پرسش و پاسخ

نویسنده : دکتر سمیه علیپور کارشناس غذا و دارو

تجویز   داروها، تنها با معاینه بالینی و گرفتن شرح حال  امکان پذیر است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف  دارویی توصیه می‌شود،  پس از مشورت با متخصص مصرف شود.

لطفا درباره ویژگی های روغن زیتون مرغوب توضیح دهید؟
روغن زیتون یکى از روغن‌هاى گیاهى است که حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا۹ است. طعم خوبى دارد و برای سلامت بسیار مفید است.روغن زیتون مرغوب، ازمیوه درخت زیتون با روش های مکانیکی به دست می آید و هیچ گونه عمل‌آوری شیمیایی مثل استخراج با حلال یا استریفیکاسیون مجدد یا اختلاط با سایر روغن ها ‌روی آن انجام نمی شود.
روغن زیتون بکر: 
روغنی است که از میوه درخت زیتون و توسط روش های مکانیکی یا دیگر روش های فیزیکی در شرایط معین به‌ویژه از نظر دمایی که سبب تغییر در ماهیت آن نشود، استخراج می شود و هیچ گونه فراوری به‌جز شست‌وشو، صاف کردن و جداسازی روی آن انجام نمی شود. روغن زیتون بکر خود به چند گروه تقسیم می‌شود:
روغن زیتون فرابکر: 
بهترین نوع روغن زیتون، فرابکر است. فرابکر روغن دست‌اولی است که معمولاً از بهترین و باکیفیت‌ترین نوع زیتون و بدون استفاده از حلال‌های شیمیایی به دست می‌آید و به اکسیر سلامت معروف است (روش تشخیص روغن زیتون فرابکر از انواع تقلبی آن، این است که انتهای گلو احساس تلخی، تندی و تیزی شدید ایجاد می‌کند و سپس طعم آن ملایم و مطبوع می‌شود).
   روغن زیتون بکر درجه یک
حداکثر اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید، نباید بیشتر از 2 گرم در هر 100 گرم باشد.
روغن زیتون بکر معمولی
 روغن زیتون بکر معمولی در ایران به روغن بودار معروف است و از نظر خواص هرگز به پای روغن‌های قبلی نمی‌رسد. حداکثر اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید نباید بیشتر از 3/3 گرم در هر 100 گرم باشد.
روغن زیتون بکر لامپانت
اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید بیشتر از 3/3 گرم در هر 100 گرم است.این روغن از میوه‌های ناسالم به دست می آید یا حاصل شرایط نگهداری و حمل‌ونقل نامناسب است وباید قبل از مصرف، تصفیه شود.روغن زیتون تصفیه‌شده، روغن زیتون به‌دست‌آمده از عملیات تصفیه روغن زیتون بکر است به‌گونه‌ای که سبب تغییر در ساختار اولیه گلیسریدی آن نشده باشد که در کشورمان به روغن بی‌بو معروف است.