ادعای مسئولان حوزه گردشگری

سفرهای نوروزی ارزان نشود،گران هم نمی شود

دانش پور- برخلاف سال های گذشته که وقتی به فصل سفر نزدیک می شدیم مسئولان گردشگری معترف به گرانی سفرهای داخلی و قیمت بالای برخی تورهای نوروزی بودند اما امسال کسانی که در مسند کار در حوزه گردشگری هستند از ارزان شدن قیمت سفرهای نوروزی خبر می دهند و معتقدند مقاصد گردشگری شناخته شده اگر ارزان نشود ، گران هم نمی شود. حتی همین چند روز پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد سفرهای ارزان در ایام نوروز خبر داد. علی اصغر مونسان گفت: از حدود دو ماه پیش ستاد تسهیلات نوروزی برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف آماده کرده و کمیته‌های مختلف ذیل این ستاد تشکیل شده تا به اهدافی که در این زمینه تعیین کرده‌ایم، برسیم. وی با بیان این که افزایش سطح کیفیت خدمات از جمله موارد تاکید شده در این ستاد بود، افزود:‌ موضوع دیگر بحث ایجاد سفرهای ارزان بود که رئیس جمهور در این زمینه تاکیداتی را مطرح کردند و قرار شد تا پایان فروردین‌ماه هیچ گونه افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل و اقامت لحاظ نشود و باید تشکر کنیم از هتلداران و بخش خصوصی در این زمینه که با ما همکاری کردند.  معاون رئیس جمهور ادامه داد:‌ موضوع  بوم گردی و بناهای تاریخی را امسال در دستور کار قرار دادیم که به سفرهای ارزان قیمت کمک می‌کنند.  وی همچنین درباره تمهیداتی که برای سفر ارزان اندیشیده شده است، توضیح داد:  برای ما مهم است که شرایطی را فراهم کنیم تا تمام گروه‌ها و طبقات اجتماعی با هر سطحی از درآمد خود بتوانند به راحتی به سفر بپردازند. برای تحقق سفرهای ارزان‌قیمت، بخش‌های مختلف زنجیره خدمات سفر شامل حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و... باید قیمت‌های خود را کاهش دهند. ما برای تحقق این امر از شرکت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای خواسته‌ایم تا ظرفیت ایام غیر پیک خود را به ما اعلام کنند تا بتوانیم به تناسب نسبت کاهش قیمت‌ها، اقداماتی انجام دهیم اما مهم‌ترین موضوع در کاهش قیمت ایجاد فضای رقابتی و ایجاد شرایط مساعد برای کاستن از قیمت‌ها و طراحی مکانیزمی است که واحدهایی که قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند از تعداد مشتریان بیشتری نیز برخوردار شوند.
قیمت ها کاهش ندارد اما افزایش قیمت هم نداریم
اما آیا با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر ارزان ‌شدن سفرهای نوروزی امیدی به ارزان شدن سفرها وجود دارد؟ درباره این موضوع معاون گردشگری کشور معتقد است که مقاصد گردشگری شناخته شده کشور در سفرهای نوروزی کاهش قیمت نداشته‌اند اما افزایش قیمت نیز ندارند. از جمله این که در ایام نوروز هتل ها اگر به مسافران نوروزی تخفیف ندهند، قیمت خدمات را هم افزایش نمی ‌دهند.  محمد محب خدایی اما مشکل اصلی در شرایط کنونی را ایرلاین‌ها می داند که همچنان با ارزان شدن هزینه سفر همراه نیستند و مذاکراتی هم که با آن ها صورت گرفته تا هزینه بلیت هواپیما کاهش پیدا کند هنوز به نتیجه ای نرسیده است.  وی با اعلام این که مجموعه‌های زیرنظر معاونت گردشگری مشمول ارائه تخفیف نوروزی به گردشگران هستند، گفت: استان‌ها در بخش اقامت و غذا در ارائه تخفیف‌ها کار جدی انجام داده‌اند اما ایرلاین‌ها همچنان مشکل ‌ساز هستند و قیمت آن ها سفر را گران می ‌کند.  معاون گردشگری اما از به خدمت گرفتن مجموعه های بوم گردی و خانه های تاریخی به عنوان راهی برای ارزان شدن سفر سخن می گوید و این که اقامتگاه‌های بوم گردی هزینه پایین‌ تری نسبت به هتل‌ها دارند از این رو در توافق‌های صورت گرفته به استان‌ها دستور داده شده ، سیاه چادرها را در جاده‌ها مستقر و ظرفیت‌های بوم گردی را به مردم معرفی کنند تا اگر مسافران نوروزی تمایل داشتند در این مجموعه‌های روستایی و عشایری با هزینه کمتر از هتل‌ها اقامت کنند و با جذابیت‌های این بخش از گردشگری ایران نیز آشنا شوند.
 ارزان سازی سفر اجرایی نیست
دستور رئیس‌ جمهور برای ارزان شدن هزینه سفر در کشور مخالفانی در حوزه گردشگری به ویژه در بخش خصوصی دارد به نحوی که آن ها تاکید دارند این دستور امکان اجرا شدن ندارد . در این باره رئیس جامعه هتلداران ایران معتقد است پشت دستور رئیس جمهور برای ارزان شدن سفر که بدون تردید یک فرصت است، باید برنامه ‌ریزی وجود داشته باشد. برنامه‌ای که مفهوم آن تنها درخواست از چند هتل و آژانس‌دار برای ارائه تخفیف نوروزی به گردشگران برای ارزان شدن سفر نیست.  جمشید حمزه‌زاده، گفت: برای ارزان شدن سفر باید همه عناصر و ارکان سفر در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا سفر ارزان به گردشگران ارائه شود. به عبارتی در کنار تخفیف هتل ها، حوزه حمل و نقل هم باید به مسافران نوروزی تخفیف بدهد و پروازهای ارزان قیمت در نظر گرفته شود اما متاسفانه چنین موضوعی دیده نمی شود. وی با اشاره به تخفیف‌های ارائه شده از سوی هتل‌های کشور که گاه تا 50 درصد نیز می‌رسد، افزود: تنها هتلدارها هستند که با دستور رئیس‌جمهور برای ارزان‌شدن سفر همراه شده‌اند. آژانس‌های گردشگری نیز به تبع این تصمیم از حاشیه سود خود در بسته‌های سفر کاسته‌اند. اما هنوز مشکل اصلی حطوط هوایی هستند که نرخ آن ها آزاد است و هر قیمتی که بخواهند برای پروازها تعیین می‌کنند.  رئیس جامعه تورگردانان ایران اما با بیان این که مخالف ارزان شدن هزینه سفر در کشور است اظهار کرد: ارزان شدن سفر سیاستی مقطعی است در حالی که ، این سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است که قیمت سفر را کاهش می ‌دهد. ابراهیم پورفرج افزود: برای ارزان شدن سفر و اقامت در کشور باید رقابت ایجاد کرد درحالی که اکنون در شرایطی که رقابت وجود ندارد امکان ارزان کردن سفر هم نیست.