روحانی ۲ ماه پس از سفر مخفیانه و شبانه ترامپ، در بغداد مورد استقبال رسمی قرار گرفت

سفر به عراق در «روز روشن»

 سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به عراق دیروز آغاز شد؛ سفری از پیش اعلام شده، همراه با استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری عراق و نه مانند رئیس جمهور آمریکا شبانه و دزدانه.  دراین باره «کارل بیلدت» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و نخست وزیر پیشین سوئد گفت: در حالی که ترامپ فقط با نظامیان آمریکایی در یک پایگاه هوایی دورافتاده دیدار کرد و با سران عراقی ملاقاتی نداشت، رئیس جمهور ایران سه روز به این کشور سفر کرد. همزمان خبرگزاری رویترز نوشت هدف از این سفر توسعه روابط تجاری تهران با بغداد و افزایش نفوذ در عراق است. به گزارش ایسنا، رویترز تأکید کرده که سفر روحانی حاوی پیامی محکم به واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش مبنی بر این است که باوجود تحریم‌های آمریکا، ایران همچنان نقشی کلیدی در سیاست‌های عراق ایفا می‌کند. الجزیره نیز در گزارشی مشابه، این سفر را حاوی پیام روحانی به آمریکا دانست. در یک تحلیل دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به چرایی دست برتر و نفوذ تهران در عراق در قیاس با واشنگتن پرداخت و نوشت: «ایران، برنده واقعی انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق بود و گروه‌های مرتبط با الحشد الشعبی که بیشتر آن ها با ایران پیوندهایی دارند، به عنوان بازیگران تاثیرگذار در صحنه سیاست عراق سر برآوردند.» به گزارش فارس، روزنامه قطری العربی الجدید هم به این موضوع پرداخته است که سفر رئیس جمهور ایران به عراق در این برهه زمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و حاوی پیامی برای آمریکا و دیگر کشورهای منطقه است.رئیس جمهور دیروز در کاخ قصر السلام بغداد مورد استقبال رسمی برهم صالح همتای عراقی خود قرار گرفت. به گزارش فارس،  برهم صالح در دیدار روحانی از ایران برای حمایت از عراق در جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش، تشکر کرد. رئیس جمهور هم در این نشست با بیان این که احساس ما در عراق احساس بودن در وطن خودمان است ، افزود: دو کشور در طول سال های گذشته با تروریسم در حال مبارزه بوده اند و خوشحالیم که در روزهای سخت مبارزه با تروریسم ، در کنار ملت و ارتش عراق بودیم. رئیس جمهور همچنین شب گذشته با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد. در همین حال  به نوشته روزنامه اعتماد، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از این است که یکی از دلایل به تعویق افتادن سفر حسن روحانی در چند سال اخیر به عراق مسئله موافقت نکردن روسای جمهور پیشین با اجرایی شدن قرارداد الجزایر بوده است. به گفته ایرج مسجدی، با اجرای قرارداد 1975، اقداماتی مانند لای روبی اروندرود، تخلیه کشتی‌های غرق شده و احیای بنادر خرمشهر، آبادان و بصره انجام خواهد شد.  حجم تجارت ایران و عراق هم اکنون 12 میلیارد دلار در سال است که روحانی پیش از ترک تهران ابراز امیدواری کرد به ۲۰ میلیارد دلار برسد. به گفته مسجدی سفیر ایران در بغداد، روحانی در جریان سفر به نجف با آیت ا... سیستانی مرجع عالی قدر تشیع در عراق دیدار می کند. سفر روحانی به بغداد به عنوان یکی از کشورهای فعال محور مقاومت حائز اهمیت است. 
امضای ۵ سند همکاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، شب گذشته در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالی رتبه دو کشور به امضا رسید. یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، پنج سند همکاری بود که وزیران و مسئولان دو کشور در حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عادل المهدی نخست وزیر عراق به امضا رساندند.
رایگان شدن روادید ایران و عراق
دکتر روحانی همچنین در نشست خبری مشترک با عادل عبدالمهدی از رایگان شدن روادید ایران و عراق و بالعکس خبرداد: «ایران اعلام می کند که برای روادیدمبلغی را دریافت نمی کند و طرف عراقی هم به دنبال این خبر اعلام می کند که این کشور هم مبلغی را برای روادید دریافت نمی‌کند. در شرایط فعلی طرف عراقی ترجیح می‌دهد که فعلا روادید باشد اما مبلغی برای آن از دو طرف دریافت نشود که این یک قدم برای تسهیل روابط دو ملت خواهد بود.»در همین حال پرویز اسماعیلی معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که رایگان شدن روادید برای زائران و گردشگران به کشور  از اواسط فروردین98 اجرایی می شود.همچنین عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه-بصره به زودی آغازخواهد شد.
   خبر مرتبط
خبر خوش دولت به تجار همزمان با  سفر روحانی به عراق
در حالی که رئیس جمهور در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم کشور عراق شده، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به مدیران اقتصادی کابینه اعلام کرده حسب تصمیمات جدید، دوره بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی به منظور حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق که برای مدت یک سال تمدید شده بود، به دو سال افزایش پیدا کرده است.