ابتدای سال 98 ،پایان دریافت کپی مدارک هویتی از مردم توسط دستگاه ها

دانش پور- طرح حذف ارائه کپی مدارک هویتی به دستگاه های اداری که به صورت آزمایشی در سه استان سمنان، خوزستان و قم با موفقیت انجام شد تا پایان سال در تمام کشور اجرایی می شود. بر این اساس تا پایان امسال، دیگر هیچ دستگاهی از مردم کپی مدارک هویتی را دریافت نخواهد کرد. رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور ضمن اعلام این خبر به خراسان گفت: وزارت کشور اجرای طرح حذف ارائه  کپی مدارک هویتی به دستگاه های اداری را به تمام استان ها ابلاغ کرده است اما این طرح در برخی از استان ها اجرا نمی شود. امیر شجاعان ادامه داد: این طرح حدود سه ماه پیش در سه استان سمنان، خوزستان و قم به صورت آزمایشی با موفقیت اجرا شد و همان زمان وزیر کشور اجرای سراسری آن را ابلاغ کردند اما به دلیل برخی مشکلات هنوز در کل کشور و در برخی از دستگاه ها اجرا نشده است . وی افزود: شبکه بانکی از جمله دستگاه هایی است که در انتظار ابلاغ توسط بانک مرکزی است و این طرح را اجرا نکرده از این رو ما پیگیر عملیاتی شدن آن در حوزه بانکی هستیم . رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور تصریح کرد: اجرای این طرح به ویژه در حوزه بانکی می تواند برخی اتفاقات و مشکلات را مانند جعل و سوءاستفاده از حساب هایی که بدون حضور فرد صورت می گیرد، رفع کند .
شجاعان تاکید کرد: البته اکنون بسیاری از دستگاه های استانی به جز سیستم بانکی کشور کپی اسناد هویتی را دریافت نمی کنند و برخی از دستگاه ها نیز هنوز خودشان را با شرایط جدید تطبیق نداده اند که در حال تعامل با آن ها هستیم. در تهران هم برخی از دستگاه ها همچنان از مردم کپی مدارک دریافت می کنند که باید به مرور این موضوع حذف شود.وی با تاکید بر این که وزیر کشور دستور اجرای سراسری این طرح را ابلاغ کرده اند، خاطرنشان کرد: وزارت کشور برای اجرای این طرح 200 هزار نقطه را به پایگاه ثبت احوال متصل کرده است که آن ها به صورت برخط احراز هویت انجام می دهند.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور درباره مزایای اجرای طرح توضیح داد: مصرف بسیار زیاد کاغذ در کشور از جمله مسائلی بود که اجرای این طرح را ضروری کرد . علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ بایگانی کردن و الصاق این مدارک به بقیه اسناد هزینه های بسیاری را تحمیل می کرد . وی افزود: مهم ترین موضوع در این بحث مسئله جعل بود که با حذف دریافت کپی، دستگاه ها موظف هستند از پایگاه ثبت احوال استعلام بگیرند و این امر منجر به دریافت اطلاعات دقیق هویت افراد می شود . شجاعان خاطر نشان کرد:وزارت کشور پیگیر است تا این موضوع هر چه زودتر به صورت سراسری در تمام استان ها به خصوص در حوزه شبکه بانکی اجرایی شود که بر این اساس می توان گفت تا پایان سال هیچ دستگاهی از مردم کپی دریافت نخواهد کرد.
درباره این موضوع، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز اعلام کرد: به زودی به مردم اعلام می شود تا نشانی و کدپستی خود را به ثبت احوال اعلام کنند تا ارائه خدمات ادارات دولتی به افراد از طریق آدرس های ثبت شده باشد و دریافت کپی مدارک هویتی حذف شود. سیف ا... ابوترابی ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور با صدور کارت هوشمند ملی  به صورت عملی گامی بزرگ در تحقق دولت الکترونیک برداشته است.وی در گفت و گو با خراسان با تاکید بر این که سازمان ثبت احوال در این زمینه مشکلی ندارد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این کار فراهم شده است، تصریح کرد: منتظر هستیم تا دستگاه‌های اجرایی به این سامانه متصل شوند تا حذف کپی مدارک در هر سیستمی در دستور کار قرار گیرد.