از دنیای روان شناسی

حتی 10 دقیقه استفاده از اینستاگرام هم افسردگی می آورد!

سه شنبه ها

محققان بارها به این نکته اشاره کرده اند که مردم باید زمان استفاده از اینستاگرام را کاهش بدهند تا شادتر زندگی کنند. به عقیده آن ها وقتی عکس هایی از لحظات شاد دوست و آشناهایمان را به طور مرتب می بینیم، ناخودآگاه یک برش از زندگی آن ها را با کل زندگی خودمان مقایسه می کنیم و این مسئله تاثیر منفی بر ذهن مان می گذارد. محققان تا به حال بارها هشدار داده اند که صرف بیش از حد وقت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام واسنپ چت زیان بار است و به تازگی مشخص شده این کار باعث افسردگی هم می شود. به گزارش مهر و به نقل از مارکت واچ، یافته های روان شناسان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که هر چه مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر شود، میزان افسردگی و حس تنهایی در آن ها نیز بیشتر می شود.
   رابطه میزان استفاده از اینستاگرام و افسردگی
این اولین بار است که در یک تحقیق دانشگاهی ارتباط مستقیم و قطعی میان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و افزایش مشکلاتی همچون افسردگی برقرار می شود. بر همین اساس افرادی که میزان استفاده خود از اینستاگرام را کاهش می دهند، از نظر روحی و روانی شرایط بهتری پیدا می کنند و درباره خود و زندگی شان احساس بهتری خواهند داشت. برای انجام این بررسی در یک بازه زمانی سه هفته ای از ۱۴۳ دانشجوی داوطلب مقطع کارشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا کمک گرفته شده است. نیمی از این افراد به طور نامحدود قادر به استفاده از شبکه های اجتماعی بوده اند و بقیه تنها 10 دقیقه در روز اجازه داشته اند از اینستاگرام استفاده کنند. بررسی های دقیق نشان داد شرایط روحی و روانی گروه دوم به مراتب بهتر از گروه اول بوده و افرادی از گروه اول نیز که میزان استفاده خود را کاهش دادند به تدریج کمتر احساس افسردگی و تنهایی کردند.
   افسردگی به خاطر  استفاده  از اینستاگرام
این محققان می گویند: مقایسه مکرر میان هر کاربر با دیگران در اینستاگرام و پی بردن به کیفیت ظاهرا بهتر زندگی آن ها از یک سو و ترس از کنار گذاشته شدن و مورد بی توجهی قرار گرفتن در صورت استفاده نکردن مکرر، عامل افزایش افسردگی به دلیل استفاده مداوم از اینستاگرام است.