سلامت

اشتباهاتی که مانع کاهش وزن می‌شود

ما غذا را به دلیل انرژی و مواد مغذی که به بدن‌مان می‌رساند می‌خوریم اما عامل لذت نیزنقش پررنگی در این میان دارد. گاهی این عامل لذت، باعث می‌شود انتخاب‌های ناسالم غذایی داشته باشیم.فکر می‌کنید چه عادت‌های غذایی بدی دارید که باعث  می شود در کنترل وزن تان موفق نباشید؟
بی‌حواس و بی‌تمرکز غذا می‌خورید
آیا در حالی که مشغول حساب و کتاب های کاری‌تان هستید، ناهارتان را می‌خورید؟ غذا خوردن در حالی که حواس‌تان جای دیگری است، اشتباه بزرگی است. موقع غذا خوردن خیلی چیزها می‌توانند حواس‌تان را پرت کنند؛ تماشای تلویزیون، بالا و پایین کردن صفحات اینترنتی و ... همگی از حواس پرت‌کن‌های رایجی هستند که باعث می‌شوند توجه شما معطوف غذای‌تان نشود و تجربه‌ حسی از غذا خوردن نداشته باشید.
 پیشنهاد:غذای پیش روی‌تان را با لذت و تحسین به دهان ببرید، بویش را حس کنید، مزه مزه‌اش کنید و ظاهرش را خوب ببینید. غذا را نبلعید! وسوسه نشوید که هنگام غذا خوردن به کارهای دیگر مشغول شوید، چون به هر حال شواهد علمی نشان داده‌اند که انسان در انجام همزمان چند کار، عملکرد خوبی ندارد.
با عجله غذا می‌خورید
سبک زندگی بیشتر افراد این روزها شتاب زده است اما با عجله غذا خوردن، در واقع نوعی بی‌توجهی به غذا خوردن است که موجب انتخاب های ناسالم غذایی نیز می‌شود.
پیشنهاد: برنامه‌ منظمی برای وعده‌های غذایی‌تان تنظیم کنید تا مجبور نشوید با شتاب غذا بخورید. تند تند غذا خوردن، ایجاد استرس می‌کند و می‌تواند ترشح کورتیزول را افزایش دهد. افزایش کورتیزول نیز اشتها را بیشتر می‌کند.
ظروف مناسبی انتخاب نمی‌کنید
مطالعات نشان داده‌اند غذا خوردن در بشقاب های بزرگ تر، افراد را تشویق می‌کند بیشتر بخورند.
پیشنهاد:  هنگامی که برای خودتان غذا سرو می‌کنید هر چه اندازه بشقاب‌تان کوچک  تر باشد، غذای کمتری خواهید خورد.