براساس تفاهم نامه معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری مشهدانجام شد

آغاز فاز اجرایی احداث اولین کارخانه نوآوری درمشهد

زهرا حاجیان - معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و شهرداری مشهد به منظور آغاز اجرای عملیات احداث اولین کارخانه نوآوری در مشهد، تفاهم نامه همکاری امضا کردند. طی این قرارداد،  مجموعه کارخانه  کوکا کولا در شهر مشهد به مدت پنج سال تبدیل به کارخانه نوآوری و مکانی برای استقرار استارت آپ ها خواهد شد.
ضرورت حمایت از ایده ها
دکتر سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی کارخانه نوآوری مشهد با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به عرصه حمایت از فناوری ها وایده های نوآورانه  تاکید کرد: امروز وجود محل ها و مراکزی برای حمایت از ایده ها یک ضرورت محسوب می شود تا کسانی که ایده یا اختراعی دارند، به جای مراجعه به  دولت، به این مراکز که در قالب کارخانه های نوآوری ایجاد می شود، مراجعه کنند. وی افزود: تجربه نشان داده است، حمایت های دولتی از ایده ها واختراعات، درصد موفقیت این ایده ها را کاهش می دهد و چندان به نفع صاحبان ایده نیست بنابراین بخش خصوصی باید پای کار بیاید. وی  گفت: ما باید به این نتیجه  برسیم که قرار نیست  مشکلات شهر را شهرداری حل کند و شهرداری می تواند صرفا بستری باشد که این اتفاق بیفتد. در واقع آن چه قرار است  در کارخانه نوآوری اتفاق بیفتد این است که در حوزه های مختلف نوآوری، فناوری، فرهنگی و اجتماعی و همچنین برای رفع معضلات  شهری از جمله اعتیاد، کاهش فقر و...پای کار بیایند و راهکاری برای حل مشکلات بیابند.ستاری با بیان این که  یک کارخانه نوآوری باید بخش های مختلفی رادرخود جای دهد، تصریح کرد: زمینه فعالیت در این مراکز نباید صرفا روی یک حوزه مثلا « آی‌تی»  متمرکز شود بلکه باید حوزه های مختلفی از جمله  هوافضا، بیوتک، سلول های بنیادی و... را در خود جای دهد.وی ادامه داد: ما در شهرباید به دنبال این باشیم که فضایی برای طرح ایده های نوآورانه جوانان ایجاد شود و شتاب دهنده ها نیزاین ایده ها را به نتیجه برسانندو شهرداری هم تنها بستر آن را فراهم کند. هرچه بتوانیم سرمایه ها را به این سمت ببریم موفق خواهیم بود. این مدل در شهر تهران با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و معاونت علمی نیز حمایت های متعددی اعم از حمایت های قانونی ومالی  را از این مجموعه ها به عمل می آورد.
یک اتفاق بزرگ
 وی با بیان این که راه اندازی کارخانه نوآوری در مشهد اتفاق بزرگی برای این شهر محسوب می شود، افزود: این اقدام می تواند الگویی برای دیگر کلان شهرها باشد و از آن جایی که جوانان پای کار هستند ومی دانند که قرار است تغییراتی را در محیط شان  ایجاد کنند انگیزه مضاعفی را برای  پیشبرد این مجموعه ها  به دنبال دارد.محمد رضا کلایی شهردار مشهد نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به آغاز اجرای فاز طراحی کارخانه نوآوری مشهدافزود: مجموعه کارخانه نوآوری درمحل کارخانه کوکا کولا با 60 سال قدمت  ودر محوطه ای چهار هکتاری در منطقه ای کاملا  برخوردار، به زودی احداث خواهد شد.
آغاز همکاری ها با شتاب دهنده فردوسی
وی ادامه داد: پیش از این  قرار بود  کارخانه کوکا کولا تخریب وبرج های مسکونی  در آن ساخته شود  اما براساس این  تفاهم نامه  تصمیم  گرفته شد تا این محوطه که در نزدیکی دانشگاه  فردوسی قرار دارد واز نظر فرهنگی از موقعیت مناسبی برخوردار است، حفظ شود و اکنون نیز عملیات اجرایی و آماده سازی محیط پیرامونی  آن  آغاز شده است. در این خصوص بخشی از اقداماتی که با همکاری شتاب دهنده فردوسی آغاز شده بود، در حال تکمیل است تا بتوانیم ظرف هفت ماه عملیات اجرایی آن را به اتمام برسانیم.وی با طرح درخواستی  از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما  از مجموعه معاونت علمی این است که با راه اندازی کارخانه نوآوری، هر مجموعه ای که به این کارخانه مراجعه می کند همچنان از حمایت های معاونت علمی برخوردار باشد.
شتاب دهنده فردوسی طرح های محتوایی را آماده کرده است
دکتر قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی  هم در این مراسم با اشاره به اهمیت راه اندازی کارخانه های نوآوری در کلان شهرها به عنوان مجموعه هایی برای حمایت از استارت آپ ها و ایده های  نو تصریح کرد: به نظر می رسد عملیات اجرایی احداث  مجموعه کارخانه نوآوری مشهد تا شهریور ماه 98 آغاز شود چرا که هم اکنون مجموعه موفقی مانند«شتاب دهنده فردوسی»  اقدمات خوبی در این زمینه انجام داده و طرح های اولیه خود رانیز  از نظر محتوایی ارائه کرده است و این آمادگی وجود دارد که به زودی بتوانیم وارد فاز اجرایی کار بشویم.  وی ادامه داد: یکی از مباحثی که اکنون مطرح است، نحوه اداره این کارخانه نوآوری است. براین اساس به دنبال آن هستیم که  یک مدل هیئت امنایی متشکل از نمایندگان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و نمایندگان شهرداری مشهد  برای اداره این کارخانه طراحی کنیم تا سیاست گذاری های لازم را در این مجموعه برعهده داشته باشد.
حرف شتاب دهنده فردوسی چیست؟
در همین زمینه مصطفی مکارم مدیرعامل شتاب دهنده فردوسی نیز با اشاره به عاملیت این شتاب دهنده در اجرای پروژه  کارخانه نوآوری گفت: شتاب دهنده فردوسی به عنوان تنها شتاب دهنده دانش بنیان بومی شرق کشور مسئولیت شناسایی و تجمیع ظرفیت های فعال شهر مشهد اعم از استارت آپ ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات زیر ساختی شبکه های بازاریابی، فروش و بسترهای آموزشی و سرمایه گذاران ریسک پذیر در حوزه کسب و کار را به عهده دارد. این مجموعه همچنین مسئولیت بررسی مدل های ارتباطی و هم افزایی مجموعه‌های فعال در کارخانه نوآوری و زمینه سازی برای حضور و همگرایی این مراکز را دنبال می‌کند.  مکارم همچنین به بخشی دیگر از رویکردهای شتاب دهنده فردوسی اشاره و بیان کرد:  طراحی مدل های اجرایی به کمک نهادهای اثر گذار شهر اعم از دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری برای سرعت بخشیدن به فرایندهای ارزش آفرین از دیگر ماموریت‌های این شتاب  دهنده است. ضمن این‌که ارائه فرایندهای استاندارد بر مبنای ویژگی های شهر مشهد و  بومی سازی فعالیت ها در  کارخانه نوآوری از ماموریت های این شتاب دهنده خواهد بود .

 

کارخانه های نوآوری چیست؟
راه اندازی کارخانه های نوآوری را باید از نمونه تجربیات موفق در دنیا دانست. این مراکز  امروزه  محلی است برای گردهمایی استارت آپ ها و جوانان خلاق ونوآور و شتاب دهنده ها و صاحبان سرمایه. در واقع کارخانه نوآوری مرکز ارتباط بین استارت آپ ها، سرمایه گذاران و فعالان حوزه نوآوری وفناوری  است و برای کسانی که همواره به دنبال جا و مکانی به منظور عرضه وپرورش ایده های نوآورانه خود هستند یعنی محققان وصاحبان ایده و فعالان حوزه  کسب و کارهای نوین،  مکان و جایگاه مناسبی  به شمار می رود . به طور طبیعی زمانی که  افراد صاحب ایده و فناوران در کنار هم قرار می گیرند ، هم افزایی حاصل از این  گردهمایی  ، امکان زایش ایده های نو را فراهم می کند بنابراین فرصت بسیار مناسبی برای رشد ایده های جدید وتکثیر مدل های  مختلف کسب وکار فراهم می شود .