رئیس جمهور خواستار بیان نقاط مثبت براساس مستندات به مردم شد

انتقاد روحانی از نگفتن واقعیت ها و ایجاد دلهره در مردم

روحانی: هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می تواند در 1400 برایش رأی ایجاد کند

رئیس جمهور ضمن تاکید بر بیان نقاط مثبت به مردم و پرهیز تحریف واقعیت ها، از نگفتن حقایق و ایجاد دلهره در مردم انتقاد کرد و با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن علیه کشور گفت: البته مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود، چرا که جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود، اما این جنگی است که مطمئن هستیم، پیروزی نهایی با ماست و دشمن را در آن شکست خواهیم داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت با اشاره به گروه‌ها و جریان های حاضر در واقعه عاشورا و بیان این که در عاشورا یک گروه «وفاداران به آرمان امام حسین (ع)»، یک گروه «دشمنان ستیزه‌جو و ظالمان و غاصبان و مقابل آن حضرت» و یک گروه «خائنان در صحنه عاشورا»  بودند، افزود: گروه دیگری هم در واقعه عاشورا بودند که به وقایع بی‌تفاوت بودند، آن ها می‌دیدند که در این صحنه نبرد یک طرف حق و به نفع جامعه اسلامی و یک طرف باطل و به ضرر جامعه اسلامی ایستاده، اما براساس منافع مادی و دنیوی، خود را کنار کشیده و به گوشه‌ای خزیده بودند و پس از آن که امام حسین(ع) به شهادت رسید، عده‌ای از آن ها اظهار ندامت کردند و تواب شدند. وی تاکید کرد که امروز روز وفاداری و پیمودن راه ابوالفضل(ع) و پشت سر نظام قرار گرفتن و سینه سپر کردن در برابر دشمن و با ایستادگی دشمن را از پای در آوردن است؛ این کار را ملت بزرگ ایران به تبعیت از راه امام حسین(ع) به حول و قوه الهی انجام خواهد داد و ما پیروز نهایی این نبرد تاریخی خواهیم بود.  وی تصریح کرد: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبه روی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است. رئیس جمهور با اشاره به این که  راه امام حسین(ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار کرد: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابه جا و غلط وجود ندارد.
امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم
روحانی افزود: امروز صاحبان تریبون، رسانه‌ها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، چرا که امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسئولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند، بار بسیار سنگینی بر دوش دارند.
  رئیس جمهور با بیان این که مسئولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایستادگی کنیم و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم.
مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود اما مطمئن هستیم دشمن را در آن شکست خواهیم داد
روحانی با اشاره به این که نباید نادرست و ناعادلانه سخن بگوییم و حقایق را به مردم نگوییم، تصریح کرد: البته مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود، چرا که جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود، اما این جنگی است که مطمئن هستیم، پیروزی نهایی با ماست و دشمن را در آن شکست خواهیم داد.
گلایه رئیس جمهور از تمرکز برخی منتقدان بر نرخ بازار آزاد ارز
رئیس جمهور با انتقاد از نگفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در آن ها گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی(GDP)  را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است. روحانی افزود: بر فرض آن که واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود هفت هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم، می‌ماند؟ بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد   یا 1.3 درصد است. رئیس جمهور با بیان این که نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.
عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم
روحانی با بیان این که نباید به مردم ظلم و آن ها را از آینده مأیوس کنیم، افزود: عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید، این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم، اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم.
 رئیس جمهور ادامه داد: با مقایسه رشد اقتصادی در چهار سال گذشته نسبت به 35 سال گذشته، در می‌یابیم که این رشد به طور متوسط 2 برابر بوده است. صاحب‌نظران، متخصصان و صدا و سیما می‌توانند این را بررسی کنند اما بحث این جاست که اگر این گونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی‌گوییم. روحانی افزود: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات کشور تغییر کرده و تراز تجاری ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، اما به محض این که دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.
هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آن ها در انتخابات سال 1400 رأی به وجود بیاورد
رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند. روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آن ها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی به وجود بیاورد و کسانی که این گونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آن ها قضاوت خواهد کرد و پس از آن که از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آن ها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی آن ها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.