گزارش خبری

حکم مشایی و جوانفکر صادر شد

رئیس دادگستری استان تهران: مشایی در مجموع به 6.5 سال حبس محکوم شد
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رای شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی در باره مشایی و جوانفکر صادر شد. به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری گفت: با توجه به برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی و علی اکبر جوانفکر، رای شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران درباره اتهامات نامبردگان صادر شد. وی تأکید کرد: رای صادر شده غیرقطعی و درباره اسفندیار رحیم مشایی قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان است و در خصوص آقای جوانفکر به دلیل غیابی بودن، قابل واخواهی در همان  شعبه دادگاه است.
آیت ا... آملی با انتشار جریان دادرسی و بیان مشخصات اصحاب پرونده موافقت کرد
رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: با توجه به فضاسازی رسانه‌ای که همزمان با برگزاری جلسات دادگاه در برخی از شبکه‌های اجتماعی انجام شده بود، دادستان کل کشور در اجرای تبصره 2 ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری انتشار جریان دادرسی و همچنین بیان مشخصات اصحاب دعوا را ضروری دانستند و به موجب قانون از ریاست محترم قوه قضاییه استیذان کردند و آیت ا... آملی لاریجانی با انتشار جریان دادرسی و بیان مشخصات اصحاب پرونده موافقت کرد، بنابراین ما قانونا با توجه به انجام فرایند قانونی مجاز به  بیان اسم و مشخصات و جریان دادرسی و نتیجه آن هستیم. اسماعیلی افزود: از آن جا که اتهامات اسفندیار رحیم مشایی سه فقره اتهامی بود در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دادگاه الزاما می‌بایست درباره هر یک از عناوین اتهامی حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار می‌داد و بدیهی است با توجه به تعدد اتهامات و آرای صادر شده، مجازات اشد در صورت تایید از ناحیه دادگاه تجدیدنظر استان قابلیت اجرا خواهد داشت.
چنان چه رأی تأیید شود 5 سال حبس مشایی قابل اجرا خواهد بود
رئیس دادگستری کل استان تهران ادامه داد: نتیجه دادرسی این شده که در سه فقره اتهامی آقای اسفندیار رحیم مشایی اتهام اول دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن وی به تحمل پنج سال حبس و در همین عنوان اتهامی آقای علی اکبر جوانفکر به تحمل چهار سال حبس محکوم شد. اسماعیلی ادامه داد: آقای اسفندیار رحیم مشایی علاوه بر آن، در ارتباط با عنوان اتهامی دیگر دایر بر تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام ردیف سوم دایر بر توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه، به تحمل شش ماه حبس محکوم شد. وی تصریح کرد: درباره عنوان اتهامی اخیر گرچه به موجب ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی توهین به مقامات به سبب انجام وظیفه دارای جنبه عمومی است و نیازی به شاکی خصوصی ندارد؛ اما در این عنوان اتهامی دو نفر از مقامات قضایی به عنوان شاکیان آقای اسفندیار رحیم مشایی نیز در پرونده شکایت کردند و شکایت آن‌ها هم مورد لحاظ و رسیدگی قرار گرفته است. رئیس دادگستری کل استان تهران افزود: در مجموع، مجازات آقای اسفندیار رحیم مشایی شش سال و نیم است، اما چنان چه همین رای مورد تایید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد و تغییری در آن حاصل نشود به موجب قانون، «مجازات اشد» اجرا می شود یعنی صرفا پنج سال از حبس قابلیت اجرا خواهد داشت.
پرونده مشایی در موارد اتهامی دیگر هنوز مفتوح است
رئیس دادگستری کل استان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اتهام جاسوسی آقای مشایی گفت: به صورت کلی اشاره کردم اتهامات دیگری درباره ایشان و اشخاص دیگری که در پرونده از آن‌ها نام برده شده در پرونده مطرح است که این بخش هنوز در دادگاه مفتوح است و هنوز مورد رسیدگی و اظهارنظر قرار نگرفته است که بعد از فرایند رسیدگی در دادسرا نتیجه آن اعلام خواهد شد.
حکم جدید بقایی صادر شد
از سوی دیگر یک منبع آگاه در دادگاه کارکنان دولت هم به باشگاه خبرنگاران گفت: حکم حمید بقایی به اتهام توهین به مسئولان از سوی شعبه ۱۰۵۹ دادگاه ویژه کارکنان دولت به ریاست قاضی قنبرنیا صادر شد. وی افزود: وی در این ارتباط به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده و این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است. این منبع آگاه در دادگاه کارکنان دولت گفت: همچنین بقایی از اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی تبرئه شده است. شایان ذکر است، حمید بقایی معاون دولت دهم پیش از این نیز به 15سال حبس محکوم شده بود که در حال طی دوران محکومیت خود است.