مشاوره تحصیلی

درس علوم، امانم را بریده است!

نویسنده : فرزانه عطاران | مشاور تحصیلی
پسری 14 ساله‌ام و در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنم. از درس علوم خوشم نمی‌آید و نمرات درس علومم خیلی کم می‌شود و همین باعث می‌شود تا معدلم پایین بیاید. هرچقدر هم می‌خوانم، بی‌فایده است.
 
در ســال های اول دبیرسـتان، کتاب علوم به دلیل حجم زیاد و تنوع مطالب در نگاه اول، جزو دروس سخت به نظر می‌رسد و دانش ‌آموزان زیادی با آن مشکل دارند. با این حال و اگر در طول سال تحصیلی بخش‌های مختلف آن را همزمان با تدریس معلم، یاد می گرفتید نه تنها درس سختی نیست بلکه بسیار شیرین و کاربردی است.
   کارهای عملی این درس را انجام دهید
همان‌طور که می‌دانید درس علوم شامل چهار بخش فیزیک، شیمی، زیست و زمین‌شناسی است و یکی از تفاوت‌های مهم این درس با دیگر دروس، داشتن فعالیت‌ها و آزمایش‌های زیاد است. اولین قدم در یادگیری این درس، این است که تا جایی که امکان‌پذیر است، کارهای عملی و آزمایش‌ها را انجام دهید. همچنین داشتن حس کنجکاوی درباره محیط اطراف و ارتباط آن با مطالبی که در کتاب علوم مطالعه می‌کنید، روش مفیدی در یادگیری این درس است. اما با توجه به این که فرصتی برای این کار نیست و فصل امتحانات رسیده، در ادامه مطلب، نکاتی را درباره روش‌های مطالعه بخش‌های مختلف علوم پیشنهاد می‌کنیم تا بازدهی‌تان بالاتر برود.
   بخش شیمی را این طور بخوانید
همراه با مطالعه مطالب بخش شیمی، نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی کنید و با رسم شکل و نمودار، یادگیری را برای خود آسان تر کنید.
   بخش زمین‌شناسی را این‌طور بخوانید
در بخش زمین‌شناسی، باید مطالب را دسته‌بندی و شکل‌ها را به دقت بررسی و تفسیر کنید. بررسی شکل‌ها در این بخش، یادگیری را برای‌تان بسیار آسان‌تر و مطالب را در ذهن‌تان ماندگارتر می‌کند.
   بخش زیست را این‌طور بخوانید
این بخش هم مانند زمین‌شناسی نیاز به دسته‌بندی و خلاصه‌نویسی دارد و لازم است زیر نکات مهم را خط بکشید و مرور مطالب را حتما در دستور کار قرار دهید. فراموش شدن، مهم‌ترین مشکل دانش آموزان با این بخش از درس علوم است که مرور هدفمند، مشکل را حل خواهد کرد.
   بخش فیزیک را این‌طور بخوانید
فیزیک معمولا از نظر دانش‌آموزان، مشکل‌ترین بخش کتاب است. برای یادگیری در این بخش، تمرکز  سرکلاس و هنگام تدریس بسیار مهم است و باید برای مسلط شدن به آن، ابتدا مثال‌ها و مسائل کتاب را به دقت بررسی و سپس نمونه سوالات امتحانی را حل کنید.