پرونده های مجهول

مسافر زمان در فیلم چارلی چاپلین

نویسنده : میترا تاتاری |مترجم
از نظر بسیاری از کارشناسان سینما و فیلم شناسان دنیا، چارلی چاپلین نابغه بزرگ سینما بوده است. اما با دیدن فیلم سینمایی «سیرک» ساخته این کارگردان در سال 1928 متوجه خواهید شد که او در شکار صحنه های عجیب هم نبوغ خاصی داشته است. در یکی از صحنه های این فیلم، در پس زمینه زنی دیده می شود در حالی که شیئی شبیه تلفن همراه را روی گوشش گرفته و مشغول حرف زدن است. در حالی که در زمان ساخت این فیلم، هنوز هیچ تلفن همراهی اختراع نشده و تصور وجود چنین دستگاهی هم برای همه غیر قابل باور بوده است.
«جورج کلارک» علاقه مند سینما پس از یک سال بررسی صحنه های این فیلم مشهور، صحنه زن مرموز گوشی به دست را در یوتیوب منتشر کرد که بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت. کلارک معتقد است می‌تواند یک دستگاه سیاه رنگ شبیه تلفن همراه را در دست این زن ببیند. او با قرار دادن این فیلم در اینترنت یک جریان احساسی را درباره امکان سفر در زمان ایجاد کرد. در حالی که کارشناسان و کسانی که به سفر در زمان اعتقادی ندارند، به دنبال توضیحاتی برای این تصویر هستند.
بعضی از اطلاعاتی که در فیلم جورج کلارک ارائه می‌شوند بسیار گیج کننده‌اند به طوری که این فرضیه را مطرح می‌کنند که فیلم دستکاری شده است.
یک فیزیکدان نجوم در توضیح این فیلم گفت: «بی شک، تئوری سفر در زمان بسیار مورد توجه قرار دارد اما حتی اگر سفر در فضا و زمان ممکن باشد بسیار غیرمحتمل است. هیچ راهی وجود ندارد که این زن از طریق آن قادر باشد چیزی بزرگ تر از یک ذره درون اتمی را با خود حمل کند.»
براساس گزارش تایم، درباره این ویدئو که تاکنون صدها هزار بازدیدکننده داشته است این زن احتمالا مشکل شنوایی داشته و این دستگاه احتمالا نوع جدیدی از سمعکی به نام «سمعک آئودی فن کربنی مدل 34 A وسترن الکترونیک» بوده که شرکت زیمنس در سال 1924 اختراع کرده است. این دستگاه یک میکروفون کربنی داشت که به یک دیافراگم الکترومغناطیسی وصل می شد و نزدیک به گوش می‌لرزید. جزئیات این سمعک هنوز در وب سایت زیمنس در بخش تاریخچه شرکت در دسترس است.حتی اگر بپذیریم که فرضیه سمعک از دیگر فرضیه‌ها معتبرتر باشد، هنوز مشخص نیست که چرا این زن مشغول حرف زدن با خودش بوده است. آیا واقعا وی یک سفرکننده در زمان است؟
 
منبع: مهر و theatlantic.com