آن سوی سیاست

وزارت خارجه قدر انتقادات را بداند

نویسنده : هادی محمدی political@khorasannews.com
طی روزهای اخیر رسانه های مختلف و از جمله روزنامه خراسان در مطالبی به انتقاد از تعیین نشدن و اعزام سفرای کشورمان به بعضی از کشورهای مهم در شرایط فعلی پرداخته و ضمن زیر سوال بردن تعلل در این موضوع، خواستار تسریع در روند معرفی سفرا شدند. در پی این انتقادات آقای قاسمی سخنگوی محترم وزارت خارجه پاسخ مبسوطی ارائه کرد و در انتها نیز تصریح کرد که روند تعیین سفرا به ویژه درباره چین و هند در حال انجام بوده و به زودی این فرایند به انتها خواهد رسید. نگارنده به دلیل این که به عنوان خبرنگار سیاست خارجی با مجموعه وزارت خارجه در ارتباط است شاهد تلاش های شبانه روزی در حوزه های مختلف هستم و می دانم چه کار سخت و پیچیده ای را در شرایط فعلی جهانی دارند به ویژه این که گاه  برخی جریان های داخلی نیز از سر دعواهای سیاسی بی حاصل، نوک پیکان انتقادات خود را به این مجموعه خدوم و همیشه در سنگر گرفته اند. این را هم به عنوان یک دانشجوی روابط بین الملل می دانم که روند تعیین سفیر در کشورما و برخی کشورهای دیگر روند طولانی و زمان بری داشته و استعلامات متعددی از دستگاه های مختلف نیاز دارد که بسیاری از آن ها اصولا در خارج از وزارت خارجه است. با وجود این، دو نکته مهم قابل توجه است که دوستان وزارت خارجه می توانند با رعایت آن ها در شرایط فعلی که یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان شکل گرفته، به نحو بهتری عمل کنند تا منافع ملی بیشتر محقق شود.
اولین نکته به اطلاع رسانی وزارت خارجه بر می گردد و این که این مجموعه می تواند همین سخنان یک شنبه شب سخنگو را زودتر اطلاع رسانی کند و حتی  درباره فرایند داخلی این انتخاب ها نیز توضیح بیشتری برای روشن شدن افکارعمومی و رسانه ها بیان کند تا انتقادات و ابهامات به صورت تلنبار شده باعث موج رسانه ای علیه وزارت خارجه شود.چه این که انتقادها از انتخاب نکردن سفرای ایران در چین و هند طی هفته های اخیر مطرح شده است و فرصت پاسخ گویی نیز فراهم بود.
نکته دوم تسریع در روند انتخاب در شرایط فعلی است. شاید در شرایط عادی و مثلا تا سال قبل، طی شدن این فرایند طولانی حساسیتی ایجاد نمی کرد اما خود دوستان دیپلمات می دانند که امروز چه وضعیتی علیه کشورمان حاکم است و هر کاری باید متناسب با وضعیت فعلی انجام شود که یک نوع وضعیت جنگی است. حتی می توان از همین امروز فهرست سفرایی را که ظرف یک سال آینده به دلیل پایان ماموریت یا بازنشستگی باید به کشور بازگردند احصا و روند انتخاب جایگزین شان را آغاز کرد تا همانند برخی کشورهای پیشرفته در این حوزه نیز تقریبا همزمان با بازگشت سفیر قبلی، سفیر جدید به کشور میزبان اعزام شود.
در مجموع به نظر می رسد این انتقادات و فشارهای رسانه ای ابزار خوبی باشد برای وزارت خارجه تا اگر مشکل برای اجرا یا طولانی شدن فرایند انتخاب سفیر در خارج از وزارت خارجه است به نوعی به این وزارت خانه پرتلاش برای پای کار آوردن دیگر دستگاه ها کمکی شود و نهادهای دیگر نیز متوجه اهمیت موضوع برای کشور و افکار عمومی شوند.