اخبار

از نوحه‌ها ترانه پاپ به گوش می‌رسد
عبدالجبار کاکایی می‌گوید: «مداحی‌هایی که می‌شنویم بیشتر به ترانه‌های پاپ نزدیک است و از نظر ریتم و ملودی و حتی گاهی کلام، با شعرهای مذهبی فاصله دارد.» این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوحه‌هایی که امروز در قالب شعرهای آیینی می‌شنویم، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد یک اقدام عمومی برای این‌که سطح شعر مداحی و منبری ما بالا برود لازم است تا سواد و دانش ادبی این شاعران بالا برود و آثار وزین و سنگین‌تری بسرایند».


نقاشی مادر سینماست
هشتمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور ایران دَرودی نقاش سرشناس ایران و جهان، روی آنتن شبکه 4 سیما رفت. این نقاش ۸۲ ساله درباره هنر نقاشی اظهار کرد: «نقاشی مادر سینماست و بیشتر کارگردانان بزرگ مثل کیارستمی خودمان یا کوروساوا نقاشان بزرگی بودند.» درودی  در پاسخ به این پرسش که آیا هنر در حال سقوط آزاد است، تأکید کرد: «به‌ نظر من بدتر است و علت اصلی آن هم، حراجی‌های دنیا هستند.» وی افزود: «بنای من صحبت کردن پشت‌سر حراج تهران نیست. حراجی‌های نیویورک و کریستیز هم همه کمابیش از یک قانون استفاده می‌کنند. گالری‌دارها و سرمایه‌دارها سرمایه‌گذاری می‌کنند و کاری را که می‌خواهند بفروشند قیمتش را بالا می‌برند.»


مردم هر نوایی را موسیقی ندانند
مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ درباره حضورکم‌ خود در  صحنه و صداوسیما به هنر آنلاین، گفت: شرایط فعلی بازار موسیقی مناسب نیست و مملو از هیاهو و جنجال‌های عجیب است. شاهد این هستیم که هر قدر آثار به خصوص در مبحث ترانه، ضعیف‌تر باشند، توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب می کنند.»  اخشابی اضافه کرد: «از مردم کشورم توقع دارم هر کلامی را شعر، هر صدایی را خواننده و هر نوایی را موسیقی ندانند و ارزشی برای گوش خود قائل باشند.»