مشکلی که اکبر عبدی را از صحنه فیلم برداری راهی بیمارستان کرد

توصیه‎‌هایی برای افراد مبتلا به فشار خون

روز گذشته خبری در رسانه‌ها مطرح شد که «اکبر عبدی» بازیگر پیش کسوت تلویزیون، تئاتر و سینما هنگام بازی در سریال «شش قهرمان و نصفی» به دلیل تعریق شدید و افزایش فشار خون، راهی بیمارستان شده است. البته «حسین قناعت» کارگردان این سریال اعلام کرد خوشبختانه مشکل خاصی نبوده  و اکبر عبدی الان جلوی دوربین است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اطلاعات شما از بیماری فشار خون و این که با ظاهر شدن چه علایمی حتما باید به پزشک مراجعه کنید، چقدر است؟ در ادامه به توضیحاتی درباره این بیماری می‎‌پردازیم.
علایم فشار خون بالا: فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به‌صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی را به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار گیرد. 
علایمی که معمولا به ندرت دیده می‌شود شامل سرگیجه، سر درد و خون ریزی بینی است. علایم فشار بالا عموما محدود است و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود.
تغییرات در رژیم غذایی: تغذیه‌ سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند، مصرف شود. یک برنامه‌ غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون که پزشکان تجویز کرده‌اند، تمرکز بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند.
ورزش: یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.اگر هر کدام از علایم زیر را هم مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:تار شدن دید، خستگی مفرط، حالت تهوع، گیج بودن و نفس‌تنگی. ممکن است موارد بالا، علایم مشکل دیگر یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.