برزخ انتقال پادگان ارتش به خارج از مشهد

ارتش آماده مذاکره، راه‌وشهرسازی منتظر اصلاحات ارتش

شرکت اول-  ماجرای انتقال کامل پادگان ارتش به خارج از مشهد که طی ماه‌های گذشته انعکاس خبری گسترده‌ای داشته است، روز گذشته بار دیگر خبرساز شد و اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش ابعاد تازه‌ای از آن را نمایان کرد. به گزارش خراسان رضوی، آذرماه امسال بود که «قاسم تقی زاده» شهردار مشهد درباره انتقال پادگان ارتش موضع مدیریت جدید شهر را اعلام کرد و گفت: «در گذشته برای اراضی پادگان ارتش، دو طرح تهیه شده و ساخت و سازهایی نیزدرآن صورت گرفته بود که طی آن دو خیابان ازاین اراضی عبور می‌کرد. اما من ادامه کار را متوقف کرده ام. نمی‌خواهیم باغ پادگان لشکر 77 را به هم بریزیم زیرا باغ پادگان برای ذخیره فضای سبز شهر مشهد لازم است و در نهایت اگر لازم شود این پادگان خریداری خواهد شد. اما اجازه ساخت و ساز دراین محل از سوی شهرداری داده نخواهدشد،  بنای این کار را ندارم و زیربار امضای این قرارداد هم نخواهم رفت». «جنتی» مدیرانتقال پادگان‌های شهرداری مشهد هم  گفت: مکاتباتی با ارتش انجام شده است و منتظر پاسخ آن‌ها در این زمینه هستیم، بنابراین شهردار مشهد هم اعلام کرده است قراردادی را که در آن ساخت وساز در باغ پادگان تایید شود، امضا نخواهد کرد.پس از انتشار این اظهارات بود که «امیر آذریان» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ارتش در شمال شرق کشور گلایه‌هایی را درباره روند در حال انجام مطرح و مجوزها و موافقت‌های دریافت شده در دوره قبلی شورای شهر و شهرداری را به عنوان اسناد و مدارک اقدامات ارتش ارائه کرد که پرداخت پنج میلیارد تومان به شهرداری برای دریافت پروانه   پروژه   324 واحدی در سال 94 از آن جمله بود. البته   مدیر کل راه و شهرسازی استان هم به بروز تخلفاتی در پروژه آبشار 2 در اراضی پادگان اشاره و تصریح کرد: «طرح اراضی آبشار 2 شامل انتفاع در نظر گرفته شده است اما اجرای این طرح بدون حفظ و نگهداری اراضی غیرانتفاعی پادگان از جمله واگذار نشدن فضاهای سبز به شهرداری، می‌تواند تضمین منافع شهر و شهروندان را با تردید مواجه کند».
مشکلی از ناحیه نیروی زمینی ارتش نیست
چهار ماه پس از این اظهارنظرها، روز گذشته فرمانده نیروی زمینی ارتش که برای بازدید از تیپ 377 شهید پرویز حبرانی به محل جدید پادگان ارتش در اتوبان مشهد-باغچه آمده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این ماجرا توضیحاتی داد. امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» با تاکید بر آمادگی ارتش برای حل مناقشات انتقال پادگان، گفت: من همین امروز هم آمادگی دارم با مسئولان محترمی که با ما مشکل دارند،  جلسه‌ای بگذاریم و موضوع را حل و فصل کنیم، اما واقعا مشکلی از ناحیه نیروی زمینی نیست. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتایج جلسه سه ماه گذشته امرای ارتش با مسئولان مشهد و استان در زمینه مناقشات انتقال نهایی پادگان لشکر 77 افزود: از ناحیه ارتش هیچ گرهی در این کار نیست و مشکل در نهادهای داخل استان خراسان رضوی است، مسئولان مختلفی هستند، برخی مشکلات مان در استانداری است، بخشی دیگر هم در شهرداری و همچنین سازمان بازرسی، در مقابل همه این‌ها آشکار  گفته ایم که نیروی زمینی هیچ مشکلی ندارد و طبق تعهداتی که داده و حتی جلوتر از آن اقدام کرده است. امیر حیدری درباره اظهارات مسئولان شهری و استانی   نیز گفت:   آن‌ها به مواردی اشاره می‌کنند که باید خودشان در گذشته انجام می‌دادند و ارتباطی به موضوع امروز ندارد، اما   مسئولان عوض می‌شوند، ذائقه‌های جدید و مسئولانی با نظرهای جدید روی کار می‌آیند و این متاسفانه کار را به تعویق می‌اندازد، در حالی که ما از اول بودیم و هستیم و مجدد می‌گویم آمادگی دارم که با جرئت همین امروز موضوع را حل و فصل کنم، «هل من مبارز» می‌گویم و آن‌ها به میدان بیایند.  وی در پاسخ به گفته‌های برخی مسئولان درباره لزوم انتقال همزمان میدان تیر و پادگان، افزود: این‌ها حرف‌هایی است که مسئولان می‌زنند و من هم منکر آن نیستم، اما پاسخ این است که این موارد در طرح دیده شده، ولی چون مسئولان عوض می‌شوند دیدگاه‌های خودشان را اعمال می‌کنند، گاهی کار تا 90 درصد هم پیش رفته اما صرفا با عوض شدن یک مسئول، مجدد به صفر برگشته است.
پاسخ راه و شهرسازی
پس از اظهارات امیر حیدری برای بررسی بیشتر موضوع با اداره کل راه و شهرسازی استان تماس می‌گیریم که «بهاره بزرگمهر» مدیر شهرسازی و معماری اداره کل  در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: با توجه به قانون انتقال پادگان ها و به منظور انجام این مهم در شهر مشهد، تهیه طرح برای اراضی پادگان در دستور کار قرار گرفت، همچنین با وجود فضای سبز گسترده و برخی بناهای تاریخی در اراضی پادگان مشهد، تهیه طرح برای این اراضی می بایستی با حفظ آن ها انجام می شد. این مهم تا حد زیادی مد نظر قرار گرفت و طرح اراضی پادگان در تاریخ 20/٩/92 به تصویب کمیسیون رسید. متعاقب آن برای اراضی میدان تیر نیز که متصل به اراضی پادگان و در جنوب آن است، طرحی تهیه شد و به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید. در طرح اراضی میدان تیر با توجه به نبود الزامات زمینه ای موجود مثل فضای سبز، انتفاع بیشتری در نظر گرفته شد و طی همان مصوبات مقرر شد که طرح هر دو زمین پادگان و میدان تیر به طور همزمان برای تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود. بعد از تصویب این دو طرح، ارتش محترم تقاضای تغییر در طرح اراضی پادگان را مطرح کرد ولی طرح تجدید نظری که ارائه دادند عمدتا شامل کاربری های مسکونی بود و  برای مثال بخشی از زمین دارای درختان موجود به کاربری غیر سبز تخصیص یافته بود. در نتیجه زمانی که این طرح در کمیسیون ماده 5 مورخ 20/٢/96 مطرح شد، کمیسیون اصلاحاتی را برای آن لازم اعلام کرد. شایان ذکر است با توجه به اتصال این دو زمین به یکدیگر و ضرورت ایجاد تعادل در کاربری های عمومی مانند پارک و فضای سبز و فرهنگی و ورزشی و درمانی که سهم قابل توجهی در پادگان تامین شده ، با کاربری هایی مانند تجاری و اقامتی که به مقدار قابل توجهی در اراضی آبشار در نظر گرفته شده،ارائه همزمان و تصویب یک باره این اراضی، مورد تاکید بوده است. اکنون مستندات موجود از طرح های فوق برای بررسی به شورای عالی ارسال شده اما کماکان منتظر انجام اصلاحات در طرح دومی هستیم که ارتش محترم برای پادگان فرستاده بود.