از «ماری ترز والتر» مدل بسیاری از پرتره‌های «پیکاسو» کشیده شده است، به قیمت تخمینی ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند در حراجی هنرهای مدرن و امپرسیونیست «ساتبی» لندن عرضه می‌شود. پیش‌بینی شده است این پرتره گران ترین اثر هنری این حراجی شود. تابلوی «زنی با کلاه بره و لباس شطرنجی» پس از مرگ استاد سبک کوبیسم در سال ۱۹۷۳، از سوی بنیاد «پیکاسو» به یک مجموعه‌دار خصوصی فروخته شد و حالا این فرد این اثر را به فروش گذاشته است.« «ساتبی» پیش از برگزاری حراجی، شاهکار «پیکاسو» را در هنگ کنگ و سپس در چین تایپه  نمایش می‌دهد تا به نوعی جذب مشتری کند و  این اقدام نشان دهنده اهمیت حضور خریداران آسیایی در حراجی کارهای «پیکاسو» و در کل، آثار امپرسیونیست و مدرن است.
«پابلو پیکاسو» ۲۵ اکتبر ۱۸۸۱ در شهر مالاگا در اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند و نزد پدرش که استاد نقاشی بود، به آموختن گریم پرداخت و در سال ۱۹۰۳ مقیم پاریس شد. او و «هنری ماتیس» و «مارسل دوشامپ» سه هنرمند انقلابی بودند که در دهه‌های نخستین قرن بیستم، هنر پلاستیک را توسعه بخشیدند. «پیکاسو» نقاش، شاعر، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک کار اسپانیایی و یکی از برترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی بود. او به همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدیدآورد. از جمله آثار مشهور او می‌توان به "دوشیزگان آوینیون" و "گرنیکا" اشاره کرد. پیکاسو بیشتر عمر خود را در فرانسه به سر برد. او به دلیل جست و جوگری، نوآوری، پرکاری و اثرگذاری بر معاصران، یکی از مهم‌ترین هنرمندان سده بیستم به‌شمار می‌آید.
این نقاش و مجسمه‌ساز اسپانیایی با خلق آثار خود، گام مهمی در هنر مدرن برداشت. پیکاسو در آفرینش و نوآوری سبک ها و فنون نقاشی بی‌نظیر و در کار کردن با رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، زغال چوب، مداد و جوهر بسیار توانا بود و با ایجاد آثاری در مکتب «کوبیسم»، استعداد بی‌نظیر خود را به بهترین شکل به کار گرفت و با وجود آموزش محدود علمی (که تنها یک سال از دوره تحصیلاتی را در آکادمی رویال مادرید گذراند)، تلاش هنرمندانه‌ای را برای تغییر جهت فکری خود به انجام رساند. از پابلو پیکاسو به عنوان «پرکارترین نقاش تاریخ» یاد می‌شود. در حالی که دوستانش به او توصیه می‌کردند که در هفتاد و هشت سالگی دست از کار بردارد، همچنان به فعالیت خود ادامه می داد. مرگ او در حالی رخ داد که با تعداد زیادی تابلو و آثار ارزشمند، متشکل از علایق شخصی و بدون در نظر گرفتن بازار هنر، یک ثروتمند به شمار
می رفت. در سال 2003 خویشاوندان پیکاسو، موزه وقف شده‌ای را در زادگاه او یعنی «مالاگا» به نام «موسیو پیکاسو مالاگا» به راه انداختند.
دوره‌ اول هنری «پیکاسو» در طبقه‌بندی‌ها به‌ نام‌های «رز و آبی» معروف است. در دوران «آبی» سبک کاری او اغلب شامل سایه‌های آبی کشیده‌شده از اجسامی بود که فقط نیمی از آن‌ها به تصویر کشیده می‌شد. «پیکاسو» در این دوره بیشتر چهره‌ آکروبات‌ها، بندبازها، گدایان و هنرمندان را نقاشی می‌کرد و در طول روز، در پاریس مشغول تحقیق روی شاهکارهایش در موزه‌ «لوور» بود.
کار «پابلو پیکاسو» در تابستان ۱۹۰۶ وارد مرحله‌ جدیدی شد که بیانگر تأثیر هنر یونان، شبه‌جزیره‌ ایبری و آفریقا در کار او است. وی سبک «پرتوکوبیسم» را به‌ وجود آورد که مورد توجه منتقدان این نقاش قرار نگرفت.
آخرین دوره‌ کاری «پیکاسو» دوره‌ سوررئالیستی است که از ۱۹۲۴ آغاز شد، اما همیشه فاصله‌اش را با سوررئالیست‌ها حفظ کرد. «پیکاسو» و هنرمندان سوررئالیست جهان  در  اصول بنیادی به این معنا که هنر قادر است آن چه را طبیعت و عقل نمی‌توانند ابراز کنند، نشان دهد هم نظر بودند؛ اما اختلاف اساسی بسیاری بین «پیکاسو» و سوررئالیست‌ها وجود داشت. به عقیده‌ آن‌ها، «پیکاسو» به دنیای خارج و مضمون وابستگی بسیار دارد و از دنیای اوهام و رویاها بسیار دور است. «پابلو پیکاسو » هشتم آوریل ۱۹۷۳ در ۹۱ سالگی درگذشت.