مشاوره نوجوان

دختری 17 ساله ام و از همه چیز وحشت دارم!

نویسنده : احترام اسماعیل زاده | روان شناس عمومی

دختری 17 ساله هستم. از همه چیز وحشت دارم به خصوص تاریکی و تنهایی. شب ها که می خوابم، ناخودآگاه چشمم به در است و می ترسم. در رانندگی و هنگام بازی بچه ها، مدام نگرانم که اتفاق بدی بیفتد. کلافه شده ام. لطفا راهنمایی ام کنید.
 

به نظر می رسد از یک ترس فراگیر رنج می برید و این شما را کلافه کرده است و تصمیم دارید شرایط را تغییر دهید. مسئله شما را در ادامه بررسی می کنیم و توصیه هایی برای تان داریم.
   ترس ریشه روانی دارد
ترس ریشه روانی دارد و یک هیجان منفی است که هم می تواند سازنده باشد هم مخرب. به نظر می رسد که اضطراب شما را درگیر کرده است. به این فکر کنید چه چیزهایی شما را مضطرب می کند و آن ها را یادداشت کنید. ترس در بیشتر موارد علت درونی دارد. ترس می تواند به موارد دیگر تعمیم داده شود مثل حلقه های یک زنجیر و وقتی شناسایی شود این زنجیر قطع می شود. چنان چه فرد بتواند ترس خود را کنترل و با محیط خود را وفق دهد، به مرور زمان از بین می ‌رود اما ترس بیمارگونه مدت‌ ها با فرد درگیر است. ترس می تواند در بعد شناختی، بدنی، هیجانی و رفتاری شما را درگیر کند. افراد بزرگ سال بیشتر ترس را در خود انکار می کنند و اضطراب خود را به مسائل دیگری نسبت می ‌دهند. گاهی توانایی خوابیدن را از دست می دهند و افکاری مانند حضور یک فرد غریبه یا دزد در خانه آن ها را آزار می‌دهد. در ادامه به بررسی اجمالی از علت این ترس و راهکارهای مقابله با آن می ‌پردازیم.
   راهکارهای مقابله با ترس
یکی از دلایلی که باعث ترس می شود مثل ترس از تاریکی، این است که شما از آن یک غول ساخته‌اید. اگرمی‌خواهید بر ترس تان غلبه کنید باید شروع کنید به تغییر این نگرش به نگرشی مثبت. فکر کنید تاریکی مثل یک پتوی پشمی گرم و نرم و تمیز و آرامش بخش است. هر چیزی که راجع به تاریکی شما را اذیت می‌کند، یادداشت و آن ها را مرور کنید و به تدریج هر کدام را با نکته‌ای مثبت جایگزین کنید.
   قبل از رفتن به رختخواب خود را آرام کنید
در پیامک تان گفته اید: «شب ها که می خوابم، ناخودآگاه چشمم به در است و می ترسم». یکی از اصلی ترین راه هایی که به شما کمک می‌کند بر ترستان غلبه کنید، این است که قبل از رفتن به رختخواب مدت زمانی برای آرام شدن به خود اختصاص دهید. شما باید حداقل نیم ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیک مثل رادیو، تلویزیون و ... را خاموش کنید، از نوشیدن نوشیدنی ‌های حاوی کافئین در بعد از ظهر اجتناب کنید و از هر کاری که باعث نگرانی و ترس در شما می شود مانند تماشای فیلم ترسناک یا اخبار ناراحت کننده دوری کنید. کاری که برای شما خوشایند و آرامش بخش است انجام دهید. این کار می‌تواند مطالعه برای مدتی کوتاه یا گوش دادن به یک موسیقی ملایم باشد. رسیدن به آرام‌ترین حالت ممکن می‌تواند اضطرابی که موقع خاموش شدن چراغ‌ها حس می‌کنید کمتر کند.
   خود را به تاریکی عادت دهید
یکی دیگر از مشکلات شما، ترس از تاریکی است. نیازی نیست که تمام چراغ‌ها را با هم خاموش کنید تا به ترس از تاریکی غلبه کنید. اول این که باید بدانید خوابیدن در تاریکی، خوابی عمیق‌تر و موثرتر را نسبت به خوابیدن در نور برای شما به همراه خواهد داشت. می‌توانید این نکته را مرتب به خود یاد آوری کنید. اگر همیشه تمام چراغ‌ها را موقع خواب روشن می‌گذاشتید، حالا سعی کنید کمی قبل از خواب شروع به کم کردن تدریجی نور کنید.
   از یک متخصص کمک بگیرید
شما باید به خود افتخار کنید که با خودتان صادق بوده‌اید و می‌خواهید با ترستان مواجه شوید و بر آن غلبه کنید. بیان ترس‌ها برای دیگران باعث می‌شود که ما احساسمان را با دیگران شریک شویم و حس حمایت از آن ها بگیریم. گاهی حتی ممکن است از راهنمایی و تجربه دیگران در این مورد بتوانیم برای بهتر شدن وضعیت خود کمک بگیریم. از شما می خواهم که اگر تلاش‌های شما برای غلبه بر ترس به نتیجه نرسید و این ترس روند زندگی عادی شما را مختل کرد، حتما به یک روان شناس مراجعه کنید تا این مشکل تان درمان شود.