صالحی: اقدامات اروپا عملی و محکم تر شود

ترامپ: ایران باید تضمین بدهد که برنامه صلح آمیز خواهد داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس، اقدامات اروپا برای جبران خسارت خروج آمریکا از برجام را تدریجی ارزیابی کرد و گفت: با وجود مثبت بودن این تحولات، ولی ضروری است این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیسم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. صالحی در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی خروج آمریکا از برجام با وجود پایبندی ایران به توافق هسته ای را «بی مسئولیتی این کشور، نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین الملل» خواند. به گزارش فارس، وی در ادامه سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست افزود: نمی‌توان بی توجهی عمدی برخی از کشورها به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در خصوص برنامه هسته ای ایران، همان طور که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، سیستم راستی آزمایی در حال اجراست. این یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است.
باوجود برجام، ترامپ از ایران تضمین خواست!
همچنین رئیس جمهور آمریکا که خروجش از برجام به شدت با انتقاد جامعه جهانی روبه رو شده، به این اجلاس پیامی صادر کرد که «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا این پیام را قرائت کرد. ترامپ در پیام خود از ایران خواسته که درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود و دایمی بودن محدودیت های ایران، تضمین بدهد! در پیام رئیس جمهور آمریکا آمده است: ایران باید در خصوص دو مسئله تضمین ارائه دهد، اول این که برنامه هسته ای این کشور منحصرا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و همچنین این مسئله که تهران «به صورت دایمی» هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است. این بیانیه‌ هیچ اشاره‌ای به خروج آمریکا از برجام نداشت اما تأکید می‌کرد، برجام یک «توافق معیوب» است و آمریکا صرفا به دنبال توافقی است که «به طور کامل به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های مرتبط با اشاعه و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور می‌پردازد.»
آمانو: ایران کماکان به برجام پایبند است
در مقابل آمانو مدیر کل آژانس در بیانیه آغازین خود در این نشست اذعان کرد که ایران در حال اجرای تعهدات خود طبق برجام است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است. وی افزود که «آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق موافقت نامه پادمانی‌اش ادامه خواهد داد. ارزیابی درخصوص نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران نیز ادامه خواهد داشت.» به تازگی دومین گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به برجام، منتشر شده بود.
دیدار صالحی با رئیس روس اتم
در این نشست کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس از گروه خاورمیانه و جنوب آسیا به عنوان معاون رئیس کنفرانس سالانه آژانس انتخاب شد. صالحی در حاشیه این نشست با الکسی لیخاچف، رئیس انرژی اتمی روسیه  موسوم به شرکت روس اتم دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش تسنیم ، دوطرف به بررسی آخرین وضعیت واحدهای نیروگاه‌های جدید در حال ساخت پرداختند. این گفت و گو در شرایطی است که پس از دو سال تمهیدات از قبیل طراحی، خاک‌برداری و دیگر اقدامات؛ عملیات احداث واحد دوم نیروگاهی در اواسط سال آینده میلادی آغاز می شود. رئیس روس اتم هم در این ملاقات بر آمادگی شرکت روس اتم برای همکاری‌های دوجانبه با سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید راکتورهای با توان متوسط، به منظور تولید الکتریسیته و آب شیرین تاکید کرد.
 

   خبر مرتبط
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر کشورهای همکار با ایران را تهدید کرد

درحالی که روز گذشته آمانو مدیر کل آژانس در بیانیه آغازین خود در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس اذعان کرد که ایران در حال اجرای تعهدات خود طبق برجام است، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر علیه کشورمان سخن گفت و دیگر کشورها را تهدید به برخورد در صورت تداوم همکاری‌های اقتصادی با تهران کرد. به گزارش ایرنا، وی در صفحه توئیتر خود نوشت: از چهارم نوامبر، مقررات جدیدی برای آن‌هایی وضع می‌شود که خواستار همکاری‌های اقتصادی با حکومت ایران هستند. وی شنبه هم در توئیتر خود از دیدارهای ادعا شده «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان انتقاد کرده و آن را «اقدامی ناشایست» و «خلاف سیاست خارجه» این کشور دانسته بود. وی مدعی شد که از هم اکنون «کشورهای بسیاری» اقدام به خروج از بازار ایران کرده‌اند.