ضمن ادعای جدا شدن از تلگرام و بومی شدن تا پایان آذرماه

فیروز آبادی:دستگاه قضایی درباره هاتگرام و طلا گرام باید تصمیم بگیرد

زهرا حاجیان - دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:  بر مبنای گزارش‌های اعلام شده از سوی دو نسخه فارسی تلگرام، این دو شبکه پیام‌رسان به صورت آزمایشگاهی از تلگرام جدا شده اند وبه صورت مستقل فعالیت می‌کنند.ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه نشست «همایش رسانه‌های نوین اجتماعی» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خراسان مبنی براین  که وضعیت استقلال هاتگرام وتلگرام طلایی از تلگرام چه پیشرفتی داشته است و  آیا شورای عالی فضای مجازی گزارشی از  روند بومی سازی نسخه های فارسی تلگرام دریافت کرده است  یا خیر، گفت: طبق  گزارشی که ما از این دوشبکه دریافت کرده ایم، آن ها مدعی هستند که  هم اکنون استقلال از تلگرام به طور لابراتواری  حاصل شده اما برای پیاده سازی کامل  نیاز به هزاران سرورو دیتا سنتر بزرگ و امکانات خاصی است که  در این مورد هم اعلام کرده اند در حال تهیه این زیرساخت ها هستند. امیدواریم در مهلت تعیین شده، بتوانند به نتیجه مورد انتظار برسند. وی در پاسخ به سوال دیگر خراسان درباره وضعیت این دونرم افزار در صورت ناکامی در بومی سازی گفت: اگر این دو نرم افزار به نتیجه مورد انتظار یعنی بومی سازی نرسند، دستگاه قضایی باید درباره آن ها تصمیم بگیرد و تصمیم گیری در این خصوص بر عهده  شورا نیست  اما مرجع قضایی در تصمیم گیری نظر شورای عالی فضای مجازی را نیز جویا خواهد شد و ما  در صورت لزوم نظر خود را اعلام خواهیم کرد.
 مخالف تمدید مجدد مهلت هاتگرام وتلگرام طلایی هستیم
وی در این خصوص که آیا احتمال تمدید مجددمهلت داده شده به هاتگرام وتلگرام طلایی وجود دارد یا خیر گفت: بعید می دانیم. ضمن این که ما مخالف تمدید مجدد مهلت هاتگرام وتلگرام طلایی هستیم.دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به مباحثی که در خصوص تمدید مهلت  دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان سال مطرح شده بود، گفت: این موضوع شایعه است و این شبکه های پیام رسان تا پایان آذرماه زمان دارند تا بتوانند به شبکه های100 درصد بومی تبدیل شوند.امیدواریم در پایان آذرماه و با تبدیل شدن دو نسخه فارسی تلگرام به شبکه پیام رسان بومی، شاهد موفقیت پیام رسان های بومی و تعداد قابل توجه کاربران ایرانی عضو این پیام رسان ها باشیم.
حمایت از دیگر پیام رسان ها به طور کامل قطع نمی شود
فیروزآبادی همچنین  درباره وضعیت حمایت از پیام رسان های بومی واین که آیا با  انتخاب دو پیام رسان، دیگر پیام رسان ها از حمایت های دولتی محروم می شوند یا خیر پاسخ داد:طرح ما در حمایت از پیام رسان های بومی، کاهش تعرفه، ارائه اینترنت رایگان، ارائه فضای دیتاسنتر و نیز وام پنج میلیاردی بود که سقف این حمایت ها برای تمامی پیام رسان ها به یک اندازه در نظر گرفته شد. در این زمینه هفت پیام رسان بومی  را تایید کردیم اما شواهد نشان داد که این پیام رسان ها نمی توانند تمام بازار را برعهده بگیرند ما حتی به آن ها توصیه کردیم که یک تقسیم بندی را بین خودشان در زمینه بخش های مختلف ارائه خدمات  انجام دهند یا این که در یکدیگر ادغام شوند که هیچ یک از این دو توصیه محقق نشد.
وی افزود: تصمیم گیری برای انتخاب دو پیام رسان برمبنای ارزیابی فنی صورت گرفته و به معنای قطع حمایت های قبلی از دیگر پیام رسان ها نیست. دو پیام رسان سروش و گپ از نظر این که نرم افزارشان قابلیت توسعه و شرایط اجتماعی بهتری دارند، مورد حمایت های جدید قرار می گیرند.وی گفت: نحوه حمایت از پیام رسان های مختلف، اختصاص دیتاسنتر مخصوص و رفع نیازهای سخت افزاری در این فاز است که در این زمینه وزارت ارتباطات، مناقصه ایجاد دیتاسنتر برقرار کرده و درحال برطرف کردن امکانات مورد نیاز سخت افزاری این دو پیام رسان مطابق فهرست اعلامی هستیم. اما دیگر پیام رسان ها همچنان می‌توانند سرورهایشان را در دیتاسنتر وزارت ارتباطات نگهداری و از ترافیک رایگان اینترنت استفاده کنند.فیروزآبادی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خراسان درباره تشکیل هیئت نظارت بر شبکه های اجتماعی که از سوی  فراکسیون فضای مجازی مجلس مطرح شده است گفت:  این طرح مدتی است در فراکسیون فضای مجازی مجلس مطرح  شده  و  قرار است  در هفته آینده برای آن تصمیم گیری شود که  جزئیات این طرح، پس از برگزاری این جلسه مشخص خواهد شد.