حجت الاسلام والمسلمین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت و گو با خراسان مطرح کرد

تحقق «مرجعیت علمی»؛ مقدمه ایجاد تمدن نوین اسلامی

  جواد نوائیان رودسری 
info@khorasannews.com
نشست «وضعیت کنونی پیروان اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام»، صبح دیروز در محل سالن نمایشگاه دایمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد. سخنران این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) بود. وی طی سخنانی با اشاره به کارنامه فعالیت‌های مجمع، به تشریح بخشی از اقدامات آن پرداخت و گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، هم اکنون 780 عضو خارجی و 150 عضو داخلی دارد که این افراد، از میان کسانی که برجسته‌ترین و مؤثرترین اقدامات را در راستای ترویج آموزه‌های اهل‌بیت(ع) داشته‌اند، انتخاب می‌شوند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) افزود: اعضای مجمع، از 140 کشور هستند و هم اکنون 1700 گروه و جمعیت در سراسر دنیا، با  مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) ارتباط دارند. حجت‌الاسلام و المسلمین اختری، چگونگی اداره مجمع را نیز تشریح کرد و گفت: اکنون یک شورای عالی 25 نفره، اداره مجمع را برعهده دارد که در آینده، تعداد اعضای آن به 40 نفر افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: مجمع با سه هزار نفر از دانش آموختگان حوزه‌های علمیه داخل کشور که از اتباع خارجی بوده و اکنون به کشورهایشان بازگشته‌اند، ارتباط دارد و با ارسال کتاب و ارائه محتوای علمی، از آن ها پشتیبانی می‌کند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) افزود: در راستای انتشار و تبلیغ آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، مجمع اقدام به تأسیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) کرده است. این دانشگاه، تنها از میان اتباع خارجی دانشجو می‌پذیرد. وی درباره فعالیت مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) در فضای مجازی و ارائه خدمات به علاقه‌مندان و پژوهشگران از این طریق، اظهار کرد: مجمع سایت‌های اینترنتی فعالی را برای پاسخ گویی به شبهات و نیز، ارائه محتوای مربوط به آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) راه‌اندازی کرده است که سایت «مفتاح» و «ویکی‌شیعه» از جمله آن هاست که به 10 زبان زنده دنیا، فعالیت می‌کند و خدمات ارائه می‌دهد. حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، بیداری اسلامی و پیشرفت اسلام در جهان را مرهون انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب، تنها سه مرکز ارائه آموزه‌های اهل‌بیت(ع) در اروپا فعال بود، اما هم اکنون ده‌ها مرکز خودجوش در این منطقه، به ارائه مفاهیم اصیل اسلامی و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) مشغول هستند. وی تصریح کرد: با این همه، ما در زمینه فعالیت‌های تبلیغی، هنوز با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم و به ویژه، نتوانسته‌ایم در زمینه ترجمه قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ارائه آن ها به مشتاقان این کتاب‌ها در سراسر دنیا، خوب عمل کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین اختری گفت: محتوایی که تاکنون تولید شده است، عموماً محتوای درون اسلامی است؛ یعنی محتوایی که فقط به درد عرضه در جهان اسلام می‌خورد و باید در زمینه تولید محتوای برون اسلامی، یعنی محتوایی که بتوان آن را در جوامع غیر اسلامی عرضه کرد، گام‌های مؤثرتری برداشت. در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان حسینی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد پرداخت و تعدادی از مسئولان گروه‌های مطالعاتی بنیاد نیز، گزارشی درباره گروه‌های خود ارائه کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین اختری در حاشیه این نشست، طی گفت وگویی با خبرنگار خراسان، به پرسش‌های وی نیز پاسخ گفت که در پی می‌آید.
اهتمام به ترویج دیپلماسی وحدت، یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه نظام جمهوری اسلامی است که رهبر انقلاب نیز، بارها آن را مورد تأکید قرار داده‌اند. مجمع جهانی اهل‌البیت(ع)، چه راهبردی برای تقویت این دیپلماسی و حرکت در راستای آن دارد؟
یکی از مهم ترین مباحثی که مورد توجه مجمع قرار دارد و ما همواره سعی می‌کنیم آن را به همکاران و دوستانمان در سراسر دنیا یادآوری کنیم، تعامل مثبت با برادران اهل سنت و بلکه، همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان سایر ادیان است. ما در این زمینه، سندی مدون و مشخص داریم. در سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها یا فعالیت‌هایی که توسط مجمع در اقصی‌ نقاط عالم سازمان دهی و برگزار می‌شود، این موضوع راهبردی، همواره مد نظر قرار می‌گیرد. توصیه همیشگی‌ ما به پیروان مذهب اهل‌بیت(ع) این است که در هر کشوری که زندگی می‌کنند، شهروند نمونه‌ای باشند؛ به این معنا که در راستای فعالیت‌های عام‌المنفعه و همکاری برای بهبود وضعیت زندگی مردم و نیز، اخلاق اجتماعی، در سطح بالایی قرار بگیرند. این رویکرد، خود باعث تبلیغ و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) می‌شود. بنابراین، همکاری و تعامل با پیروان سایر مذاهب اسلامی، یکی از مهم ترین سرفصل‌های فعالیت‌های ما محسوب می‌شود. نکته دیگری که همواره مورد تأکید و توجه مجمع قرار دارد، پرهیز از ظاهربینی و خرافه‌پرستی است؛ روشی که می‌تواند به تقویت دیپلماسی وحدت نیز، منجر شود. موضوع دیگری که در مشی و روش مجمع، مد نظر است و به شیعیان مرتبط با آن، توصیه می‌شود، عدم تعرض به شخصیت‌های مورد احترام سایر مذاهب اسلامی است.
ایجاد تمدن نوین اسلامی، یکی دیگر از موضوعاتی است که به ویژه در یک دهه اخیر، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و رهبر انقلاب نیز، در بیاناتشان، بارها به آن اشاره کرده‌اند. رویکرد مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) در این زمینه چیست؟
یکی از اهداف مهم ما از برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف همین است؛ با این حال، نباید از یاد برد که ایجاد تمدن نوین اسلامی، موضوعی فراتر از نگارش کتاب و مقاله و بحث‌های آکادمیک است؛ ایجاد تمدن نوین اسلامی، به کار عملی نیاز دارد. طی چند دهه اخیر، با اهتمام مقام معظم رهبری، توجه ویژه‌ای به تولید علم شد و جایگاه علمی ایران، تغییر معتنابهی کرد؛ همین تغییر مثبت، باعث می‌شود که زمینه برای مرجعیت علمی فراهم شود و این خود، مقدمه‌ای برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است. یکی از کوشش‌های ما در مجمع نیز، همین است؛ این‌که تلاش کنیم پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) از نظر جایگاه علمی، در مکان مناسبی قرار بگیرند و زمینه را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم کنند.