گزارش میدانی خراسان از نمایشگاه فروش پاییزه مشهد

استقبال گرم مردم از نمایشگاه فروش پاییزه مشهد

عکس:میثم دهقانیاین جا نمایشگاه پاییزه مشهد در سال 97 است. همهمه و شلوغی به‌گونه‌ای است که انگار قرار است اتفاق خاصی رخ دهد.   تصور می کردم که چون اسمش نمایشگاه عرضه مستقیم است، حتماً تخفیف‌های خاصی برای کالاها وجود دارد.جلوتر می‌روم«دفتر 100 برگ 5 هزار تومان!» چه خبر است؟نارضایتی پدری که همراه دختر هشت ساله‌اش برای خرید نوشت افزار به نمایشگاه آمده حاکی از این است که خبری از تخفیف ویژه هم نیست.به بخش‌های دیگر نمایشگاه می‌روم؛ شلوغی غرفه مواد سلولزی تعجب‌آور است."چهارتا از اون دوقلوها، پنج‌تا بسته شش تایی، 10 تا هم دستمال‌کاغذی برای من بذارید لطفاً".
به شوخی به مرد میان‌سال می گویم ماشاءا... مصرف خانواده خیلی زیاد است!چرا این‌همه خرید می‌کنید؟
می گوید: "واسه این که همین‌ها هم تا دو ماه دیگه ممکنه گرون‌تر شه، شما جمعیت رو نگاه کن هیچ کس به قیمت‌ها اعتراض نمی کنه، فقط می‌خرند".
غرفه کالاهای احتکاری
یک نفر دیگر هم صحبت‌هایش را تایید می‌کند. به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم به محوطه خارج از  سالن نمایشگاه برویم تا به آن‌ها نشان بدهم اشتباه می‌کنند. غرفه شلوغ و صف طویلی ایجاد شده است. کامیونی پر از کالاهای سلولزی در حال تخلیه است. تیم بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم این جا حضور دارند. قیمت‌ها را جویا می‌شویم. درواقع قیمت‌ها حدود 30 درصد ارزان‌تر از داخل نمایشگاه است.  از حق نباید گذشت که قیمت اقلام مواد غذایی مانند ماکارونی، روغن و نوشیدنی‌ها تفاوت زیادی با ماه قبل ندارند. "سال گذشته مردم دنبال تخفیف‌های آن چنانی برای خرید بودند اما امسال با تخفیف کاری ندارند، فقط می‌خرند که تمام نشود".  خبری از واحدهای تولیدی مشهور و تخفیف‌های چند 10درصدی نیست اما تا دلتان بخواهد شیرینی‌جات پیدا می‌شود، خبری از آجیل و خشکبار نیست اما تا دلتان بخواهد می‌توانید چیپس و پفک بخرید. همانند سال های گذشته خبری از برندهای مشهور پوشاک داخلی و خارجی  نیز نیست.
کارگاه‌های ایرانی با برند خارجی
" این جا غرفه تولیدات کارگاه‌های مشهد است و تمام این کیف‌ها و کفش‌ها و مانتوها و شلوارها که می‌بینید، همه در کارگاه‌ها تولید می‌شود".چرا همه برچسب های خارجی دارند؟ چرا عکس‌های خارجی روی آن‌ها کارشده است؟
"  چون مردم دنبال اسم می‌گردند و کاری ندارند که کار کجاست. فقط دنبال اسم‌های مشهور می‌گردند و حتماً اسم باید خارجی باشد. قیمت‌ها هم پایین است مردم هم راضی اند". عکس کارگاه تولید کیف مدرسه را به من نشان می‌دهد تا ثابت کند این کیف  و کفش‌ها، تولید داخل هستند.به قسمت فروش مواد غذایی نمایشگاه در فضای باز ورودی نمایشگاه می‌روم؛ قیمت حبوبات و برنج ایرانی نسبت به چند ماه گذشته، تفاوت 5 درصدی دارد. قیمت برنج و حبوبات چطور است؟
صف‌های چند 10متری تنظیم بازار
صف طولانی چند 10متری، آن هم در سه ردیف و حضور مأموران نیروی انتظامی توجهم را جلب می‌کند. این جا صف فروش مواد غذایی تنظیم بازار است. غرفه‌ای که سال گذشته این‌همه از آن استقبال نمی‌شد: " صف مردم رو نگاه کن، انگار جنگ شده است. همین مردمی که سال گذشته اصلاً برنج تنظیم بازاری را نمی‌خریدند، امروز صف بسته‌اند و هرکدام 2 ،3 کیسه برنج هندی می‌خرند". این صحبت‌های کارشناس یکی از دستگاه‌های دولتی است که چنددقیقه‌ای همراه ما از نمایشگاه دیدن کرد. 
 از یکی از شهروندانی که در صف خرید گوشت تنظیم بازاری ایستاده است، می‌پرسم: شما تابه‌حال از فروشگاه‌های تنظیم بازار خرید کردید؟وی می گوید: " خیر اما در این شرایط آدم باید قانع باشه، تا چند ماه دیگه همین‌ها هم  با این قیمت ارز، ممکنه قیمتشون چند برابر شه".
مشروح این گزارش را می توانید در شماره امروز روزنامه خراسان رضوی یا سایت اینترنتی  روزنامه خراسان به نشانی www.khorasannews.com مطالعه نمایید.