اخبار

ادعای تکذیب نشده درباره ارائه اطلاعات صرافی ها در قالب FATF
روز گذشته برخی منابع خبری از ارائه اطلاعات صرافی های کشور به طرف های خارجی خبر دادند. البته این گزارش تا زمان تنظیم خبر از سوی مراکز مسئول تایید یا رد نشده است، اما چنین اقداماتی در شرایط بازگشت تحریم ها و سخت شدن نقل و انتقالات بانکی و نقش مهم صرافی ها برای دور زدن تحریم ها سوال برانگیز است. به گزارش فارس، روزنامه جام جم در مطلبی که تیتر یک این روزنامه را به خود اختصاص داد، نوشت: واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و بر طبق تعهدات ایران در FATF فهرست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داده‌اند که این موضوع منجر به شناسایی این صرافی‌ها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است.
فراخبر: مسیر دور زدن تحریم ها را شفاف نکنیم
موضوع پذیرش تعهدات گروه اقدام مالی موسوم به FATF یکی از بحث های چالش برانگیز دو ،سه سال اخیر در عرصه های سیاسی و اقتصادی کشور بوده است. فارغ از دفاع ها و نقدهایی که به فرایند همکاری با این نهاد وجود دارد، موضوع زمان اجرای تعهدات در شرایط فعلی و محتوای برخی تعهدات به گونه ای است که باید در خصوص اجرای آن احتیاط جدی مد نظر قرار گیرد. در دور قبلی تشدید تحریم ها در سال های 90 و 91، فشار بر مبادلات بانکی، مهم ترین بخش تحریم های آمریکا بود. اکنون نیز به نظر می رسد، محدود کردن تعاملات بانکی ایران با طرف های خارجی مهم ترین برنامه پیش روی آمریکا برای اعمال فشارهای تحریمی علیه ایران باشد. در چنین شرایطی نقش نهادهای جایگزین بانک ها در نقل و انتقالات مالی، از جمله صرافی ها مهم است. در چنین شرایطی با فرض اجرای تعهدات FATF در بخش های مختلف، باید توجه کرد که اجرای این تعهدات در خصوص صرافی ها و شفاف سازی عملکرد آن ها برای نهادهای خارجی، خطری جدی است و مسیر دور زدن تحریم ها را با موانع جدی مواجه می کند. بنابراین به نظر می رسد هرگونه اقدام در این زمینه باید با لحاظ حساسیت های شرایط تحریمی امروز و با احتیاط کامل صورت گیرد تا مسیر اصلی دور زدن تحریم ها برای طرف های مقابل ایران از جمله آمریکا شفاف نشود.


اوراق بدهی دولتی، طی 4 سال  17.5 برابر شد
آن گونه که معاون توسعه بازار فرابورس گفته، انتشار اوراق بدهی از 4.9 هزار میلیارد تومان در سال93 در انتهای سال 96 به 86 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد 17.5 برابری را نشان می دهد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا غلامعلی پور در جمع خبرنگاران به خوش حسابی دولت در بازپرداخت بدهی ها و اوراق سررسیدشده تاکنون اشاره کرد و گفت که دولت در سال گذشته از ابزارهایی چون اوراق مشارکت، اوراق اجاره، مرابحه ،اسناد خزانه اسلامی و اوراق منفعت در بازار بدهی استفاده کرده است. معاون فرابورس افزود: سال قبل دولت ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کرد و امسال هم اجازه دارد معادل سال گذشته اوراق منتشر کند.
فراخبر: بازار بدهی؛ ابزار خوبی که به صورتی نگران کننده استفاده می شود
گفتنی است توسعه بازار بدهی با وجود مزیت هایی که در سامان دهی بدهی های دولت ایجاد می کند، نگرانی هایی را هم به وجود آورده است. مهم ترین آن سرعت رشد نجومی این اوراق است که باعث ایجاد نگرانی هایی درباره توان بازپرداخت در آینده شده است. نکته مهم دیگر استفاده از این ابزار برای امور جاری، از جمله خرید گندم یا موضوع طرح تحول سلامت است. در واقع بازار بدهی باید برای امور سرمایه گذاری (از جمله امور عمرانی که توسط پیمانکاران انجام می شود و دولت موظف به تامین مالی آن هاست) استفاده شود تا بعدا بتواند بازپرداخت اصل و سود آن را تضمین کند، اما استفاده در امور جاری در سال های گذشته توسط دولت، نگرانی هایی را ایجاد کرده که تاکنون رفع نشده است به خصوص آن که دولت در چهار ماه اول امسال، بیش از میزان مصوب در بودجه از انواع روش استقراض (اوراق و ...) استفاده کرد که نگرانی ها را افزایش می دهد.