مشاوره حقوقی

خوانندگان محترم! در صفحه 12 روزنامه خراسان، پاسخ‌گوی پرسش های حقوقی شما هستیم. شما می توانید پرسش های خود را در تمام زمینه های حقوقی، از طریق پیامک به شماره 2000999 ارسال کنید. لطفاً در ابتدای متن پیامک حتما کلمه «حقوقی» را قید فرمایید.

 

پرسش: تصمیم به تمدید اجاره با صاحبخانه گرفتم. به دلیل نیاز به تعمیر واحد مسکونی، قرار شد مبلغ دو میلیون تومانی که باید بابت افزایش رهن خانه می‌پرداختم، صرف تعمیر ساختمان کنم و در قولنامه ذکر شود. پس از اتمام تعمیرات، صاحبخانه مدعی شد که چنین توافقی نکرده است و اکنون می‌گوید باید خانه را تخلیه کنم! با توجه به این که مشاور املاک از توافق ما خبر داشته است، آیا می‌توانم مدعی خسارت بابت نظارت بر تعمیر و وقتی که تلف کرده‌ام، باشم؟ چگونه باید شکایت را مطرح کرد؟
پاسخ: با تقدیم دادخواست الزام به پرداخت وجه از شورای حل اختلاف درخواست کنید که صاحبخانه را محکوم کند هزینه تعمیرات را به شما بپردازد. همچنین، از شورای حل اختلاف بخواهید برای برآورد حق‌الزحمه نظارت شما بر عملیات عمرانی، کارشناسی تعیین و صاحبخانه را به پرداخت مبلغ تعیین شده توسط کارشناس نیز، محکوم کند. اگر بتوانید در شورای حل اختلاف ثابت کنید که خانه را به درخواست صاحبخانه تعمیر کرده‌اید، رای به نفع شما صادر خواهد شد. برای اثبات ادعای خود می‌توانید از ادله اثبات دعوا (سند، شهادت، اقرار، اَمارات یا سوگند) استفاده کنید. با توجه به میزان خواسته (هزینه تعمیرات و حق‌الزحمه نظارت بر تعمیرات) پیشنهاد می‌کنم از شورای حل اختلاف یا شخصی که مورد اعتماد طرفین است، درخواست میانجی گری کنید. در جریان میانجی گری انعطاف داشته باشید. تلاش کنید اختلاف را به صلح و سازش خاتمه دهید. ماده 336 قانون مدنی مقرر می‌کند: «هر گاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل، مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این که معلوم شود که قصد تبرع داشته است‌.» یعنی اگر کسی با دستور دیگری کاری انجام دهد که عرفاً آن کار را با دریافت مزد انجام می‌دهند، یا آن شخص معمولاً آن کار را در مقابل دریافت مزد انجام می‌دهد، دستور دهنده باید مزد شخص را پرداخت کند، مگر این که ثابت شود آن شخص کار را به رایگان انجام داده و قصد دریافت مزد نداشته است. شورای حل اختلاف در رسیدگی به دعوا بی‌طرف است. این شما هستید که باید ادعای خود را با دلایل محکمه پسند اثبات کنید.