هنری

ثبت قریب الوقوع ملی استاد فرشچیان در یونسکو به عنوان گنجینه زنده مینیاتور

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان، با اشاره به این که فرهنگ ایرانی بهترین فرهنگ برای صیانت از هنرهای نگارگری و مینیاتور است، از ثبت ملی استاد محمود فرشچیان به عنوان نخستین گنجینه ملی زنده مینیاتور در یونسکو خبر داد.
بهمن نامور مطلق در گفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: «خوشبختانه در عرصه مینیاتور کشورمان، یک سرمایه نمادین داریم که آن استاد محمود فرشچیان است؛ ایشان مهم‌ترین سرمایه نمادین معاصر و همچنین مهم‌ترین سرمایه مینیاتور جهان معاصر محسوب می‌شوند.» نامور مطلق افزود: «با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان، کمیسیون ملی یونسکو و میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد استاد فرشچیان به عنوان نخستین گنجینه زنده مینیاتور، در یونسکو به ثبت ملی برسد. این مهم با توافق همه دست‌اندرکاران انجام شد و پنج استاد مطرح این عرصه یعنی استاد آقامیری، مهرگان، پاکستانی، زرگری و خانم افشان‌پور هم به عنوان ادامه‌دهندگان راه ایشان ثبت شدند. بدین ترتیب پرونده خوبی در سطح ملی ثبت شد و با کمک همین نهادها، پرونده‌ای هم آماده شد تا در سطح جهانی ارائه شود.»
وی با اشاره به آماده شدن گواهی در این باره از سوی دانشگاه استاد فرشچیان و پنج استاد نامبرده، توضیح داد: «پرونده قابل توجهی برای جهانی شدن مینیاتور و ثبت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان تهیه شده که اگر ثبت شود، ایران نقش مهمی را در آن ایفا خواهد کرد. اگر تلاش‌های اخیر صورت نمی‌گرفت، مینیاتور بدون حضور ایران ثبت جهانی می‌شد؛ در حالی که کانون مینیاتور در فرهنگ ایرانی است.»