سومین قرارداد جدید نفتی این بار با یک شرکت داخلی

قرارداد توسعه میدان‎های سپهر و جفیر امضا شد

قرارداد توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد. به گزارش شانا، قرارداد توسعه یکپارچه میدان‎های نفتی جفیر و سپهر، شامگاه دیروز یک شنبه، 27 اسفند بین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد تا به این ترتیب، برای نخستین بار یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی به عنوان پیمانکار اصلی در قراردادهای جدید نفتی ایفای نقش کند.
بر اساس این گزارش، این قرارداد برای یک دوره 20 ساله امضا شده و هدف از آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر 110 هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود 512 میلیون بشکه در 20 سال است که هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل دو میلیارد و 427 میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل 413 میلیون دلار برآورد شده است.
با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در منطقه غرب کارون، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان فراهم می شود و بازار کار مناسبی به ویژه به منظور ایجاد و توسعه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP و دیگر تجهیزات مربوط به وجود خواهد آمد.
میدان‌های سپهر و جفیر در سال 1976میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در 60 کیلومتری جنوب غربی اهواز  قرار دارند.