رمز و رازهای تغییر

گذشته رفته و حال مغتنمه

چهارشنبه ها
نویسنده : دکتر شکیلا یوسفی متخصص روان شناسی سلامت
معمولا همه انسان‌ها در دوره‌هایی از زندگی‌شان با چالش‌های سختی مواجه می‌شوند و بعضی‌ها برای مدت طولانی، بابت یک اتفاق یا حتی اشتباه غصه می‌خورند و زندگی را به کام خود و اطرافیان‌شان تلخ می‌کنند. هر هفته و در همین ستون، مطالبی با محوریت پیش نیازهای تغییر بر اساس روایات را خدمت‌تان تقدیم می‌کنیم. این هفته از این خواهیم گفت که یکی از بزرگ ترین چالش‌هایی که در زندگی با آن رو‌به‌رو هستیم، گذشته است. امام علی(ع) می فرمایند: «گذشته رفته است و آینده محل تردید است و زمان حال مغتنم است.» (منتخب میزان الحکمه، باب 290، ص406). باید توجه داشته باشیم که گذشته قابل عوض شدن نیست اما می‌تواند معلم خوبی باشد و می‌توانیم از اتفاقاتی که در آن افتاده، عبرت بگیریم.
   عامل خیلی از ناکارآمدی‌ها
فکر کردن مدام به گذشته، می‌تواند عامل خیلی از شکست‌ها و ناکارآمدی‌های به وجود آمده در زندگی یک فرد باشد. در زمان گذشته ماندن و زندگی کردن، به طور دقیق مانند این است که عقب عقب بخواهید از یک کوه بالا بروید و به قله برسید! زندگی کردن در گذشته و مقایسه خود با دیگران دو عامل در شکست خوردن و باختن در آزمون‌های پیاپی زندگی است. بنابراین یکی از بیهوده‌ترین کارها، فکر کردن به گذشته است چراکه سیر در گذشته، ارمغانی جز افسردگی ندارد. امام علی‌(ع) می فرمایند: «با ترک کردن کارهای بیهوده، خرد شما کامل می‌شود.» (منتخب میزان الحکمه، باب 1321، ص394)
   چند توصیه روان‌شناسی برای رهایی از گذشته
استرس، اضطراب، تنفر و خاطرات بد با افراد به خاطر موضوعات گذشته را رها کنید و اجازه ندهید وارد ذهن‌تان شود و آن را مسدود کند و درباره آن فکر نکنید. زندگی مانند یک بوم نقاشی خالی است و شما نقاش این بوم هستید. دوست دارید چه نقشی روی آن بکشید؟ سعی کنید هر روز بهترین تصویر را بکشید. از خود مراقبت و شروع کنید به ترسیم کردن بهترین‌ها روی بوم زندگی. این دو جمله را هم هر روز با خودتان تکرار کنید: من در زمان حال و در حالی که پر از انرژی و اشتیاق هستم زندگی می‌کنم، زندگی هر روز منتظر اتفاق خوب از سمت من است.
نکته: برای نوشتن این مطلب از کتاب «جرئت تغییر داشته باش» نوشته «رسول ابراهیمی آبشور» استفاده شده است.