به بهانه توصیه‌ای برگرفته از طب سنتی ژاپنی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود

کمی ماساژ و سپس آرامش؟!

شبکه های اجتماعی
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاور خانواده
«انگشت حلقه، مسئول کنترل رفتار و خلق و خوی شماست. ژاپنی‌ها معتقدند اگر احساس خوبی ندارید یا کم‌حوصله هستید این انگشت‌تان را به فواصل یک دقیقه ماساژ دهید.» شاید با خواندن چنین توصیه‌ای که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بازدید بالایی دارد با خود فکر کنید که خب امتحان آن ضرر که ندارد. شاید هم بعد از خواندن آن با خود فکر کنید که این پیام قطعا اشتباه و غیرعلمی است اما واقعیت این توصیه چیست؟
  توصیه ای که بر مبنای طب سنتی ژاپنی هم دقیق نیست!
در طب سنتی ژاپن، شاخه‌ای به نام «جین سین جیتسو» وجود دارد. در این شاخه اعتقاد بر این است که هر انگشت دست ما، بازنمایی بخشی از فشارهای روانی را بر عهده دارند. به عنوان مثال انگشت شست، نگرانی، انگشت اشاره، ترس و انگشت حلقه، ناراحتی. در این روش برای کمک به افراد دو روش در کنار هم به کار گرفته می شوند؛ ماساژ انگشت و تمرین تنفس عمیق. با توجه به این اطلاعات همین ابتدای کار مشخص است توصیه ای که در ابتدای متن آورده شد، حتی بر مبنای طب سنتی ژاپنی نیز دقیق و درست نیست اما اگر این توصیه را به شکل درست آن در نظر بگیریم، چطور؟ آیا این روش کارآمدی است؟
  امتحان این شیوه بی ضرر است؟
درباره این روش مانند بسیاری دیگر از روش‌های سنتی، اظهارنظر قطعی نمی‌توان کرد. این روش پشتوانه علمی مشخصی ندارد اما شاید با توجه به تمرکز آن بر روی تنفس، بتوان ادعا کرد که احتمالاً تاثیر مثبتی روی آرام سازی خواهد داشت. علاوه بر آن به نظر نمی رسد این روش آسیبی را متوجه فرد کند. اما آیا این بدان معناست که امتحان آن بی ضرر است؟ استفاده از چنین روش هایی به صورت گهگداری ضرری ندارند اما به نظر نمی رسد در طولانی مدت و برای استفاده دایم مفید باشند چراکه مهارت‌های مقابله و مدیریت استرس را به فرد آموزش نمی دهند و در عین حال در زمانی که فرد تحت فشار شدید است، ممکن است او را از کمک گرفتن از افراد متخصص باز بدارد. پس اگر تحت فشار شدید هستید، به جای استفاده از روش هایی که کارآمدی نامشخصی دارند از افراد متخصص و روش‌های تایید شده بهره بگیرید.