رشد عرضه ارز صادرکنندگان به بازار ثانویه پس از انتقاد رئیس جمهور، فقط 2 روز دوام آورد

کمتر از نصف ارز صادرکنندگان به بازار ثانویه آمد

مقایسه آمارهای تجاری و بازار ثانویه نشان می دهد که برخلاف میزان صادرات غیر نفتی از ابتدای امسال و به ویژه در یک ماه اخیر، تنها بخشی از ارز صادراتی در بازار ثانویه عرضه شده است. در این میان، تا دو روز بعد از انتقاد شدید رئیس جمهور از عرضه پایین ارز توسط صادرکنندگان غیر نفتی به سامانه نیما، عرضه ارز روند صعودی گرفته، اما بعد از آن مجدد فروکش کرده است.
به گزارش فارس، نگاهی به آمارهای بازار ثانویه نشان می دهد که دقیقاً پس از انتقاد شدید رئیس جمهور از برخی صادرکنندگان در خصوص عرضه نکردن ارز صادراتی میزان عرضه ارز صادراتی در بازار ثانویه ارزی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. رئیس جمهور با خیانت بار خواندن اقدام صادرکنندگان مذکور، تلویحاً به این نکته اشاره کرد که میزان ارز عرضه شده از ابتدای امسال تاکنون زیاد نبوده است.بر این اساس روز یک شنبه این هفته، میزان عرضه ارز در این بازار 234 میلیون یورو و روز دوشنبه 167 میلیون یورو بود.اما با این حال، این رقم در روز سه شنبه به 64 میلیون یورو افت کرد. گزارش خبرگزاری فارس حاکی از آن است که در این مدت عرضه کنندگان، به طور متوسط، روزانه 41 میلیون و 600 هزار یورو ارز به بازار ثانویه عرضه کرده اند.
این موضوع این سوال را ایجاد می کند که صادرکنندگان به ویژه در یک ماه جاری که سامانه نیما به طور جدی شروع به کار کرده است، به چه میزان ارز می توانسته عرضه کند؟ نگاهی به آمارهای صادرات غیرنفتی در پنج ماهه امسال نشان می دهد که در دوره مذکور میزان صادرات غیرنفتی 19 میلیارد دلار بوده است. این رقم گویای منابع در اختیار قابل توجه صادرکنندگان برای تامین نیازهای ارزی کشور است.
به همین منوال، در 30 روز کاری بازار ثانویه امکان عرضه روزانه 109 میلیون و 360 هزار یورو در مجموع سه میلیارد و 281 میلیون یورو وجود دارد. اما در 30 روز کاری گذشته تنها یک میلیارد و 589 میلیون یورو عرضه شده است. بنابراین یک میلیارد و 692 میلیون یورو کمتر از آن چه که باید عرضه می‌شد، عرضه شده است.