سینمای جهان

جایزه اصلی جشنواره تورنتو به «کتاب سبز» رسید

فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فرلی جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره تورنتو ۲۰۱۸ را به دست آورد. این جشنواره بخش مسابقه و هیئت داوران رسمی ندارد، اما یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها برای معرفی فیلم‌های صاحب شانس در فصل جوایز و از جمله رقابت اسکار است‌.
به گزارش آی‌سینما، این فیلم کمدی-درام که بر اساس شخصیت‌های واقعی ساخته شده، داستان یک محافظ ایتالیایی-آمریکایی (با بازی ویگو مورتنسن) است که به عنوان راننده، یک پیانیست سیاه‌پوست (با بازی ماهرشالا علی) را در تور اجراهایش در جنوب آمریکا در سال ۱۹۶۲ همراهی می‌کند. پیتر فرلی همراه با برادرش بابی فیلم‌های کمدی زیادی از جمله «خنگ و خنگ‌تر» و «من، خودم و آیرین» را کارگردانی کرده است.
«کتاب سبز» در سایت راتن تومیتو ۱۰۰ درصد نقد مثبت گرفته است و می‌تواند از فیلم‌های مهم رقیب اسکار ۲۰۱۹ باشد. تا به حال پنج فیلمی که در تورنتو جایزه فیلم منتخب تماشاگران را برده‌اند، اسکار بهترین فیلم را هم به دست آورده‌اند؛ «میلیونر زاغه نشین»، «۱۲ سال بردگی»، «سخنرانی پادشاه»، «زیبایی آمریکایی» و «ارابه‌های آتش». سال گذشته جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره تورنتو به «سه بیلبورد بیرون از ابینگ میزوری» و سال قبل‌تر به «لالا لند» رسید و هر دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم بودند.
در پایان جشنواره تورنتو جایزه تماشاگران برای بهترین مستند به «سولو آزاد» و جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم بخش نیمه شب به «مردی که درد حس نمی‌کند» اهدا شد. همچنین جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) به «همسر سوم» از ویتنام و جایزه فیپرشی به عنوان کشف به «مانند پروانه پرواز کن» تعلق گرفت.