در جلسه ای به ریاست رئیس جمهور برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری اتخاذ شد

3 تصمیم برای تسهیل و تسریع در نوسازی بافت فرسوده

در جلسه پیگیری روند اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری امید(نوسازی بافت‌های فرسوده)،سه تصمیم برای تسریع در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری اتخاذ شد که عبارت اند از: تخفیف در نرخ سود تسهیلات سازندگان، رفع موانع موجود درباره مقررات سهم مالکانه زمین هایی که دولت شناسایی می کند و در نهایت ورود دیگر بانک ها به این برنامه همراه با بانک مسکن.
به گزارش فارس، در این جلسه که استانداران و شهرداران کلان شهرهای کشور نیز حضور داشتند، تصمیمات مهمی در جهت تسریع و توسعه طرح از جمله در زمینه تسهیلات بانکی اتخاذ شد.  بر این اساس یکی از مولفه‌های تشویقی در این برنامه، سپرده وجوه ارائه  شده توسط سازمان برنامه و بودجه به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات برای توسعه گران مشارکت‌کننده در این برنامه خواهد بود. درباره مقررات سهم مالکانه، هم درخصوص زمین های دولتی که شناسایی شده و هم زمین هایی که تملیک می شود، تصمیماتی در راستای رفع موانع در تسهیلاتی که بانک مسکن ارائه می دهد، اتخاذ شد. در این جلسه مقرر شد علاوه بر بانک مسکن دیگر بانک‌ها هم بتوانند در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری مشارکت کنند.
گفتنی است طبق اعلام  شرکت بازآفرینی شهری، هیئت دولت سی ام شهریورماه امسال پرداخت 50 میلیون تومان وام به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده (سازندگان) را به بانک مسکن تکلیف کرده بود. پیش از آن پرداخت این وام اختیاری و مشروط به وجود منابع بود. نرخ سود این وام هم نصف نرخ سود متعارف تسهیلات یعنی 9 درصد اعلام شده بود.
علاوه بر آن متقاضیان خرید مسکن ساخته شده در این مناطق نیز در صورت سپرده گذاری در صندوق مسکن یکم می توانند تا 160 میلیون تومان ( برای زوجین و در تهران) تسهیلات با نرخ سود 6 درصد دریافت کنند. نرخ سود تسهیلات این صندوق در دیگر مناطق 8 درصد است. طبق برنامه بازآفرینی شهری قرار است بیش از 1300 محله فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1400) بازآفرینی شود.
ارائه گزارش از وضعیت حاشیه شهر مشهد
در ادامه جلسه پیگیری اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری امید، گزارشی درباره چگونگی پیشرفت کار از سوی استانداران و شهرداران کلا ن شهرها ارائه شد. سازمان ثبت و خزانه نیز پیشرفت کار طرح جامع املاک دولتی را گزارش کردند و قرار شد در آینده نزدیک به طور ویژه درخصوص بررسی مسائل کلان شهرهای هشت گانه کشور جلسه ای برگزار شود. در این جلسه با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر این که باید حاشیه شهرها هم در کنار بافت‌های فرسوده داخل شهرها مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، گزارشی از اقداماتی که در این باره در کلان شهرهای مشهد و تبریز انجام گرفته، ارائه شد.