در مراسمی یاد شهید نواب صفوی گرامی داشته شد

مجاهد خستگی ناپذیر

چهره های نامداری در تاریخ کشورمان، مسیر مبارزات انقلابی علیه ظلم حکومت های استبدادی را شکل دادند. آن ها در مکتب ظلم ستیزی، آموزگاران نسل های بعدی خود بودند. «سید مجتبی میرلوحی تهرانی» معروف به «نواب صفوی» روحانی شیعه، بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فدائیان اسلام، بی شک یکی از این چهره ها به شمار می آید.
63 سال پس از شهادت او و همرزمانش (در 27دیماه 1334)، هنوز اندیشه او جان دارد و تلاش های مبارزاتی نواب صفوی و «جمعیت فدائیان اسلام» بخشی از فرهنگ مقاومت این مرز و بوم را شکل می دهد.
به بهانه سالگرد شهادت این چهره مبارز و برگزاری مراسمی در گرامی داشت شصت و سومین سالگرد عروج ملکوتی این روحانی مجاهد، از ابعاد شخصیتی شهید نواب صفوی به روایت چهره های مختلف خواهیم گفت:

 

 نواب صفوی یک مجاهد خستگی ناپذیر و آگاه به زمان بود
سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه محقری در خانی آباد تهران قدم به عرصه وجود گذاشت. وی با علاقه و عشقی وصف ناشدنی به روحانیت و به قصد ادامه راه آباء و اجداد خود، در اواخر سال 1320، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد. شهید از طرف مادر به سادات درچه اصفهان منتسب و از طرف پدر میرلوحی است.او عنوان نواب صفوی را از خاندان مادر به ارث برده است. پدر وی مرحوم سید جواد میرلوحی، دانشمندی روحانی بود که بر اثر فشار حکومت رضاخان مجبور به ترک لباس روحانیت شد اما از طریق تصدی وکالت دادگستری همچنان به داد مظلومان می رسید.
اما روایت بخشی از زندگی این شهید بزرگوار، در پیام «آیت ا... العظمی نوری همدانی» به همایش بزرگداشت این چهره مبارز، آمده است. پیامی که پنج شنبه گذشته توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرائت شد:«در سحرگاه یک شنبه 27 دی ماه 1324 و در یک شب سرد زمستانی چهار جوخه‏‌ اعدام در میدان بزرگ یک پادگان نظامی در تهران بر پا شد و شهید بزرگوار سید مجتبی نواب صفوی و سه تن از همرزمان و یارانش یعنی خلیل طهماسبی، سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر مظلومانه اعدام شدند و خون پاکشان به زمین ریخته شد. شهید نواب صفوی عمری کوتاه اما بسیار باکیفیت و پر بار داشت، او در سال 1303 شمسی به دنیا آمد و 31 سال بعد به فیض شهادت رسید...».
به گزارش آستان نیوز، این مرجع عالی قدر در شرح شخصیت این روحانی مجاهد، آورده است:«او طلبه جوان و پرشوری بود که پیوسته در فکر عظمت اسلام و تشیع و معتقد به تشکیل حکومت اسلامی بود و برای همین منظور جمعیتی به نام فدائیان اسلام را تاسیس کرد.  شهید نواب صفوی روحیه‏ای جهادی داشت و برای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با طاغوت سر از پا نمی‏شناخت. او با این که یک طلبه‏ جوان بود ولی از صلابت و ابهتی برخوردار بود که دشمنان پیوسته از او در هراس بودند...».  در بخش دیگری از این پیام، خاطراتی از رشادت‏ها و جسارت‏های این چهره انقلابی ذکر شده است:«...هنگامی که نواب صفوی را به محل استقرار شاه می‏برند، یکی از درباریان در حضور شاه به نواب می‏گوید، به اعلی حضرت تعظیم کن! که نواب بلافاصله با تندی و جسارت به او می‏گوید، خفه شو! شاه می‏پرسد، شما چه درسی می‏خوانید؟ نواب می‏گوید، درس هستی! سیاه مشق زندگی! شاه می‏گوید، ما از فعالیت‏های شما در نجف با خبریم و نواب می‏گوید، برای مسلمان تکلیف شرعی او مطرح است و کربلا و نجف و تهران فرقی نمی‏کند! شاه می‏گوید، ما حاضریم هزینه ادامه تحصیل شما را بپردازیم که نواب می‏گوید، مردم مسلمان ما آن قدر غیرت دارند که خرج تحصیل یک سرباز امام زمان(عج) را بدهند. در آن زمان در روزنامه «مرد امروز» مطلبی علیه حجاب نوشته شده بود و مدیر مسئول آن روزنامه با سخنانی تحقیر آمیز گفته بود: من مسلمانم ولی به آقای بروجردی می‏گویم که حجاب در اسلام نیست.  نواب در ملاقات با شاه با اشاره به این مسئله با مشت محکم روی میز شاه می‏کوبد و می‏گوید: چرا در این مملکت باید کسانی باشند که اعتنا به تعالیم اسلامی ندارند؟ بعد از این ملاقات، شاه به درباریانش گفته بود این سید مثل یک افسر که با زیر دستش حرف می‏زد با من صحبت کرد و اصلا انگار نه انگار شاهی وجود دارد.»
 همچنین در پیام «آیت ا... العظمی نوری همدانی»، روحیه جهادی این چهره تاریخی تحسین شده و در ادامه آمده است:«... نواب صفوی یک مجاهد خستگی ناپذیر و آگاه به زمان بود که وجودش را سر تا پا عشق به جهاد و شهادت پر کرده بود و از مبارزه با ظالمان و ستمگران و اجرای احکام اسلام هیچ باکی نداشت...». این عالم جلیل القدر در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرده است:«...سخن در فضایل مرحوم شهید سید مجتبی نواب صفوی بسیار است و رهبر معظم انقلاب نیز در توصیف ایشان مطالب ارزشمندی فرموده‏‌اند و مرحوم نواب صفوی را به عنوان پیشاهنگ جهاد و شهادت نام برده اند، ولیکن هنوز این مجاهد عظیم الشان را آن‏طور که باید نشناخته و حق اش را ادا نکرده اند. او بی محابا به مقابله‏ با شاه و اذنابش می‏پرداخت و در این مبارزه و حذف چهره‏های پلید ستمشاهی که آلت دست دشمنان اسلام بودند، هیچ خوف و هراسی نداشت تا این که بالاخره در سحرگاهی خونین شربت شهادت نوشید ، اما شهید نواب نمرده است و همچنان زنده است، چرا که قرآن کریم در توصیف شهدا فرموده است:« وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سَبیلِ ا... أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبّهِمْ یُرْزَقُونَ».
 آخرین جملاتی که شهید نواب صفوی به همسرش گفت
«نیره‌سادات نواب احتشام‌رضوی»، همسر شهید نواب صفوی نیز خاطرات ارزشمندی از آن شهید گران قدر دارد. او در همایشی که به مناسبت بزرگداشت این چهره مجاهد در مشهد برگزار شد، بیان کرد: من 14 سال داشتم که با آقای نواب 21 ساله ازدواج کردم. من همیشه خودم را در مقابل مردی بزرگ و معنوی می‌دیدم که یک دیدگاه وسیع جهانی دارد. وی با اشاره به این که زندگی بنده و آقای نواب خیلی ساده شروع شد، ابراز کرد: شهید نواب خیلی مظلوم بود، من شیفته شهید نواب بودم. دقیقا مثل سربازی که مطیع فرمانده‌اش است و چیزی جز سلامتی فرمانده‌اش نمی‎خواهد.او با اشاره به این که شهید نواب مقابل هر حکومت و قدرتی که می‌خواست بی‌دینی کند با مقاومت می‌ایستاد، ادامه داد: ایشان ترس از هیچ شخصیتی نداشت و فقط از خدا می‎ترسید، در چند سال عمرشان در دستگاه حکومت با ظلم، ستم و هر وزیری که اهل سازش با ظالمان بود، مبارزه می‌کرد.
نواب احتشام‌رضوی با اشاره به این که شهید نواب صفوی در راه آگاهی بخشیدن به مردم از سوی نظام ستمشاهی بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفت و زندانی شد، گفت: بعد از آن دو سالی که به خاطر اعتراض به مصدق محبوس شده بود، مجدد برنامه‌های مذهبی خود را آغاز کرد و به محله‎های مختلف می  رفت.
وی افزود: شهید نواب هر جمعه شب در یکی از مساجد تهران سخنرانی می‌کرد. البته مردم مراقب بودند تا آقای نواب را ترور نکنند اما طولی نکشید که شهید نواب محکوم به اعدام شد.همسر شهید در ادامه به بیان آخرین دیدارشان با شهید نواب در زندان اشاره کرد و گفت: هیچ وقت یادم نمی‌رود، در همان دیدار شهید نواب با اقتدار کامل در برابر سربازان صدایش را خشن و بلند کرد و گفت: «من با این مرتیکه پسر پهلوی، با این مرتیکه محمدرضا شاه اگر بخواهم سازش کنم همین الان جای من این جا نیست. من کشته می‌شوم اما سازش با دشمنان اسلام را قبول نمی‌کنم و مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.»
وی ادامه داد: وقتی نواب صفوی را شهید کردند، بعد از ظهر آن روز آمدیم سر مزار ایشان که ناگهان یک سرباز با چکمه به من زد و گفت «بلند شو نمی‌خواد این قدر گریه کنی» من همان‌جا بلند شدم و شروع به سخنرانی کردم، تقریبا یک ساعت و نیم صحبت‌هایم طول کشید.نواب احتشام‌رضوی گفت: همان‌جا ایستادم و فریاد زدم «آری خاندان آل محمد(ص) را هم بنی‌امیه همین گونه تسلیت دادند،‌ ای پسر پهلوی، یزید چه خوب ثابت کردی از چه قوم و سلسله‌ای هستی، نیمه شب فرزندان آل پیغمبر(ص) را به جرم حق‌گویی و دین داری می‌کشی و تصور می‌کنی همیشه می‌توانی جابرانه حکومت کنی هیهات‌ ای پسر پهلوی، یزید! آیا ندیدی پدر جنایت کارت با آن همه جنایت و ذلت و بدبختی و نکبت به درک واصل شد. ای پسر پهلوی، یزید! از شهادت و اسارت ما را می‌ترسانی در حالی که شهادت از اجداد ما و اسارت از عمه زینب(س) به ما ارث رسیده، به خدا سوگند اگر تمام مردان ما را بکشی ما زن‌ها حاضریم در مقابل شما دشمنان اسلام بایستیم».
شهید نواب صفوی خواب را از چشم دشمنان اسلام گرفته بود
اما آیت ا... دکتر محمدهادی عبدخدایی عضو مجلس خبرگان رهبری، چهره دیگری بود که به بیان ابعاد شخصیت این مبارز انقلابی پرداخت و گفت: شهید نواب صفوی یک تنه در آن سن جوانی خویش، مقابل استکبار جهانی می‌ایستاد و شعار نه روس، نه انگلیس و نه آمریکا را سر می‌داد.عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آن زمان هیچ‌کس به حکومت اسلامی فکر نمی‌کرد ولی شهید نواب صفوی باور داشت که حکومت اسلامی می‌تواند اجرایی شود، بعدها نیز امام راحل آمد و این باور را پیاده کرد و به تحقق رساند و در سیاست جهانی یک راه جدید باز کرد.
سفیر سابق ایران در واتیکان در ادامه به بیان خاطراتی از سال‌های مجاهدت شهید نواب‌صفوی پرداخت و اظهار کرد: این شهید بزرگوار با تدبیر و مدیریت خود، خواب را از چشم دشمنان اسلام گرفته بود و با افتخاری بی‌حد‌ و وصف به شهادت رسید.عبدخدایی با اشاره به این که ما نیز باید ادامه دهنده راه شهید نواب صفوی باشیم، تاکید کرد: مبارزات شهید نواب صفوی و همرزمان شهیدش که منجر به شهادت آن‎ها در راه بیداری اسلامی شد، مسئولیت و وظیفه همگان را در تداوم راه آن ها بسیار سنگین کرده است.
شهید نواب صفوی مصداق بارز جوان مؤمن انقلابی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به این که شهید نواب صفوی مصداق بارز جوان مؤمن انقلابی و جهادی است، گفت: این شهید والا مقام همیشه در مبارزات انقلابی و جهادی پیشگام بود.حسن رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: پس از مشروطه و عصر پهلوی شهید نواب صفوی برای بالا بردن پرچم حکومت اسلامی زحمات زیادی متحمل شد.
وی با اشاره به این که شهید نواب صفوی قبل از ۲۰ سالگی با روحیه جهادی و تشکیلاتی در برابر حاکمان ظلم ایستاد، بیان کرد: این شهید والامقام این روحیه جهادی و عدم‌دلبستگی به دنیا را از اهل بیت(ع) الگوگیری کرده بود بنابراین در برابر هیچ قدرتی هراس نداشت و فقط بنده خدا بود نه بنده حکومت و شخصی دیگر.رحیم پور ازغدی با اشاره به این که شهید نواب معتقد به حاکم شدن دروغ و چاپلوسی در رسانه‌ها بود، گفت: وی درباره رباخواری و فراگیری رشوه در جامعه زمان پهلوی هشدار داده بود و معتقد بود این مسئله سبب شده دولت و ملت برابر یکدیگر موضع‌گیری کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امام راحل چون شهید نواب صفوی در سخنان خویش پیوسته می‌فرمود که مساجد را به جبهه‌هایی برای مبارزه با کفر و ظالمان تبدیل کنید.وی افزود: در اندیشه امام راحل، مؤمن انقلابی نباید منتظر کسب قدرت باشد تا بعد از آن فعالیت انقلابی کند بلکه از همان ابتدا باید فعالیت انقلابی خویش را آغاز کند تا قدرتمند شود.رحیم‎پور ازغدی تأکید کرد: اگر روح انسان ضعیف و از خدای متعال فاصله داشته باشد، هرگز نمی‌تواند کار انقلابی کند. کسی که از دشمن می‌ترسد در تهذیب نفس اش ضعیف عمل کرده است.