همه‌چیز درباره دارک‌وب، جهان آنلاین خلافکاران

هزار توی وحشت در وب سیاه

پرونده
نویسنده : الهام یوسفی | روزنامه نگار

نشانه موس را روی مانیتور حرکت می‌دهید، وارد فضای اینترنت می‌شوید، کلیک می‌کنید، پنجره‌ها پشت سر هم باز می‌شوند و هر پنجره، مجوز ورود شما به یک جهان تازه و ناشناخته است. جهانِ بزرگ و عمیقی که اگر مطمئن نباشید قصد دارید تا کجای آن پیش بروید و چه چیزی به دست بیاورید، لایه ‌به لایه شما را به عمق خود می‌کشد و می‌بلعد. بله! نباید بی‌انصاف باشیم؛ اینترنت و فضای مجازی همه چیز را سریع و آسان کرده: ارتباطات، نقل و انتقال پول، خرید و صدها امکانات دیگر، این‌روزها تنها با یک اشاره امکان‌پذیر است. اما آیا همه واقعیت اینترنت، همین لایه ظاهری و سطحی است؟ قطعا نه. این جهان بیش از هر چیز شبیه پیاز است؛ پیازی که هر لایه‌اش دنیای پیچیده و عجیبی است. انتهای این جهان کجاست؟ اینترنت، این فضای لایه‌لایه، چه چیزهای مخوف و ناشناخته‌ای در خود دارد و باید حواس‌مان به چه نکاتی جمع باشد؟ در پرونده امروز «زندگی سلام» قرار است درباره بخشی از لایه‌های زیرین و البته عفونیِ این پیــاز، حرف بزنیم. جهانی پنهان و عمیق در فضای نت که در دسترس عموم نیست و پر از نفرت و سیاهی و تاریکی است. جهان تروریست‌ها، خلافکاران، بیماران‌جنسی، قاچاقچی‌های اسلحه و مخدر و حتی انسان، پاتوق هکرها و شکنجه‌گاه‌های نفرت‌انگیز سفارشی! ممکن است اسمش را شنیده باشید: «دارک وب» یا «وب‌سیاه»!

 

 

همه‌چیز درباره دیپ‌وب و دارک‌وب، روی پنهان سکه اینترنت!

برای رسیدن به درکی درست از دارک‌وب، باید شناخت صحیحی از فضای اینترنت داشته باشیم تا جایگاه واقعی آن را درک کنیم. یک کوه یخ در وسط اقیانوس را تصور کنید، تنها بخش کوچکی از قله کوه از آب بیرون است و می‌توان آن را دید، شاید حدود 5 درصد؛ اما بخش بزرگ و مهمی از این کوه، زیر آب است و دیده نمی‌شود و عموم به آن دسترسی ندارند، چیزی حدود 95 درصد. این کوهِ یــخ، فضای اینترنت است. بخشِ بیرون از آب، همان بخشِ عمومی مثل گوگل، یاهو و اینستاگرام است که به واسطه موتورهای جست وجو گر، قابل دسترسی است و بخشِ پنهان آن،Deep web  یا وب عمیق و ژرف خوانده می‌شود. دیپ‌وب به خودیِ خود بد نیست و شامل هر بخشی از نت است که شما برای استفاده از آن، مجبور باشید به عنوان کاربر لاگین کنید مثل صفحات انتخاب واحدهای درسی دانشگاه یا صفحه تاریخچه خریدهای شما در دیجی کالا که فقط خودتان به آن‌ها دسترسی دارید و به صورت معمول و از طریق مرورگرهای عادی، برای بقیه قابل دسترس نیست. دیپ‌وب همچنین شامل شبکه‌های درون‌سازمانیِ میلیون‌ها شرکت و موسسه و بیمارستان و شرکت و اداره در سرتاسر دنیاست که طبیعتا اطلاعات شان به وسیله موتورهای جست وجوگر، قابل‌رویت نیست و از داده‌هایشان محافظت می‌شود. فضایی پر از اسناد محرمانه بانکی، تاریخی، نظامی و سیاسی. تخمین زده می‌شود که دیپ وب، حدود ۵۰۰ برابر بزرگ‌تر از وب سطحی است و دارک‌وب هم، بخشی از دیپ‌وب است.
حالا برسیم به بخش عمیق‌تر، تاریک‌تر و مخوف دیپ‌وب که همان دارک‌وب است؛ اولین سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که چگونه گذر آدم‌ها به دارک‌وب می‌افتد؟ ماجرا از روزی شروع شد که یک خانمِ برنامه‌نویس نابغه، برنامه یک مرورگر اینترنتی که به لطفِ مسیریابی پیازی، هرگونه ردپای کاربران را محــو می‌کرد نوشت و به وسیله آن مرورگر و با استفاده از نشانی‌های خاص اینترنتی، می‌توان به دارک‌وب قدم گذاشت. ظاهرا محیط دارک‌وب، ظاهر عجیب و ترسناکی ندارد و اگر کسی حماقت کند و به سراغش برود، همه چیز را معمولی خواهد دید. اما پشت این ظاهر معمولی، دام‌ها و تله‌ها و حقایقی پنهان است که هر کسی بداند، حاضر نیست به آن حتی فکر کنــد! فضای دارک‌وب برای تجارت‌های غیرقانونی و غیرانسانی اما پر پول ایجاد شده و چیزی که این فضا را پررونق کرده، انجام معاملات با استفاده از ارزهای دیجیتال است.
 
هیولاهای کاسب‌مسلک، در دارک‌وب چه می‌کنند؟
فهرستی که در ادامه می‌آید، فقط بخشی از مهم‌ترین و مخوف‌ترین مواردی است که در و‌ب‌تاریک اتفاق می‌افتد. ممکن است خواندن این موارد، تاثیر بدی بر روح و روان شما بگذارد. پس اگر شخصیت حساسی دارید، از مطالعه این بخش صرف‌نظر کنید.
 
   اتاق شکنجه یا red room پرطرفدارترین بخش دارک‌وب است؛ جایی که در آن می‌توان هر نوع شکنجه‌ای را برای هر کسی، حتی یک عابرِ ناشناس در خیابان، سفارش داد و در ازای پرداخت پول، به صورت آنلاین تماشا کرد.
    فروختن اطلاعات و مکالمات جعبه سیاه هواپیماهای سقوط کرده، آخرین مکالمات آدم‌های در حال سقوط در هواپیماها، آخرین حرف‌های محکومان به اعدام،   در دارک‌وب به شکلِ رقت‌انگیزی در دسترس است.
    استخدام آدمکش حرفه‌ای برای به قتل رساندن آدم‌های عادی یا حتی چهره‌های مشهور.
    خرید و فروش انواع اسلحه
    خرید و فروش انواع مخدر
    استخدام هکر حرفه‌ای برای به دست آوردن اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی
    معامله اجناس مخوف مثل چرم انسان یا اعضای بدن انسان
    پورنوگرافی‌های نامتعارف و حیوان‌آزاری
    چت‌روم گروه‌های تروریستی مثل داعش و هماهنگی برای اقدامات تروریستی
    ارائه اسناد جعلی
   و حتی... خدماتی  برای آدم‌خوارها!

 

خطرات غیرقابل جبرانِ تلاش برای تجربه دارک‌وب
   کنجکاوی پُرهزینه در محله خلافکارها
شاید کنجکاوی برای تجربه فضای دارک‌وب، یک ماجراجویی کم خطر و دم دستی به نظر برسد اما حقیقت این است که مسئله به این سادگی‌ها نیست و تبعات عمیقی دارد. آیا شما حاضرید فقط محض کنجکاوی، به یک محله پر از خلافکار و آدمکش و فروشنده مخدر و منحرف جنسی بروید و در آن قدم بزنید؟ قطعا نه. شما هزینه‌‌های احتمالی چنین حماقتی را از قبل می‌دانید و هرگز دست به چنین عمل خطرناکی نمی‌زنید. چرا که می‌دانید ساکنانِ چنین محله‌هایی، چقدر از آدم‌های فضول و کنجکاو بیزارند، تا جایی که ممکن است یک قدم زدنِ ساده به قیمت از دست دادن جان تان تمام شود. دارک‌وب، بی‌اغراق چنین محله‌ای است. پاتوق هکرها و خلافکاران حرفه‌ای و بی‌رحم از همه‌جای دنیا که هیچ چیز جز   پول درآوردن برایشان مهم نیست و به سادگی می‌توانند موقعیت و اطلاعات افراد حاضر، به ویژه کسی را که به قصد کنجکاوی و فضولی آمده باشد، پیدا کنند و واکنش نشان دهند.
    هک شدن، کمترین آسیب ورود به وب‌سیاه
ساده‌ترین اتفاقی که ممکن است در این فضا برایتان بیفتد، هک شدن کل اطلاعات‌تان توسط هکرهای بزرگِ حاضر در این فضاست. این هکرها به راحتی و با استفاده از ابزار و دانشی که در اختیار دارند، می‌توانند به تمامی اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و موقعیت دقیق‌تان را به دست آورند و در ادامه، اقدام به تهدید شما کنند و از شما بخواهند کارهایی که مدنظرشان است، برایشان انجام دهید. در صورتی که خلاف خواسته این افراد عمل کنید، ممکن است اطلاعات خصوصی شما فاش شود یا افرادی را برای آزار و اذیت تان استخدام کنند.
    آسیب‌های روانی قرار گرفتن در محیط خشن و غیرانسانیِ وب‌سیاه
همان طور که گفته شد، دارک‌وب شامل شبکه‌هایی مملو از فیلم‌ها و تصاویر غیرانسانی و آزاردهنده است. ویدئوها و حتی پخش‌های زنده  از آزار و اذیت دیگران،  شکنجه‌ها و تجاوزهای وحشتناک، قتل افراد، نحوه استعمال مواد مخدر مختلف، ساخت ابزار غیرقانونی نظیر مواد منفجره و... که روح و روان شما را نابود می‌کند و ممکن است تا آخر عمر، در خواب و بیداری، آن تصاویر ترسناک را از یاد نبرید. ندیدن این تصاویر و ویدئوها، لطف بزرگی است که در حق خودمان و سلامت روان‌مان می‌کنیم. ضمن این که حضور ما، ولو برای کنجکاوی به معنای به رسمیت شناختن این فضای غیرقانونی و نوعی پشتیبانی غیر مستقیم از آن است. کارشناسان فضای سایبری می‌گویند تنها راه خاموش کردن دارک وب، حضور نیافتن آدم‌ها در آن است.
 
درباره یکی از جنجالی‌ترین و پرسر و صداترین شبکه‌های دارک‌وب
 Silk Road آمازونِ فروش مخدر!
سیلک رود یا جاده‌ابریشم، یکی از موفق‌ترین شبکه‌های دارک‌وب بود که به آمازونِ فروش مخدر، مشهور شده بود. (کنایه به سایت قانونیِ خرید و فروش آمازون) یک تالار گفتمانِ پیچیده که طراح آن «راس اولبریک» توانست در مدت کوتاهی، درآمد هنگفتی از این تجارت غیر قانونی به دست آورد. راس، یک مانیفست داشت که می‌گفت: «دولت‌ها حق ندارند برای شهروندان تعیین تکلیف کنند که چه مخدری را وارد بدن‌شان بکنند یا نکنند؛ چرا که یک موضوع و انتخاب شخصی است!» و براساس این ایــده از بیخ غلط، سیلک‌رود را طراحی کرد و جوانی که سال 2011، فقط 29 سال داشت و لیسانس فیزیکش را گرفته بود، ظرف کمتر از دو سال به رئیس بزرگ‌ترین سایت فروش مواد مخدر در جهان تبدیل ‌شد. سیلک‌رود طراحی و کدنویسی بسیار تمیز و مرتبی داشت که اجازه نمی‌داد کاربران، کاری به‌جز خرید و فروش مخدر در آن انجام دهند. راس توانسته بود در مدت دو سال یعنی از سال 2011 تا 2013 که به خاطر یک اشتباه و غفلت کوچک دستگیر شد، میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال به جیب بزند و در نهایت، نظرات به ظاهر آزادی خواهانه‌اش نتوانست او را نجات دهد و دادگاه او را به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر به حبس ابد، بدون آزادی مشروط محکوم کرد.

 

نگاهی به یک فیلم که تصویری تکان‌دهنده 
از دارک‌وب پیش روی ما می‌گذارد
Unfriended؛ غیردوستانه و بی‌رحمانه!
حضور ترسناک دارک‌وب، مردم و دولتمردان جهان را نگران کرده است. ترس از کنجکاوی‌های دوران نوجوانی و میل به ماجراجویی در فضاهای غیر قابل دسترس، باعث شده بسیاری از دولت‌ها نگران آسیب‌های روحی و روانی حضور نوجوانان و جوانان در این فضا باشند. به همین دلیل، در این سال‌ها آثاری تولید شده‌اند که روایتگر و نمایش‌دهنده خطراتِ کاملا جدی وب‌سیاه به منظور بر حذر نگه داشتنِ کاربران، از حضور در این فضاست. همین امسال فیلمی روی پرده سینماهای دنیا رفت که سعی کرده بخشی از ماجراهای این فضا را برای کسانی که رویه محتاطانه‌ای ندارند، ترسیم کند. فیلم سینمایی «غیر دوستانه» محصول 2018، اثری تکان‌دهنده است که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت دنیای خطرناک و وحشتناکِ وب‌سیاه کمک کند. تماشای این فیلم را به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌کنیم اما دیدنش برای کسانی که مایلند بدانند ممکن است چه رویدادهای وحشتناکی، بعد از ورود به کوچه پس کوچه‌های دهشتناکِ وب‌تاریک انتظارشان را بکشد، مفید خواهد بود.
 
منابع:
مستند گورستان انتخاب‌ها   (Charnel of Choices The Dark web story)
مقاله دارک‌وب یا وب‌سیاه چیست؟/  مهرداد قدسی 
مستند چرا دارک‌وب وحشتناک‌تر از وحشت است؟/ گروه دارک کلانز 
مقاله همه چیز درباره «دارک وب»: شبکه مخفی خلافکاران اینترنتی/ سمیه ‌حسین پور