با معرفی برگزیدگان، دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خط پایان رسید

هنرهای تجسمی باید در هر خانه ای باشد

گروه ادب و هنر- دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم به خط پایان رسید و برندگان خود را شناخت. مراسم اختتامیه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی به کار خود پایان داد که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد و دیگر مدیران حوزه تجسمی و هنرمندان این عرصه شامگاه جمعه چهارم اسفندماه در تالار وحدت گرد هم آمدند.به گزارش مهر، در ابتدای مراسم که با اجرای منصور ضابطیان همراه بود، فیلم کوتاهی از گزارش مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عملکرد این دفتر در زمینه جشنواره های هنری و به ویژه جشنواره هنرهای تجسمی فجر پخش شد که در آن ملانوروزی رویکردهای جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برمی شمرد.

 

نقش نگارخانه ها در چرخش اقتصاد هنر
مجتبی آقایی دبیر کل دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در این مراسم خطاب به وزیر ارشاد نکات و پیشنهادهایی ارائه کرد و گفت: «نکته مهم این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، همراهی هنرمندان استانی بود که ما انتظار آن را نداشتیم. امسال 20 استان اعلام آمادگی کردند که میزبان این جشنواره باشند و از هر استان شاهد حضور یک هنرمند در جشنواره بودیم که وجهه فستیوال به این دوره بخشید.» وی به مشارکت بخش خصوصی و نگارخانه ها در این دوره به عنوان ویژگی مهم آن اشاره کرد و افزود: «نگارخانه ها نقش مهمی در چرخش اقتصاد هنر و معرفی چهره های هنری دارند که در این دوره حضور پررنگی داشتند.»
ایجاد فدراسیون جهانی هنرهای تجسمی
دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، خطاب به وزیر ارشاد درباره محل برگزاری جشنواره پیشنهاد کرد: «مکان های موجود دیگر گنجایش آثار هنرمندان را ندارد و نیاز مبرمی به یک گالری ملی یا کاخ جشنواره داریم تا طیف وسیعی از مشارکت هنرمندان را به نمایش بگذاریم.» وی با بیان این که امسال دیوار بین رشته های هنری برداشته شد، افزود: «به نظر می رسد در یک همنشینی مناسب بین رشته ای و با هم افزایی، حوزه تجسمی می تواند به رونقی برسد که حتی پیشنهاد ایجاد فدراسیون جهانی هنرهای تجسمی را با اتکا به سرمایه انسانی مطرح کنیم.»
استادانی که تندیس طوبای زرین گرفتند
در ادامه مراسم، کلیپی از معرفی و زندگی نامه 10 استاد پیش کسوت هنرهای تجسمی که نشان ویژه طوبی را دریافت می کنند، پخش شد.
هادی شفائیه عکاس، حسین محجوبی نقاش، هوشنگ جزی زاده نقاش، ایرج محمدی مجسمه ساز، عبدالصمد حاج صمدی خوشنویس، فریده تطهیری مقدم نگارگر و فعال در حوزه نقاشی روی سفال، امرا... فرهادی آردکپان طراح و گرافیست، اکبر نیکان پور تصویرگر، علی دیواندری کارتونیست و تصویرساز و حبیب ا... صادقی نقاش استادانی بودند که از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان عالی، لوح زرین و تندیس طوبای زرین را گرفتند.
هنرهای تجسمی نیازی به ترجمه ندارند
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اعطای نشان طوبی به مفاخر هنرهای تجسمی در سخنانی گفت: «هنرهای تجسمی علاوه بر این که گستره وسیع فرمی دارند و ارتباط بی واسطه زبانی را با مخاطب دارند، نیازمند ترجمه زبانی نیستند. هنرهای تجسمی چون با زبان تصویر صحبت می کنند هنرهای انسانی، جهانی هستند و پدیدآورنده آن ها بی واسطه می تواند با مخاطب جهانی صحبت کند. مخاطب می تواند با اثر زندگی کند بنابراین این ویژگی، فرصتی برای هنر به طور عام و هنر ایران به طور خاص در بردارد.»
هنرها در تهران متمرکز نیستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور پررنگ هنرمندان استانی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال اشاره کرد و گفت: «هنرهای تجسمی در گستره جغرافیایی خودش را نشان می دهد. امروز این هنرها در تهران متمرکز نیستند و این خلاقیت های هنری، سرمایه ملی هستند.» وی افزود: «باید تلاش کنیم هنرهای تجسمی به عنوان کالای فرهنگی در جامعه مورد استقبال قرار گیرد و هر خانه ای سرشار از کالای فرهنگی و به ویژه هنرهای تجسمی باشد. کالاهای تجسمی کالاهای لوکس نیست و این هنرها صرفا برای مرفهان نیست و عموم مردم جهان و 80 میلیون مخاطب ایرانی باید مخاطب و مصرف کننده کالاهای فرهنگی تجسمی ایران باشند.»
 

   برگزیدگان و تقدیرشدگان دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
در ادامه مراسم از سه مدیر منتخب استانی تجلیل شد. حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان و حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی لوح افتخار دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را دریافت کردند.در ادامه و با حضور مفاخر و مدیران استانی از کتاب طوبای زرین 1396 توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
برگزیدگان بخش رقابتی
حسن قائدی، حسن کاکاوند، سجاد رافعی، سمانه (شیلان) سلیمی، عبدالرحمن مجرد، میترا سلطانی، لیلیانا پتروویچ (صربستان)، مرتضی پورحسینی، مهدی بهبودی و نیماد آذرگان
برگزیده بخش اینستاگرام
حسین اسفندانی و صمد قربان زاده به طور مشترک لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و یک جایزه نقدی را دریافت کردند.
مدیران هنری
احمد تاجی (چهارمحال و بختیاری)، حجت مجرد (اردبیل)، سید تقی رضایی (خراسان شمالی)، مجید کاظمی (قزوین)، یاسر قادر (آذربایجان غربی) و علی راشکی (هنرمند منتخب سیستان و بلوچستان)