کوتاه از جهان علم

گوگل و سازمان ملل همکار شدند
ایسنا - "گوگل" درحال همکاری با "سازمان ملل متحد"( UN)است تا میزان تاثیرات فعالیت‌های انسانی روی اکوسیستم‌های جهان را اندازه‌گیری کند. روز گذشته "گوگل" پروژه‌ای را در همکاری با "سازمان ملل متحد"( UN) افتتاح کرد که در آن اطلاعات دقیقی از کشورها و سازمان‌های گوناگون ارائه خواهد شد تا اقدامات و برنامه‌های لازم برای پاسخ به تغییرات سریع زیست محیطی صورت گیرد. هدف از ارائه این اطلاعات این است که بیشتر کشورها با دسترسی آزاد به این اطلاعات ارزشمند، شاخص زیست محیطی "توسعه پایدار" را رعایت و دنبال کنند. "اریک سولهیم"( Erik Solheim)  سیاستمدار و دیپلمات نروژی که هم اکنون مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد است، گفت: اگر بتوانیم این اطلاعات را به درستی به کار گیریم، تنها قادر به حل بزرگ ترین چالش‌های زیست محیطی در زمان خود خواهیم بود. وی افزود بخش محیط زیست سازمان ملل از این که در حال همکاری با گوگلی است که برترین ابزار جست‌وجوی آنلاین جهان است، بسیار خوشحال است.
آدیداس فقط از پلاستیک بازیافتی کتانی تولید خواهد کرد
ایسنا - شرکت پوشاک آلمانی "آدیداس"(Adidas) اعلام کرده است که تا سال 2024 تمام کفش‌های خود را تنها با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی تولید خواهد کرد. شرکت پوشاک آدیداس قصد دارد استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی را به مراتب در تولیدات شرکتش گسترش دهد. آدیداس اعلام کرده است که تا سال 2024 فقط از پلی استرهای بازیافت شده در کفش و لباس خود استفاده خواهد کرد. "اریک لیدکه"(Eric Liedtke) یکی از اعضای اجرایی هیئت مدیره آدیداس گفت: این یک تحول بزرگ در تولید پوشاک محسوب می‌شود. البته آدیداس تنها شرکتی نیست که این طرح را انجام خواهد داد بلکه  "استلا مک‌کارتنی"(Stella McCartney) طراح مد و فعال حقوق حیوانات نیز عهد بسته است که تا سال 2020 از هیچ گونه نایلون استفاده نخواهد کرد.
دستکاری ژنتیک سلامت انسان را به خطر 
می اندازد
فارس - در سال های اخیر روش های متنوعی برای دستکاری ژنتیکی انسان ابداع شده که هدف از این کار درمان برخی بیماری های صعب العلاج بوده است. در سال های اخیر روش های متنوعی برای دستکاری ژنتیکی انسان ابداع شده که هدف از این کار درمان برخی بیماری های صعب العلاج بوده است. بررسی های جدید علمی نشان می دهد این کار اگر چه می تواند برای مقابله با امراض خطرناکی همچون برخی انواع سرطان مفید باشد، ولی در عمل مشکلات دیگری برای بدن ایجاد می کند و سلامت افراد را از جنبه های دیگری به مخاطره می اندازد. یکی از روش های دستکاری ژنتیک جدید CRISPR-Cas9 است که برای نبرد با سرطان ابداع شده و تحقیقات جدید حاکی است که این روش نتایج غیرقابل پیش بینی و خطرناکی فراتر از اهداف اولیه پیش بینی شده خواهد داشت. بر اساس این بررسی که در موسسه انگلیسی Wellcome Sanger انجام شده، پس از تزریق آنزیم های مورد استفاده در این روش به دی ان ای های هدف ، تغییراتی در آن ها رخ می دهد که آثار خطرناکی بر بدن خواهد داشت.
سیم مغناطیسی سرطان را ردیابی می کند
مهر - محققان دانشگاهی سیمی مغناطیسی به طول انگشت کوچک انسان ابداع کرده اند که پس از وارد شدن به رگ خونی می تواند سلول تومورهای سرطانی را ردیابی کند. محققان دانشگاه استنفورد یک سیم مغناطیسی ابداع کرده اند که به پزشکان کمک می کند سرطان را قبل از ظهور علائم در بیمار ردیابی کنند. این دستگاه که در رگ فرد وارد می شود، با جذب سلول های نادر و غیر قابل دسترسی تومورهای سرطانی، علائم بیماری را ردیابی می کند. سیم مذکور به اندازه طول انگشت کوچک دست و به ضخامت یک کلیپس کاغذ است. این دستگاه برای ردیابی  بیماری های خطرناکی مانند سرطان پانکراس، رحم و کلیه به کار می رود. علایم این بیماری ها فقط در مراحل آخر بیماری و زمانی ظهور می کند که در بدن بسیار گسترده شده و امکان درمان آن وجود ندارد.به گفته محققان چنین ابزاری جان هزاران نفر را نجات می دهد. سلول های تومور که از آن جدا شده و  به طور آزادانه وارد جریان خون می شوند، در حقیقت نشانگرهای زیستی سرطان هستند.