گزارش ظریف به مراجع درباره سفر به عراق

وزیر خارجه: عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان نیز نمی‌شود اعتماد کرد
 وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به قم رفت و با برخی از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس گزارش رسانه ها، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: هدف از این سفر، دیدار با مراجع تقلید و تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به عراق و دیگر تحولات صحنه دیپلماسی است. وی درعین حال تأکید کرد: سفر من به قم برای ارائه گزارش هاست و ربطی به موضوع FATF ندارد، دو کنوانسیون از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و اعضای مجمع بر اساس مصالح کشور در این خصوص تصمیم می‌گیرند.
آیت ا... صافی: با کشورهایی مثل مصر، مراکش و اردن باید رابطه قوی داشته باشیم
وزیر امور خارجه در ادامه سفر به قم با آیت ا... صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد. این مرجع تقلید ضمن استقبال از سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت همراه به عراق تأکید کرد: این جانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزت و منافع خود داشته باشیم. آیت ا... صافی افزود:بحمدا... تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسن ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدت تحمل کرده‌اید و ان‌شاء ا... در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملت ایران است.
آیت ا... نوری همدانی: اختلاف داخلی نباید در سیاست خارجی منعکس شود
آیت ا... نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید هم در دیدار وزیر خارجه تأکید کرد: معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادها نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد، باید در مقابل دشمن وحدت خود را حفظ و از اختلاف جلوگیری کنیم. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما معتقد هستیم مسئولان وزارت خارجه افراد متدین و خیرخواه و پرتلاش هستند که ما تشکر و حمایت می‌کنیم چرا که رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.
آیت ا... جوادی آملی: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است
آیت ا... جوادی آملی نیز در دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سرو گردن از آن‌ها بالاتر هستید. شرف، عزت، عظمت، آبرو  و مردانگی مال ماست و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید. جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه 598 است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه ها، هیچ نگرانی نداریم. وی افزود: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید! حقیقتا این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می‌آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سویی دیگر تاکید می‌کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به سوی بیگانه دراز نکنید.
آیت ا...وحید: به آقای روحانی بگویید در فکر مردم هم باشند
به گزارش شفقنا، آیت ا... وحید خراسانی نیز در دیدار وزیرامورخارجه، تأکید کرد: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید در فکر کار مردم هم باشند. این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می‌گذرد و آنان، به جهات دینی این وضعیت را تحمل می‌کنند. ان شاء ا... همت کنید این مشکلات معیشتی رفع شود. این مرجع تقلید همچنین افزود: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد. آیت ا... وحید خراسانی تصریح کرد: تلاش کنید تا قضیه عاشورا را جهانی کنید و ما دعا می‌کنیم در این امر موفق باشید و این را در دفتر عملتان ثبت کنید که اجر این کار حساب ندارد. وزیر امورخارجه همچنین در سفر خود به قم با آیت ا... شهرستانی نماینده آیت‌ا... سیستانی و آیت ا... مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف: در عرصه دیپلماسی به دوستان نیز نمی‌شود اعتماد کرد
به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه سفر خود با حضور در شورای اداری استان قم تأکید کرد: قطعا رشادت‌های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته ولی عامل اصلی قدرت کشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است. وی افزود: به دلیل قدرت معنایی که ایران دارد بر این باور هستیم که می‌توانیم با همه مذاکره کنیم، البته مذاکره با اعتماد فرق دارد، ما به هیچ کس اعتماد نداریم و صحنه روابط بین‌الملل و عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان نیز نمی‌شود در این عرصه اعتماد کرد چه برسد به کسانی که 40سال با مردم ایران و انقلاب اسلامی سر ناسازگاری داشتند و از دشمنان کشور مانند صدام حمایت کردند.