بررسی کم و کیف و هزینه های جلوگیری از ریزش مو

هر تار موی تان چقدر می ارزد؟

نویسنده : سمیه محمدنیا حنایی h.habibi@khorasannews.com

بسیاری از کارشناسان معتقدند که طاسی و کم حجمی مو یکی از جلوه های طبیعی پیری است. افراد کهن سال تقریبا همزمان با پا به سن گذاشتن متوجه کاهش حجم موهای خویش می شوند. البته در این میان افراد پا به سن گذاشته ای هم پیدا می شوند که با آن که گرد پیری بر موهایشان نشسته است، همچنان دارای گیسوانی پر پشت و مقاوم هستند. از طرف دیگر نیز افرادی را در جامعه می بینیم که با آن که سن شناسنامه ای شان حتی به چهار دهه هم نرسیده ، موهای شان شروع به خزان کرده است و عین برگ پاییزی مشت مشت می ریزد و طولی نمی کشد که سرشان برق می زند و حتی از یک تار مو خبری نیست. از نظر بیشتر افرادی که با مشکل کم حجمی مو مواجه هستند هیچ راه حل قطعی و موثری برای درمان ریزش مو وجود ندارد. آن ها به روش های نوین نه تنها اعتقادی ندارند که این روش ها را به نوعی شارلاتان بازی می دانند که تنها و تنها به قصد شبیخون به جیب کچل ها رواج پیدا کرده اند. اما به واقع با تمام پیشرفت های علم پزشکی که حتی انسان ها را قادر ساخته که در برابر بیماری هایی چون سرطان دوام بیاورد، آیا باز هم باید راجع به درمان ریزش مو تا این حد ناامید و بد بین بود؟ دخل و خرج امروز ضمن این که شما را با انواع شیوه های نوین درمان ریزش مو آشنا می کند، شما را در جریان هزینه های این عمل ها نیز می گذارد.

 

عامل ریزش موی تان را شناسایی کنید
اول از هر چیزی باید گفت که هر نوع ریزش مو به معنای ریزش بیمار گونه و حاد مو نیست. انسان ها به صورت طبیعی و در طول روز حدود 50 تا 100 تار از موهای خود را از دست می دهند که چیزی خارج از چرخه زندگی موها و فولیکول های شان نیست. هر تار موی انسان دارای عمر مشخصی است که توسط فولیکول تنظیم می شود. فولیکول ها در عمق یک میلی متری پوست سر قرار دارند و چرخه حیات و ممات موها را می چرخانند. در واقع فولیکول ها با قرار گرفتن در فازهای مختلف خود مانند استراحت، فعالیت ، رشد و مرگ تعداد موهای سر را تنظیم می کنند. پزشکان مرگ 50 تا 100 فولیکول در طول شبانه روز را ریزش حاد موی سر نمی دانند و تنها در صورتی این موضوع را مشکل تلقی می کنند که به ازای این 100 تار از دست رفته، 100 فولیکول وارد مرحله رشد نشود. این جاست که فرد هر روز میزان قابل ملاحظه ای از موهای خود را از دست می دهد بدون آن که تار مویی جایگزین آن ها شود. البته تعادل این ریزش و رویش با افزایش تعداد تارهای ریخته شده در طول شبانه روز نیز به هم می خورد و فرد را گام به گام تا طاسی جلو می برد.
ریزش بیش از حد مو یا در نیامدن موهای جایگزین علت های متنوعی دارد که شناختن آن ها به افراد تا حد زیادی برای انتخاب شیوه موثر برای درمان ریزش مو کمک می کند. از جمله این عوامل می توان وراثت، بیماری های حاد سیستم ایمنی، گرفتن رژیم های لاغری غیر استاندارد، عفونت های پوست سر، کارکرد غیر عادی غده تیروئید، مصرف بعضی از داروها، مشکلات هورمونی، کمبود ریز مغذی ها در خون و حتی مشکلات حاد روانی و افسردگی را بر شمرد. بهترین و سریع ترین شیوه برای پیدا کردن علت کم مویی، رفتن نزد پزشک و انجام آزمایش خون کامل است. آزمایشی که علاوه بر بررسی خون از لحاظ وجود ریزمغذی ها، میزان ترشحات هورمونی آن را نیز بسنجد. در نهایت پزشک با بررسی سابقه سلامت خود فرد و حتی فامیل درجه اول او و همچنین جواب آزمایش علت طاسی را تشخیص می دهد و شیوه مقابله با آن را توصیه می کند.
تقویت خارجی پوست سر
شاید یکی از رایج ترین روش ها برای درمان ریزش مو، استفاده از داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و شامپوهای ضد ریزش مو  است. حتی در بیشتر نسخه های طب سنتی نیز از مواد مغذی در ترکیب با تخم مرغ ملاطی ساخته می شود که باید به سر گرفت تا بنیه موها را تقویت کند. اما سوال این جاست که این روش های موضعی تا چه حد موثر است؟ کارشناسان معتقدند که پوست می تواند حداکثر 5 درصد از این مواد را جذب کند و 95 درصد باقی مانده به خورد چاه حمام می رود. این مسئله درباره تاثیر شامپوهای تقویتی نا امید کننده تر هم می شود و تقریبا با توجه به زمان اندک شست و شو با شامپو میزان جذب مواد مغذی حتی به صفر هم می رسد. بنابراین از این به بعد خیلی از این داروخانه به آن داروخانه برای پیدا کردن نوع خاصی از شامپو نباشید مگر این که آن شامپو به موی تان افتاده باشد و تغییر آن باعث بروز شوک به موها و افزایش ریزش آن ها شود. قیمت شامپوهای ضد ریزش چه از نوع وطنی و چه فرنگی بسیار متغیر است و محدوده 12 هزار تومان تا 100 هزار تومانی را می توان برای آن ها تخمین زد.
مویرگ های تان را زیاد کنید
 بعضی افراد به دلیل گردش نامناسب خون در اطراف فولیکول های شان دچار ریزش مو می شوند. واقعیت این است که خون مواد مغذی برای رشد و فعالیت فولیکول ها را به ارمغان می آورد و فولیکول براساس میزان مواد دریافتی از خون وارد فازهای مختلف می شود. بدیهی است هر چه میزان این مواد مغذی بیشتر باشد شانس این که فولیکول از فاز استراحت به فاز فعالیت و رشد برود بالاتر خواهد بود. اما گاه ممکن است فرد دچار طاسی شده، از لحاظ میزان ریز مغذی ها در خونش کمبودی نداشته و مشکل او مربوط به نبود میزان کافی از مویرگ در زیر پوست سر و اطراف فولیکول ها باشد. یکی از سنتی ترین روش ها برای رفع کردن این موضوع ماساژ سر است. شاید تاثیر همین روش باعث شده روی قوطی تمام شامپوهای تقویتی عبارت «چند دقیقه ماساژ دهید» درج شده باشد. به هر حال امروزه شیوه مدرن و البته موثرتری برای افزایش گردش خون در زیر پوست سر ابداع شده است. لیزر تراپی سرد Low Level Laser  به عنوان نوعی روش کلینیکی می تواند با بهبود گردش خون در اطراف فولیکول ها باعث تحریک آن ها، افزایش فعالیت سلولی، استحکام بخشی بیشتر به موها و افزایش ضخامت آن ها شود. در این عمل که فرد در حین لیزرتراپی هیچ دردی را احساس نمی کند، انرژی نوری بسیار پایینی به سر تابانده می شود که حالت گرمایشی ندارد. هر جلسه لیزر تراپی بسته به وسعت ناحیه تحت درمان و همچنین نتیجه مد نظر بیمار ممکن است از 5 تا 30 دقیقه طول بکشد. تعداد جلسات نیز از همین قاعده پیروی می کند. مثلا در افرادی که به دلیل ریزش حاد مو به سراغ لیزرتراپی می روند یک دوره درمانی شش ماهه پیشنهاد می شود که فاصله میان جلسات نباید از هفت روز بیشتر شود. اما تعیین قیمت هر جلسه لیزرتراپی تقریبا از هیچ قاعده ای پیروی نمی کند و هر مرکز زیبایی به سبک و سیاق خود هزینه های لیزرتراپی را محاسبه می کند. در برخی از این مراکز مدت زمان استفاده از لیرز مهم است و در برخی دیگر میزان پالس های استفاده شده ملاک محاسبه قیمت قرار می گیرد. این در حالی است که شاید بعضی متخصصان میزان وسعت ناحیه تحت درمان را مبنای تعیین قیمت قرار دهند. نبود شاخص در تعیین قیمت و همچنین وجود عواملی چون تجهیزات و میزان معروفیت مراکز درمانی بر نامعلوم بودن هزینه لیزرتراپی موثر است. در آخر باید اضافه کرد برای دیدن نتیجه لیزرتراپی باید تا چهار ماه انتظار بکشید.
مواد مغذی را شخصا به فولیکول ها تحویل دهید
در ابتدای بحث راجع به کم یا حتی بی اثر بودن روش های موضعی صحبت کردیم. همین موضوع باعث شد تا پزشکان را وادار به ابداع شیوه ای کنند تا از رسیدن مواد مغذی به فولیکول ها اطمینان نسبی حاصل کنند. در این روش مواد مغذی که فهرست عریض و طویلی از انواع ویتامین ها، اسید های آمینه و عناصری مانند روی و... است توسط سرنگ های مخصوص تزریق دیابتی ها به پوست سر و به عمق یک میلی متری آن تزریق می شود. این که در مایع داخل سرنگ چه میزان و از چه موادی پر شود تقریبا برای هر فرد منحصر است و تا حد زیادی به نتایج آزمایش خون او وابسته است. این روش اولین شیوه از روش های تهاجمی برای کنترل ریزش موست که فارغ از شیوه دلهره آورش به گفته بیمارانی که تحت این درمان قرار گرفته اند درد چندانی ندارد. اثرات این روش نیز بعد از چهار ماه جلوه گر می شود و بنا به گفته پزشکان مراکز زیبایی تا 70 درصد رضایت مشتری را جلب می کند. مزوتراپی تنها برای افرادی که نامزد کچلی هستند کاربرد ندارد بلکه این نوع درمان برای افرادی که از کم حجمی ارثی مو نیز رنج می برند، موثر است. به طور کلی مزوتراپی با افزایش دریافت مواد مغذی فولیکول ها آن ها را به فاز فعالیت و رشد می برد. دوره درمان و تعداد جلسه های مزوتراپی نیز مانند روش قبل به وسعت ناحیه تحت درمان و میزان کم پشتی موی سر ارتباط دارد. تعداد جلسات مزوتراپی بین 6 تا 12 جلسه است که فاصله میان جلسات در ابتدا هفت روز و در اواخر دوره درمان به سه هفته می رسد. هزینه هر جلسه مزوتراپی که حدود 40 دقیقه نیز طول می کشد، حدود 150 هزار تومان است.
غذای باب طبع فولیکول ها را تهیه کنید
روش PRP یا Platelet Rich Plasma  در واقع تزریق یک فراورده خونی غنی شده به فولیکول های سر است. در این روش، خونی که از خود بیمار گرفته شده توسط مواد مغذی خاص غنی شده و مانند مزوتراپی به پوست سر و محل فولیکول ها تزریق می شود. در این شیوه به دلیل استفاده از پلاکت های خونی خود فرد، امکان جذب و قبول ریزمغذی ها توسط فولیکول ها بالا می رود. خصوصا این که در این پلاکت های خونی عناصر اصلی فعال سازی و تولید فاکتورهای رشد مو و همچنین پروتئین های ویژه ای وجود دارند. روش پی آر پی برای تمام کسانی که از کم حجمی مو به هر دلیلی رنج می برند کارایی دارد. اگر شما هم احساس می کنید بخش هایی از سرتان تُنُک شده است و رو به کچلی می رود تا هنوز فولیکول زنده ای در زیر پوست دارید دست بجنبانید. واقعیت این است که در افرادی که فولیکولی در بساط ندارند انجام 10 جلسه پی آر پی هم هیچ فایده ای نخواهد داشت. تعداد جلسات برای درمان PRP بین یک تا سه جلسه است که برای هر مراجعه باید مبلغ 600 هزار تومان را کنار گذاشت.
اگر فولیکولی در بساط نمانده بود
چنان چه افراد به دلایلی چون درگیری با بیماری های صعب العلاج یا عفونت های حاد پوست سر فولیکول های بخشی از پوست سرشان را از دست بدهند، جزو داوطلبان اصلی روش های کاشت مو قرار خواهند گرفت. درکاشت مو که بسیار شبیه نشا کاری شالی کاران است، به این صورت عمل می شود که مو با تمام بند و بساطش از پوست سر جدا می شود و به منطقه ای دیگر منتقل می شود. منظور ما از تمام بند و بساط مو به انضمام فولیکولش است. اما این که چگونه و به چه میزانی و از چه ناحیه ای تارهای مو استخراج شود بستگی به روشی دارد که متخصصان کاشت مو از آن بهره می گیرند. در ادامه مطلب برخی از متداول ترین شیوه های کاشت مو را شرح خواهیم داد.
کاشت مو به روش FUT
در این روش که جزو اولین شیوه های کاشت مو نیز محسوب می شود، نواری به پهنای یک تا دو سانتی متر از پوست پشت سر برداشته شده و به جاهای کم مو منتقل می شود. پشت سر در بیشتر مدل های ریزش مو دارای بانک موی مناسب است و از آن جایی که در حالت معمولی به دلیل افتادن موها روی ناحیه برداشت دید ندارد بسیار مناسب نیز هست. نواری که از پشت سر جدا می شود حاوی تارهای مو و فولیکول های زیر پوست است که به صورت نواری یا قطعه قطعه به محل های طاس شده منتقل و کاشته می شود. این روش که هزینه ای حدود چهار تا پنج میلیون تومان را در بر دارد برای کسانی که از عقب رفت مو یا ریزش های سکه ای رنج می برند کارایی دارد.
کاشت مو به روش FIT
در این شیوه به جای برداشت نواری و پرجراحت گرافت ها (تارهای مو به انضمام فولیکول) تارهای مو در قالب دسته های 1000 تا 1500 تایی از بانک پشت سر برداشت شده و به محل های مد نظر منتقل می شود. در این شیوه با آن که مانند روش قبلی از بانک موی پشت سر استفاده می شود اما به دلیل نوع برداشت، زخم و کچلی قابل مشاهده ای در پشت سر وجود نخواهد داشت. اما مشکل این روش و البته دیگر روش های کاشت مو نبودن هیچ تضمینی برای بقای بیش از یک سال تارهای منتقل شده است. به همین منظور درمان های کناری چون لیزرتراپی، مزوتراپی و حتی پی آر پی توصیه می شود. هزینه کاشت مو به روش FIT حدود 4 تا 6 میلیون تومان است که این قیمت با توجه به درمان های کناری که نام بردیم به 8 میلیون تومان هم خواهد رسید.
کاشت مو به روش BHT
اگر فردی خیلی دیر به فکر برگرداندن چهره جوانی خود بیفتد تا جایی که بانک موی مناسبی در سر نداشته باشد بهترین نامزد برای عمل کاشت مو به روش BHT است. در این نوع عمل به جای آن که موهای سر بیمار از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود ، موهای بعضی از نواحی بدن او مانند نواحی اطراف سینه، ران ها، ساق ها و کمر برای برداشت انتخاب می شود. این شیوه می تواند هم به صورت FIT و هم به طریق SUT انجام شود. قیمت این شیوه به دلیل تُنُک بودن نواحی برداشت و طولانی شدن عمل پیوند نسبت به دیگر روش ها گران تر و حدود 5 تا 7 میلیون تومان هزینه بر می دارد.
کاشت مو به روش SUT
در این روش تارهای مو به صورت بسیار دقیق در قالب دسته های 5 تا 10 عددی از نواحی پر پشت سر برداشت می شود سپس با دقت در نواحی کم پشت کاشته می شوند. بدیهی است که نتیجه این نوع کاشت بسیار طبیعی تر از شیوه های قبلی است. اما به همان میزان نیز مبلغ تمام شده این شیوه بالاتر می رود. در مراکز مجهز و با کادری متخصص برای انتقال 14هزار تار مو حدود 8 میلیون تومان طلب می شود. این در حالی است که برای آن که موهای کاشته شده تان به همراه پولی که برای انتقال آن ها پرداخت کرده اید بر باد نرود مجبورید هزینه های درمان های کناری را نیز بپردازید.
بالاتر از سیاهی رنگی نیست
تمام روش هایی که در بالا گفته شد به عنوان روش های مقطعی و نه همیشگی درمان ریزش مو هستند. حتی در بهترین و گران ترین حالت این شیوه ها، طاسی تنها برای یک دهه از زندگی فرد به تعویق می افتد. این در حالی است که این روش ها به دلیل قرار گرفتن در دسته عمل های زیبایی تحت پوشش حمایتی هیچ بیمه ای قرار ندارد و عملا طالب یک حساب پر و پیمان بانکی است. همین دو عامل برای بسیاری از افراد کافی است تا دور و بر مراکز زیبایی پوست و مو آفتابی نشوند. بسیاری از این افراد برای بازگرداندن چهره جوانی شان دست به دامان کلاه گیس های مصنوعی و متحرک شده اند که با انواعی از کیفیت ها در بازار وجود دارند. کلاه گیس های طبیعی که ادعا می شود از موی طبیعی انسان ساخته شده است قیمتی تا سه میلیون تومان هم دارند. اندر مزایای این کلاه گیس های طبیعی باید گفت که این کلاه گیس ها با ظاهری بسیار طبیعی و بدون وز شدن تارهای مویش در طول زمان می تواند تا سال ها روی سرتان بماند. در بازار کلاه گیس هایی با تارها و الیاف مصنوعی نیز وجود دارد که با قیمتی حدود 80 هزار تا 300 هزار تومان به فروش می رسد.