توضیحات ولایتی درباره سیاست «نه شرقی نه غربی» و تحلیل های اصحاب کهفی

ولایتی: رئیس جمهور، مواضع مقام معظم رهبری را با قوت دنبال می کند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل طی نشستی که در موسسه انقلاب اسلامی برگزار شد، به پرسش هایی درباره راهبرد نگاه به شرق پاسخ داد.  به گزارش آنا،  علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوالی درباره نسبت راهبرد نگاه به شرق با شعار «نه شرقی نه غربی» گفت: اگر معنای «نه شرقی نه غربی» بد برداشت شود با قانون اساسی نیز تعارض خواهد داشت. این شعار و استراتژی، یک راهبرد آرمان‌گرایانه به معنای نه لیبرال‌دموکراسی و نه کمونیسم است و اگر این‌طور باشد پس معلوم است تحلیلی آرمانی است. دکتر ولایتی در ادامه تصریح کرد: شرقی که ما الان به آن توجه می‌کنیم با آن شرق ایدئولوژیک تفاوت دارد، کرملینِ کمونیست فروریخته و به دموکراسی معمول در دنیا بازگشته و رؤسای کشور روسیه ازجمله خود آقای پوتین روزهای مقدس همراه اسقف‌ها به کلیسا می‌رود. مشاور رهبر انقلاب در ادامه تحلیل خود از سیاست نگاه به شرق گفت: البته این را هم بدانید که اکنون همه دنیا نگاه به شرق دارند. آمریکایی‌ها بارها تصریح کردند که استراتژی آینده‌شان این است که ثقل سیاسی و اقتصادی خودشان را در شرق آسیا و حضور در منطقه ژاپن، چین و کره متمرکز کنند، یعنی آینده اقتصاد دنیا و به تبع آن سیاست دنیا در این منطقه می‌چرخد.
بخش اعظم نفت ما را هند و چین خریداری می کنند
ولایتی در ادامه افزود: همچنین منظور ما از نگاه به شرق، هند هم هست. شما ژاپن را ببینید که هنوز هم 25 هزار نیروی آمریکایی در این کشور حضور دارند. در آلمان و ایتالیا هم نیروهای آمریکایی هستند، یعنی آثار اشغال جنگ جهانی دوم که بیش از 70 سال از آن می‌گذرد، وجود دارد و آمریکا ماجرا را رها نمی‌کند. من این را به ژاپنی‌ها گفتم که اگر سیاست مستقل خودتان را داشته باشید ناچار به تبعیت از آمریکایی‌ها نیستید. از سوی دیگر امروز بخش اعظم نفت را هند و چین خریداری می‌کنند و می‌دانید که هند کمونیست نبوده است و با ما هم رابطه خوبی دارد و اولین کشوری است که 200 میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده است. ضمن این که تلاش زیادی برای کانال شمال - جنوب که از چابهار تا سن‌پترزبورگ هم ادامه دارد، انجام می‌دهند. در این دیدگاه پاکستان هم مدنظرمان است که یکی از مهم‌ترین یا به تعبیری بعد از اندونزی و بنگلادش پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است.
عده ای مثل اصحاب کهف از حوادثی که رخ داده بی خبرند !
عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: الان عده‌ای مثل اصحاب کهف یعنی 309 سال عقب هستند و از حوادثی که رخ داده بی‌خبرند! درباره نگاه به شرق می‌گویند: چون این ها کمونیست هستند پس برگردیم به سمت آمریکا یا تعادل را حفظ کنیم! وی در جمع بندی این قسمت از سخنانش گفت: نگاه به شرق نگاه به کشورهایی است که تحت سلطه غرب در طمع بازگشت سلطه‌شان به ایران نیستند.
روسیه و چین اعلام کردند ما نفت را می خریم ولو آمریکایی ها ما را تحریم کنند
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل با تأکید براین که فعلاً فروش نفت برای ما بسیار مهم است، گفت: هم اکنون بزرگ‌ترین مشتری خرید نفت ما چین است. این کشور حدود 40 میلیارد دلار در سال از ما نفت خریداری می‌کند و بعد هم هند قرار دارد و روسیه و چین هم حضور دارند تا روند خرید نفت از ایران ادامه یابد. درحالی‌ که توتال و برخی دیگر از شرکت‌ها بر اثر تحریم‌های آمریکا رفتند اما چین و روسیه و برخی دیگر از کشورها در حال مذاکره هستند تا ظرفیت‌ها را فعال نگه دارند و روسیه و چین اعلام کردند ما نفت را می‌خریم ولو آمریکایی‌ها ما را تحریم کنند. وی همچنین افزود: ما برای این که نیازمندی‌های پیشرفته دفاعی‌مان را از روسیه فراهم کنیم هیچ مشکلی نداریم.
پوتین یک کلمه منفی درباره روابط دوجانبه و منطقه ای مطرح نکرد
ولایتی در ادامه درخصوص سفر اخیرش به روسیه گفت: آقای پوتین هم برای مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های ایشان اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل هستند. وی افزود: در دیدار با آقای پوتین تقریباً درباره موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردیم و باید بگویم که این دیدار طولانی‌ترین دیدار یک مسئول از جمهوری اسلامی ایران با آقای پوتین بوده است که حدود 2.5 ساعت طول کشید. وی یک کلمه منفی در خصوص روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح نکرد و تصریح کرد که روسیه در کنار همسایه قدرتمند خود ایران ایستاده است.
رئیس‌جمهور کشورمان، مواضع مقام معظم رهبری را با قوت دنبال می‌کند
مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل درخصوص موضع دولت درباره نگاه به شرق هم گفت: درباره موضع دولت در خصوص نگاه به شرق هم بگویم که انصافاً مواضع آقای روحانی که محکم مقابل آمریکا ایستاد، بسیار خوب بوده و درباره توسعه روابط با شرق، رئیس‌جمهور کشورمان، مواضع مقام معظم رهبری را با قوت دنبال می‌کند.
اگر روسیه قطعنامه ضدایرانی را وتو نمی کرد ذیل فصل هفتم منشور می رفتیم
این کارشناس ارشد سیاست خارجه در ادامه درباره اولویت های ایران در سیاست نگاه به شرق گفت: هندی‌ها با وجود فشاری که روی آن هاست خرید نفت را متوقف نمی‌کنند ولی تفاوت بین هند و چین، تفاوت بین هند تا چین است. روسیه و چین هرکدام ویژگی‌هایی دارند. در سازمان ملل متحد اول روسیه است که قطعنامه ضد ایرانی درباره یمن را وتو می‌کند و بعد چین تبعیت می‌کند. در صحنه بین‌الملل و در بحث دفاعی، روسیه جایگاه بالایی دارد. در مسائل اقتصادی چین ظرفیت بالاتری دارد. اگر روسیه آن قطعنامه را وتو نمی‌کرد ما ذیل فصل هفتم منشور می‌رفتیم و تحریم‌ها و هر نوع حرکتی علیه ما توسط شورای امنیت مشروع جلوه می‌کرد.