دی روزنامه

خوددرمانی با نسخه وزیر بهداشت

نویسنده : علیرضا کاردار |طنزپرداز
از آن‌جایی که ما در این ستون با کسی تعارف نداریم و سعی می‌کنیم لحظه‌ای حق و حقیقت را فراموش نکنیم، بر خود لازم می‌بینیم که طبق معمول درباره کلیپ جدید وزیر بهداشت هم اظهار نظر کنیم. ولی بی‌طرفانه و منصفانه می‌گوییم کلیپ‌هایی که این روزها از هر کسی با توضیحات و نظرهای جنجالی و مغرضانه پخش می‌شوند، واقعیت تمام و کمال نیستند. نمونه‌اش همین کلیپ وزیر بهداشت که به آن خرابیِ توپ و تشرهایی که بهش وارد شد، نبود. هر آدم بی‌طرفی متوجه می‌شود که آقای وزیر می‌خواهد با شوخی کردن آن پیرمرد را کمی آرام کند تا حرص نخورد و شاید دردش کمتر شود، ولی حیف که آقای دکتر دست به شوخی‌اش خوب نیست و زمان و مکان را هم در نظر نمی‌گیرد و یادش می‌رود عده‌ای گوشی به دست در کمین نشسته‌اند!
به هرحال چون وزیر مملکت که دکتر هم هست یک حرفی زده، ما هم وظیفه خود می‌دانیم به آن عمل کرده و طبق دستور ایشان که به‌جای فیزیوتراپی مالش دادن را تجویز کرده‌اند، چند مورد دیگر را مشابه‌سازی کنیم تا دیگر با چنین کلیپ‌هایی روبه‌رو نشویم و مردم قبل از مراجعه به وزیر، خودشان بدانند چه کار باید بکنند. اگر بیماری از سردرد رنج می‌برد، کافی است به سرش دستمال ببندد. از قدیم گفته‌اند سری را که درد نمی کند، دستمال نمی‌بندند؛ پس بدیهی است به سری که درد می‌کند باید دستمال ببندیم و امیدوار باشیم توموری، سرطانی، چیزی نباشد و اگر خدای نکرده هست، با فشار همان دستمال خشک بشود و بیفتد! در همین راستا دندانی را هم که درد می‌کند باید کشید، به همین راحتی!
اگر کسی چشمانش مشکل دارد و خوب نمی‌بیند کافی است عینک بزند. این را که دیگر ما و آقای وزیر نباید بگوییم، یعنی خودش نمی‌فهمد علاج دید بد، عینک است؟ اگر هم خیلی مشکلش حاد است روزی سه وعده آب هویج بخورد، ردخور ندارد! اگر هموطنی از درد کلیه به خود می‌پیچد و پزشکان تشخیص سنگ داده‌اند ولی دستگاه سنگ‌شکن وقت ندارد و هزینه‌ها هم بالاست، کافی است آن‌قدر آب بخورد تا سنگش دفع یا حل شود. وسط آب خوردن می‌تواند طناب هم بزند تا هم سرش گرم شود و دردش یادش برود، هم بلکه سنگش خرد شود!
یک سری روش‌های خوددرمانی دیگر هم بلدیم که متاسفانه دیگر جا نداریم و به همین فرمول کلی بسنده می‌کنیم که هر درد و مرضی که داریم، اگر از اعصاب یا این ویروس جدیدها یا حساسیت فصلی نباشد، علاجش عرق نعناع با نبات است، مگر این که نیاز به مالیدن ویکس داشته باشد!