پرسش و پاسخ

نویسنده : دکتر سید سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی

تجویز   داروها، تنها با معاینه بالینی و گرفتن شرح حال  امکان پذیر است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف  دارویی توصیه می‌شود،  پس از مشورت با متخصص مصرف شود.

فرزندم 8 ساله شده اما هنوز شب ادراری دارد، برای رفع مشکلش چه کنیم؟
شب ادراری دوعلت شایع دارد که اولین آن سردی دستگاه ادراری است، این کودکان معمولا از کودکی این مشکل را داشته اند و با بزرگ شدن شان باز هم درگیر شب ادراری هستند . معمولا گرم کردن کلیه ومجاری ادراری به این صورت است که سردی ها را از رژیم غذایی خود حذف و برعکس استفاده از گرمی ها مانند عسل، دارچین و شیره انگور را بیشتر کنند و به صورت موضعی کلیه و ناحیه زیر شکم و مثانه را با روغن های گرم ماساژ و بادکش گرم انجام دهند تا سردی کلیه ها برطرف شود . دسته دوم کودکانی هستند که به دنبال استرس و ترس دچار این مشکل شده اند . این کودکان برای مدتی این مشکل را نداشته اند؛ مثلا تا 4 ، 5 سالگی خوب بوده اند اما بعد دچار این مشکل شده اند که با کمک داروهای آرام بخش مانند بابونه، گل گاوزبان و استوقودوس به تدریج مشکل برطرف می شود. ممکن است کودک نیاز به مشاوره روان شناس هم داشته باشد.
معده خانم من بعد از آب خوردن همراه غذا یا همین طور خود به خود بزرگ می شود و معده اش دیر کار می کند . علت آن چیست ؟
 این ویژگی ها که شما گفتید از نشانه های معده سرد است. معده سرد با خوردن غذا همراه مایعات دچار نفخ و ورم می شود وحتی بعضی مواقع بدون خوردن مایعات این مشکل ایجاد می شود .در خوردن غذا حوصله به خرج دهید و آب ونوشیدنی را همراه غذا مصرف نکنید. با فاصله مناسب، از نوشیدنی استفاده کنید .  از خوردن غذاهای نفاخ مانند خیار و گوجه و غذاهای سردی مانند ماست، دوغ و هندوانه پرهیز کنید. خوراکی هایی مثل عسل، شیره انگور ودمنوش هایی مانند زنیان و انیسون هم مناسب واستفاده به صورت عرق و دمنوش مفید است. مالیدن روغن های گرم مانند سیاهدانه در ناحیه شکم و انجام بادکش گرم به رفع مشکل کمک می کند به شرط آن که مداومت داشته باشید تا مشکل کامل برطرف شود .