اصول علاقه مند شدن به کتاب با توجه به این که میزان زمان حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی ۹ برابر زمان کتاب خوانی شان است

چگونه کتاب خوان شوم؟

سوژه روز

  گروه خانواده و مشاوره- «چگونه به مطالعه کردن عادت کنم؟»، «برای شروع مطالعه روزانه چه کتابی مناسب تر است؟»، «چگونه یک کتاب را بخوانم و اصلا چطور یک کتاب خوان شوم؟» و ... پرسش هایی است که ذهن هر فرد در شروع فرایند عادت به مطالعه با آن روبه رو می شود. به گزارش برترین ها و با توجه به آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی در سال ۹۶ توسط مرکز آمار که زمان حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی حدود ۳۰ برابر زمان مطالعه روزنامه و ۹ برابر زمان کتاب خوانی است، در این مطلب سعی کرده ایم به بیان ٥ راهکار درباره نحوه کتاب خوانی بپردازیم.

  قدم اول، دوست داشتن : نخستین پیشنهاد ما این است: «اگر کتابی را دوست ندارید، نخوانید.» نخستین قدم برای کتاب خوان شدن، دوست داشتن است. 
  با کتاب همراه شویم : یکی از راه های ترویج کتاب خوانی در دسترس بودن آن است. در میان درگیری ها و مشغله های روزانه زمان های بسیاری وجود دارد که می توان از آن به عنوان فرصتی برای کتاب خوانی بهره برد. در زمان هایی که به کتاب دسترسی داشته باشیم؛ بهترین زمان برای کتاب خوانی است؛ زمان های انتظار، مترو و ...  اگر آدمی نیستید که به سادگی کتاب دست تان بگیرید و بخوانید، در مرحله اول همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید و هرکجا که می روید، با خود ببرید.  
  تعیین زمان کتاب خوانی: شما چه ساعتی در روز غذا می خورید؟ پاسخ به این سوال برای شما ساده است؛ چون شما زمان های مشخصی را برای صرف غذا تعیین کرده اید. این موضوع را در حوزه کتاب خوانی نیز باید دنبال کنید. زمان های مشخصی را برای کتاب خوانی تعیین کنید. به طور مثال، پیش از خوابیدن زمان مناسبی برای کتاب خوانی است.
  از کتاب خوانی لذت ببرید:  یکی از دلایل لذت نبردن از کتاب خوانی؛ نبود مکان مناسب برای کتاب خوانی است. شما می توانید برای خواندن کتاب به کتابخانه بروید. شاید مدت هاست به کتابخانه نرفته اید، اما بهتر است مجدد سری به یک کتابخانه بزنید. نحوه کتاب خواندن هم می تواند در میزان لذت کتاب خوانی تاثیرگذار باشد. دقت کنید لحن، آهنگ بیان و حالت چهره تان را با متن هماهنگ کنید.
  اشتراک گذاری کتاب: دوستانی کتاب خوان برای خود بیابید؛ یک اصل بین کتاب خوان های حرفه ای رایج است: «آدم هایی که عاشق کتاب هستند، سعی می کنند با دیگر آدم های عاشق کتاب متصل شوند.» وقتی رابطه نزدیک با چنین کسانی پیدا می کنید، میل شما هم به خواندن افزایش پیدا می کند.