گزارش خبری

روایت «الجریده» از پیام های وزیرخارجه عمان برای ایران

طاهری- وزیر امور خارجه عمان در ادامه سفر خود به تهران با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره مسائل منطقه ای، اقتصادی، روابط دوجانبه و برجام گفت و گو کرد.  گفت و گوهای بن علوی با مقامات عالی رتبه ایران درحالی انجام شد که معمولاً از کشور عمان به عنوان یکی از واسطه های پیام رسانی میان کشورهای غربی و ایران یاد می شود و برخی از تحلیل گران از این منظر به سفرهای منتظره و غیرمنتظره مقامات این کشور به تهران می نگرند.
سفر اخیر بن علوی نیز در حالی صورت گرفت که چند روز پیش جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به عمان رفت و با مقامات این کشور درباره ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در همین حال به گزارش فرارو، روزنامه کویتی الجریده به نقل از یک منبع «در شورای عالی امنیت ملی ایران» مدعی شد که وزیر خارجه عمان درخواست‌های متیس را به اطلاع مقامات ایران رساند. این روزنامه با اشاره به هشدار علی شمخانی به اروپا در خصوص برجام، نوشت: «به نظر می‌رسد که اظهارات شمخانی بیانگر نپذیرفتن شروطی است که احتمالا بن علوی از جانب متیس به تهران منتقل کرده است.» منبع الجریده مدعی شد که بن علوی به مقامات ایران گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برجام را نمی‌پذیرد و به دنبال امضای یک «توافق کاملا جدید» با ایران است. این روزنامه کویتی به نقل از همین منبع ادعا کرد بن علوی درخواست‌های ترامپ را به تهران منتقل کرد. این درخواست‌ها عبارتند از: محدود کردن بُرد موشک‌های ایران به حداکثر ۳۵۰ کیلومتر، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بدون یک جدول زمانی، عقب‌نشینی نیرو‌های ایران و شبه‌نظامیان طرفدار آن از سوریه، «توقف مداخله ایران در عراق، یمن و افغانستان» و تبدیل حزب ا... به یک حزب سیاسی صرف. الجریده نوشت: «بنا به گفته (این) منبع، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درخواست‌های آمریکایی را «غیرممکن» توصیف کرد. این در حالی است که شمخانی به وزیر (خارجه) عمان گفته لودریان پیشنهاد مشابهی داد که آن هم پذیرفته نشد.» همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز در دیدار بن علوی با اشاره به این که امروز ایران و عمان مسئولیت سنگینی در قبال مسائل منطقه به دوش دارند و باید با استفاده از تجارب خود با هدف توسعه صلح و ثبات منطقه گام بردارند، گفت: هر چه منطقه ناامن و بی‌ثبات‌تر باشد، کشورهای منطقه بیش از همه متضرر خواهند شد. روحانی همچنین بر گسترش همه جانبه روابط ایران  و عمان تاکید کرد.
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز با اشاره به روابط و همکاری‌های دوستانه و رو به گسترش دو کشور در سال‌های اخیر، گفت: عمان همواره خواستار برقراری مناسبات همه جانبه و حداکثری با جمهوری اسلامی ایران است.
کسالت ظریف و تماس تلفنی بن علوی با او
همچنین براساس گزارش رسانه ها، به دنبال کسالت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و لغو دیدارش با همتای عمانی، یوسف بن علوی در تماس تلفنی با ظریف جویای احوال وی شد و برایش آرزوی بهبودی و سلامتی عاجل کرد.